برای گواهینامه موتور یک روزه چه مدارکی لازم است؟

از زمانی که امکان دریافت گواهینامه موتور در یک روز برای علاقه‌مندان به موتورسواری فراهم شـده‌است، دیگر به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. هر چند استفاده از موتورسیکلت در ایران بسیار رایج است اما، امروزه بسیاری از موتورسواران فاقد گواهینامه هستند. دریافت گواهینامه موتور در یک روز موضوعی است که قصد داریم در این مقاله راجع به آن صحبت کنیم.

هر چند برخی از راکبان موتور سیکلت به علت علاقه شخصی از آن استفاده می‌کنند اما، موتورسواری قطعا یکی از راه حل‌هایی است که در شهرهای بزرگ برای فرار از ترافیک، جایگزین خودرو می‌شود. از طرفی استفاده از هر نوع وسیله نقلیه بدون اخذ گواهینامه می‌تواند آسیب‌های بدی به همراه داشته باشد و موتور سیکلت هم از این قاعده مستثنی نیست. به این ترتیب اخذ گواهینامه موتور به یکی از ضروریات بدل می‌شود و خطرناک بودن رانندگی موتور سیکلت بدون گواهینامه می‌‌تواند خسارات زیادی را به دنبال داشته باشد.

 

اهمیت دریافت گواهینامه موتور

اهمیت دریافت گواهینامه موتورسیکلت

اولین و مهم‌ترین قدم برای استفاده از هر وسیله‌ای، آموزش نحوه کار و استفاده از آن است. این موضوع شامل خودرو و موتورسیکلت هم می‌شود. رانندگی بدون گواهینامه می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشتـه باشد. از طرفی نباید به صرف توانایی رانندگی، بدون داشتـن گواهینامه اقدام به رانندگی با موتور یا خودرو نمود؛ چون در صورت تصادف و بروز حادثه، بر اساس قوانین شرایط سختی در انتظار راننده مقصر است. همان‌طور که می‌دانید راننده بدون گواهینامه همیشه مجرم است!

در سال‌های اخیر در ایران استفاده از موتورسیکلت به طرز گسترده‌ای افزایش یافتـه است. اکثر موتورسواران بدون در دست داشتـن گواهینامه اقدام به راندن موتور خود می‌کنند. به همین دلیل در ادامه این مقاله به توضیح چگونگی دریافت گواهینامه موتور در یک روز و مدارک مورد نیاز آن می‌پردازیم.

 

گرفتن گواهینامه موتور در یک روز

همانطور که گفته شد دریافت گواهینامه موتور از اهیمت بالایی برخوردار است.

شرایط لازم برای ثبت نام و دریافت گواهینامه موتور

قبل از خرید موتور یا دست کم بلافاصله پس از آن، بهتر است اقدامات لازم برای دریافت گواهینامه انجام شود. برای دریافت گواهینامه موتور باید دارای شرایط زیر باشید:

  • سن متقاضی باید بالای ۱۸ سال باشد.
  • متقاضی باید گواهی سلامت جسمی
  • انجام آزمایش‌های مربوط به سلامت و گروه خونی
  • انجام معاینات چشم
  • گذراندن دوره تئوری
  • گذراندن دوره عملی گواهینامه

در گذشته برای دریافت گواهینامه موتور، داشتن کارت یا برگه مربوط به وضعیت نظام وظیفه الزامی بود که در سال‌های اخیر این قانون لغو شده ‌است. بنابراین بدون داشتن کارت یا برگه نظام وظیفه هم می‌توانید برای دریافت گواهینامه موتور یا پیگیری گواهینامه اقدام کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه موتور

برای دریافت گواهینامه موتور در یک روز لازم است مدارکی را آماده کنید و به مراکز مربوطه ارائه دهید. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • عکس ۳ در ۴ با زمینه سفید که صورت در آن کاملا مشخص باشد (بهتر است ۱۲ قطعه بگیرید و همراه داشته باشید)
  • فیش مبالغ واریزی به خزانه برای صدور و ثبت نام
  • آدرس و کد پستی معتبر محل سکونت

در ادامه شما با مراحل گرفتن گواهینامه موتور آشنا خواهید شد.

 

مراحل گرفتـن گواهینامه موتور

مراحل گرفتن گواهینامه موتور

حال که با شرایط و مدارک گرفتن گواهینامه موتور آشنا شدید، با مراحل اخذ آن نیز آشنا شوید:

  • داشتن شرایط اولیه و مدارکی که در بخش قبل توضیح دادیم
  • مراجعه به مراکز ثبت نام گواهینامه موتور
  • ثبت نام در دوره‌های تئوری و عملی
  • شرکت در آزمون تئوری و عملی

شما می‌توانید پس از قبولی در آزمون‌های تئوری و عملی گواهینامه، منتظر پست شدن گواهینامه خود باشید. هنگامی که برای اعلام قبولی و تحویل کاردکس به آموزشگاه مراجعه کردید، یک فیش به شما داده می شود که تا زمان دریافت گواهینامه باید آن را نزد خود نگه داشته و هنگام مراجعه مامور پست آن فیش را به او بسپارید.

 

دریافت گواهینامه موتور در یک روز!

بر اساس گفته‌های رئیس پلیس راهور، دوره آزمایشی دریافت گواهینامه آسان در مناطقی از تهران در حال اجرا است. برای اجرای طرح دریافت گواهینامه موتور در یک روز، امتحان آیین‌نامه حذف شـده‌است. همچنین برای اجرای این طرح هزینه‌های دریافت گواهینامه را ۶۰ درصد کاهش داده‌اند. هدف از اجرای این طرح دریافت سریع گواهینامه برای موتورسواران فاقد گواهینامه اعلام شده است. اگر موتورسیکلت شما دارای پلاک است ولی گواهینامه موتور ندارید با مراجعه به یکی از مناطق اعلام شـده، در آزمون صبح شرکت کنید؛ تا غروب مراجل دریافت گواهینامه موتور در یک روز انجام می‌شود.

 

سهم دو درصدی موتورسواران بی گواهینامه در تصادفات

بر اساس اطلاعات پلیس راهور ، دو درصد از تصادفات به وسیله رانندگانی صورت می‌گیرد که دارای گواهینامه نیستند و از این دو درصد، ۷۰ درصد افراد موتورسوار بدون گواهینامه هستند! اخذ گواهینامه موتورسیکلت برای بسیاری از علاقمندان به موتورسواری مانند کابوس است و به دلایل مختلف، اقدامی برای دریافت آن انجام نمی‌شود.

یکی از دلایلی که مانع از اقدام سریع برای دریافت گواهینامه موتور شده، بحث زمان و هزینه آن است. پلیس راهور اعلام کرد که ایران جزء کشور‌هایی که است موتورسیکلت در آن محبوبیت بالایی دارد؛ اما متاسفانه بیشتر تصادفات مربوط به موتورسواران است. در بسیاری از کشورها که معیار این تحقیقات بوده‌اند، تصادفات از هر صد نفر موجب از دست رفتن جان یک نفر می‌شود؛ این در حالی است که آمار مشابه در ایران ده نفر از میان هر صد نفر است؛ بخش زیادی از این افراد فاقد گواهینامه موتورسیکلت هستند. البته ذکر این نکته ضروری است که گاهی شاید مقصر اصلی موتور سوار نباشد.

 

خرید بیمه برای موتورسواران

حال که با مراحل دریافت گواهینامه در یک روز آشنا شدید، برای شما سودمند خواهد بود اگر با برخی خدمات تمدید و خرید بیمه موتور سیکلت نیز آشنا شوید. شرکت‌های بیمه‌گر دو نوع بیمه را برای راکبان موتورسیکلت‌ها ارائه می‌دهند که شامل بیمه بدنه موتورسیکلت و بیمه شخص ثالث است.

در مورد بیمه بدنه موتورسیکلت که نسبت به بیمه موتور با استقبال کمتری از سمت دارندگان موتورسیکلت روبه رو شده است باید بدانید که این بیمه‌نامه همه ریسک‌های تحت پوشش در بیمه بدنه اتومبیل را ارائه نمی‌دهد. پوشش‌های بیمه بدنه موتور سیکلت شامل موارد زیر است:

  • آتش سوزی موتور سیکلت
  • برخورد صاعقه به موتور سیکلت
  • انفجار موتورسیکلت
  • تصادف موتورسیکلت به هر جسم متحرک یا ثابت

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت برخلاف بیمه بدنه، یک بیمه اجباری است ولی، ماهیت آن مشابه بیمه شخص ثالث خودرو است

 

دیگر به خاطر هزینه و زمان دریافت گواهینامه موتور را به تعویض نیندازید!

با توجه به اجرای طرح جدید دریافت گواهینامه موتور در یک روز، تمامی موتورسواران می‌توانند به راحتی گواهینامه خود را دریافت کنند. بسیاری از موتورسواران به دلایلی متعدد، از جمله زمان زیاد آموزش‌های آیین‌نامه و کلاس‌های عملی آموزش موتورسواری، از گرفتن گواهی نامه موتورسیکلت خودداری می‌کنند. دریافت گواهینامه موتور در یک روز شرایطی را فراهم کرده است تا موتورسواران نتوانند نداشتن زمان را بهانه‌ی نداشتن گواهینامه قرار دهند.

برگرفته از مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag/)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا