کتاب «ارتباطات بین‌المللی؛ بنیان‌ها و چالش‌ها» منتشر شد

کتاب «ارتباطات بین‌المللی؛ بنیان‌ها و چالش‌ها»، تازه‌ترین اثر مسعود میرزایی، روزنامه‌نگار، مترجم و مدرس علوم ارتباطات، از سوی انتشارات جوینده روانه بازار کتاب شد.

این کتاب در هشت فصل تالیف شده و موضوعاتی نظیر تعاریف و بنیان‌های ارتباطات بین‌المللی، نظام‌های رسانه‌ای جهانی، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه‌ای، نحوه نقش‌آفرینی رسانه‌ها در سیاست خارجی، خبرگزاری‌ها و بنگاه‌های پخش، جریان‌های خبری، فرهنگ‌ روزنامه‌نگاری، عصر پساحقیقت و اخبارجعلی را در برمی‌گیرد.

مولف در فصول مختلف کتاب تاکید ویژه‌ای بر تحولات فناورانه و نقش فناوری‌های جدید ارتباطی و رسانه‌ای در حوزه ارتباطات جهانی دارد و معتقد است انقلاب‌های ارتباطی و اطلاعاتی به‌ویژه در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم به‌صورتی بنیادین و برگشت‌ناپذیر مفهوم قدرت و سیاست را در حوزه بین‌الملل تغییر داده‌اند.

کتاب «ارتباطات بین‌المللی؛ بنیان‌ها و چالش‌ها» منتشر شد

«واقعیت این است که با رشد روزافزون وسایل ارتباط جمعی در جهان به‌ویژه پس از پایان جنگ سرد، ابعاد مختلف زندگی بشر حتی در دورترین مناطق، تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم این پدیده قرار گرفته است. ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی، حصارهای سنتی موجود در جهان را با سرعتی حیرت‌آور در نوردیده و بسته‌ترین بخش‌های حیات سیاسی- اجتماعی کشورها از جمله حوزه‌های امنیتی و سیاست خارجی را نیز تحت تاثیر قرار داده است»(ص ۱۹).

در عصر حاضر رسانه‌ها و فناوری‌های ارتباطی مهمترین نقش را در ارتباطات بین‌المللی و توسعه و تقویت آن ایفا می‌کنند، به‌نحوی که اگر رسانه‌ها را از مطالعات ارتباطات بین‌المللی حذف کنیم، ماهیت آن کاملاً تغییر می‌کند.

از جمله ویژگی‌هایی که کتاب «ارتباطات بین‌المللی؛ بنیان‌ها و چالش‌ها» را از آثار مشابه به زبان فارسی متمایز می‌کند بهره‌گیری از تجربیات میدانی و حرفه‌ای در حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری و مرور منابع دست اول و جدید خارجی است. موضوع مهم دیگر، توجه ویژه به پدیده نسبتاً جدید اشاعه مطالب پساحقیقی، اخبارجعلی و مطالب مبتنی بر تئوری‌های توطئه در سطح جهان است.

پدیده اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه که قبل از عصر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، جدی گرفته نمی‌شد و یا به‌عنوان موضوعی حاشیه‌ای و بعضاً طنز مطرح می‌شد، به‌طور خاص از دهه دوم قرن بیست و یکم، به پدیده‌ای کاملاً جدی، خطرناک و تاثیرگذار تبدیل شده است. به اعتراف اکثر کارشناسان تاثیر پدیده اخبارجعلی در اتفاقات مهم اواخر دهه ۲۰۱۰ از جمله انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و پیروزی مخالفان اتحادیه اروپا در همه‌پرسی برگزیت در بریتانیا، کاملاً تعیین کننده بوده است.

بنابراین ورود به عصر پساحقیقت و مطالب جعلی و فریبکارانه، در سال‌های اخیر بخشی از فرآیندهای ارتباطی و جریان‌های خبری را در سطوح ملی و بین‌المللی تحت‌الشعاع خود قرار داده است. گسترش سریع و بی‌محابای مطالب پساحقیقی به گونه‌ای بوده که علاوه بر فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی، در بسیاری موارد رسانه‌های سنتی و جریان اصلی رسانه‌ای را نیز آلوده کرده است. بدون تردید این پدیده یکی از چالش‌های مهم ارتباطات بین‌المللی در عصر حاضر است(ص ۴۸۶).

کتاب ارتباطات بین‌المللی؛ بنیان‌ها و چالش‌ها در ۵۲۳ صفحه و به قیمت ۳۵۰هزار تومان از سوی انتشارات جوینده در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌ است.

کرونا و ارتباطات سیاسی، رسانه و سیاست خارجی، افسانه بی‌بی‌سی، دیپلماسی عمومی، روزنامه‌نگاری جهانی، پسا حقیقیت، رسانه‌های جدید و آینده دیپلماسی و چیستی ارتباطات سیاسی از جمله دیگر آثار مسعود میرزایی در حوزه ارتباطات و سیاست خارجی هستند.

دکمه بازگشت به بالا