ب ام و زد۴ M40i؛ هیولای کوچک و کم مصرف ارتش Z (+عکس)

ب ام و زد۴ ام۴۰آی طی ۳.۹ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۹۶ کیلومتر برساعت می رسد که در این زمینه دقیقا مانند تویوتا سوپرا جدید تند و فلفلی است!

موبنا – خانواده Z در ب ام و محلی برای حضور رودسترهای خودروساز آلمانی است که حرف زد از ابتدای کلمه آلمانی zukunft به معنی آینده گرفته شده است.

ب ام و Z نخستین بار، سال ۱۹۸۹ روی خط تولید رفت و تا ۲۰۱۶ در تریم های مختلف تولید شد. البته در فاصله سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ یک وقفه ۳ ساله در تولید این ب ام و ایجاد شد. از سال ۲۰۱۸ بار دیگر تولید Z مورد توجه ب ام و قرار گرفت و از آن زمان تا کنون فقط مدل Z4 را روی خط تولید دارد.

آمار دقیقی که تا سال ۲۰۱۹ را پوشش می دهد، از تولید ۵۸۵۰۲۸ دستگاه Z توسط ب ام و حکایت می کند. براساس اطلاعات موجود، ب ام و تولید خانواده Z را در سال ۲۰۲۵ به طور کامل متوقف خواهد کرد.

ب ام و زد4 M40i؛ هیولای کوچک و کم مصرف ارتش Z (+عکس)

اکنون یکی از جذاب ترین محصولات ب ام و، خودرو Z4 مدل ۲۰۲۳ در تریم M40i است. این تریم در بازار آمریکا حدود ۷۴ هزار دلار قیمت دارد در شرایطی که تریم پایه زد۴ برچسب قیمت ۵۷ هزار دلاری را بر تن دارد.

نمونه ای که تصاویر آن را در مطلب حاضر مشاهده می کنید، یک بنفش زیبا با کد رنگ اختصاصی به نام تاندرنایت متالیک است که از رنگ مشکی نیز به عنوان رنگ مکمل در قسمت های مختلف و از جمله کابین استفاده شده است.

این دلبر باواریایی نماینده ای شایسته برای رقابت با محصولاتی مانند پورشه باکستر، آئودی تی تی رودستر و حتی مزدا میاتا در بازار جهانی است. طراحی اسپرت، بدنه زیبا و البته بسیار جمع و جور شرایطی را فراهم کرده که نمی توان به راحتی از زد۴ ام۴۰آی دل جدا کرد.

قبل از اینکه سراغ بررسی این خودرو برویم به یک آپشن عجیب اشاره کنیم. ب ام و برای نصب لوگوی مربوط به ۵۰ سالگی ام از خریدار ۲۰۰ دلار دریافت می کند!

ب ام و زد4 M40i؛ هیولای کوچک و کم مصرف ارتش Z (+عکس)

بافت جلوپنجره زد۴ جدید ب ام و در قسمت دماغه مقداری افقی تر و پهن تر شده و مه شکن ها نیز کمی پایین تر رفته اند. رینگ های آلومینیومی اختصاصی ۱۹ اینچی برای این تریم انتخاب شده که طراحی بسیار زیبایی دارند و البته ب ام و در زمینه رینگ یکی از برترین های صنعت خودرو جهان است.

این هیولای کوچک، زیر درپوش موتور خود میزبان تپنده ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ است که برابر با ۳۸۲ اسب بخار خروجی و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مجموعه با جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک هماهنگ شده است.

ب ام و ام۴۰آی طی ۳.۹ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۹۶ کیلومتر برساعت می رسد که در این زمینه دقیقا مانند تویوتا سوپرا جدید تند و فلفلی است!

بیشینه سرعت نیز به طور الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده است. وزن ب ام و رودستر نیز ۱۵۶۸ کیلوگرم است. این تریم فاقد سامانه تمام چرخ محرک است و یک خودرو عقب محور محسوب می شود. شاخص مصرف سوخت برای ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در شهر ۱۰.۲ لیتر، در بزرگراه ۷.۶ لیتر و در حالت ترکیبی ۹ لیتر است.

ب ام و زد4 M40i؛ هیولای کوچک و کم مصرف ارتش Z (+عکس)

ب ام و زد۴ ام۴۰آی

ب ام و زد۴ ام۴۰آی یکی از موفق ترین های بازار جهانی از منظر مدیریت مصرف سوخت محسوب می شود. این خودرو بر رقبایی مانند آئودی تی تی رودستر و همچنین پورشه ۷۱۸ باکستر در این بخش برتری دارد.

آئودی تی تی رودستر برای ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در شهر ۱۰.۲ لیتر، در بزرگراه ۷.۸ لیتر و در حالت ترکیبی ۹.۴ لیتر سوخت مصرف می کند. پورشه باکستر نیز در شهر ۱۲.۳ لیتر، در بزرگراه ۹.۴ لیتر و در حالت ترکیبی ۱۰.۷ لیتر مصرف دارد.

سیستم تعلیق تطبیقی ام اسپرت به عنوان آپشن استاندارد ارائه می شود تا تجربه ای عالی از فرمان پذیری و پایداری در جاده های پر پیچ و خم وجود داشته باشد.

ب ام و زد4 M40i؛ هیولای کوچک و کم مصرف ارتش Z (+عکس)

کابین زد۴ ام۴۰آی با اصالت و کیفیت ب ام و تضمین می شود. حضور تریم فیبرکربن و قطعات آلومینیومی انودایز مورد جدیدی در سابقه درخشان ب ام و برای کابین محصولاتش نیست. کیفیت بالای مواد اولیه، پوشش چرم، پدال های ام، نمایشگر ۱۰.۳ اینچی تنظیمات سیستم سرگرمی و ۱۲.۳ اینچی اطلاعات کیلومتر پشت فرمان، پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو، سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۲ اسپیکر، نورپردازی و نمایشگر هداپ بخشی از جذابیت های کابین ب ام و هستند.

ب ام و زد۴ ام۴۰آی مجهز به سطح ۲ رانندگی خودران است که این ویژگی به مفهوم حضور فناوری های ایمنی مانند کروز کنترل تطبیقی، سنسورهای برخورد، ترمز اضطراری، نوربالای اتوماتیک ،نمایش نقاط کور دید راننده، هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو بین خطوط است.

ب ام و زد4 M40i؛ هیولای کوچک و کم مصرف ارتش Z (+عکس)

ب ام و زد4 M40i؛ هیولای کوچک و کم مصرف ارتش Z (+عکس)

 

 منبع: عصرایران
دکمه بازگشت به بالا