ماری‌ جوانا در خدمت ساختمان سازی! (+فیلم و عکس)

شرکت پلنتد در حال توسعه تجهیزات اتوماتیک، ماژولار و تمام الکتریکی خود است که می تواند فیبر را از ماری‌ جوانا جدا کرده و آن را دوباره کنار هم قرار دهد…

موبنا – زمانی که جاش دورفمن، کارآفرین، یک استارت‌آپ مبلمان پایدار را طی دوران همه‌گیری بیماری کرونا راه اندازی کرد، شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت چوب بود. یافتن الوار با کیفیت بالا دشوارتر شد و دورفمن به فکر این افتاد که چه مواد جایگزینی ممکن است برای کار وی قابل استفاده باشند.

در همان زمان، دورفمن با دو مهندس پیشین شرکت اسپیس اکس آشنا شد که به دلیل دیگری در پی یافتن جایگزینی برای چوب بودند. این دو مهندس کار روی مصالح ساختمانی جایگزین برای تسریع جذب کربن در مقیاس بزرگ را مد نظر قرار داده بودند.

درختان در حین رشد دی اکسید کربن را از هوا جذب می کنند، اما آنها متوجه شدند که انواع سریع‌رشد ماری‌ جوانا می توانند حتی میزان دی اکسید کربن بیشتری جذب کرده و همچنین قابلیت تبدیل به پنل های ساختمانی مورد استفاده در ساخت و ساز خانه را دارند.

 

 

استفاده از ماری‌ جوانا برای ساخت پنل های ساختمانی

دورفمن به همراه هواد تن و ناتان سیلورنیل، مهندسان اسپیس اکس، شرکت پلنتد (Planted) را در کارولینای شمالی، آمریکا تاسیس کردند تا محصولات جدیدی را روانه بازار کنند.

این شرکت که به تازگی سرمایه ای ۱۰ میلیون دلاری را جمع آوری کرده است از نوعی ماری‌ جوانا چند ساله بلند قد استفاده می کند. این گیاه می تواند در یک سال ۲۰ تا ۳۰ فوت (۶ تا ۹ متر) رشد کرده و تا ۳۰ تن کربن را جذب کند. به گفته دورفمن، چشم‌انداز ما این است که کربن را در سریع‌ترین زمان ممکن از اتمسفر خارج کرده و آن را به صورت امن در جایی قفل کنیم.

یک درخت کاج که در شرایطی مدیریت شده رشد می کند ممکن است پس از ۱۵ سال برداشت شود، اما ماری جوانا را می توان تا سه بار در یک فصل برداشت کرد و این گیاه دوباره به رشد خود ادامه می دهد. شرایط کشت و پرورش راحت‌تر و سرعت رشد بیشتر می تواند به معنای جلوگیری از کمبود در زنجیره تامین باشد.

کاهش وابستگی به چوب در ساختمان سازی با کمک ماری‌جوانا

شرکت پلنتد در حال توسعه تجهیزات اتوماتیک، ماژولار و تمام الکتریکی خود است که می تواند فیبر را از ماری‌ جوانا جدا کرده و آن را دوباره کنار هم قرار دهد تا پنل های ساختمانی شکل بگیرند. این پنل ها در ساخت دیوار، سقف و بستر زیر کفپوش ها در ساخت و ساز قابل استفاده هستند.

مانند چوب، ماری‌ جوانا حاوی فیبر سلولزی قوی است. می توان آن را به روشی مشابه با نحوه ساخت چوب های مهندسی شده توسط کارخانه ها تولید کرد، اگرچه استارت‌آپ پلنتد در حال طراحی مجموعه و تجهیزات سفارشی برای افزایش کیفیت محصول نهایی، پایین نگه داشتن هزینه ها و کاهش ردپای کربن در تولید است.

این کارخانه همچنین قادر خواهد بود الوارهای لایه ای متقاطع را برای ساختمان های بزرگ‌تر تولید کند تا حتی جایگزینی برای موادی مانند فولاد و بتن شوند.

کاهش وابستگی به چوب در ساختمان سازی با کمک ماری‌جوانا

به گفته بنیانگذاران شرکت پلنتد، محصولات تولیدی آنها می توانند از نظر قیمت با پنل های چوبی رقابت کنند، در شرایطی که قوی‌تر، سبک‌تر و در برابر رطوبت مقاوم‌تر هستند.

به گفته تان، به اندازه کافی زمین کشاورزی کم استفاده در آمریکا وجود دارد تا افزایش تولید محصول را به راحتی انجام داد. اگر فعالیت شرکت پلنتد موفق باشد، این می تواند به کاهش زمین های مورد استفاده برای کاشت درخت کمک کرده و به طور بالقوه فضای بیشتری برای رشد دوباره جنگل های طبیعی و بلند مدت فراهم شود.

کاهش وابستگی به چوب در ساختمان سازی با کمک ماری‌جوانا

کاهش وابستگی به چوب در ساختمان سازی با کمک ماری‌جوانا

 

 منبع: عصرایران
دکمه بازگشت به بالا