مریخ‌نورد «کنجکاوی» یک ساختار عجیب را در مریخ کشف کرد (+عکس)

مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا عکسی را از یک ساختار عجیب در مریخ گرفته که یکی از کارشناسان آن را عجیب‌ترین چیزی می‌داند که تا به حال دیده است.

موبنا به گزارش دیلی میل، عکس‌های گرفته‌ شده توسط مریخ‌نورد رباتیک «کنجکاوی»(Curiosity)، ساختارهایی مشابه میخ را نشان می‌دهند که از یک سنگ در پایه «دهانه گیل»(Gale Crater) بیرون زده‌اند.

این عکس‌ها با استفاده از دوربین مریخ‌نورد کنجکاوی موسوم به «ChemCam» در روز مریخی معادل اول آوریل زمینی گرفته شده‌اند و گمانه‌زنی‌هایی را در مورد آنچه که ممکن است به تصویر کشیده باشند، برانگیخته‌اند. برخی این ساختار را با استخوان ماهی یا شاخه درخت نراد مقایسه کرده‌اند و گفته‌اند که دشوار می‌توان گفت یک صخره طبیعی است.

مریخ‌نورد «کنجکاوی» یک ساختار عجیب را در مریخ کشف کرد

مریخ‌نورد کنجکاوی از اوت ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از ماموریت «آزمایشگاه علمی مریخ»(MSL) ناسا در دهانه گیل پرسه می‌زند. گمان می‌رود که گیل، یک دریاچه باستانی خشک‌شده با قدمت بین ۳.۵ تا ۳.۸ میلیارد سال باشد. اهداف ماموریت مریخ‌نورد کنجکاوی، بررسی آب و هوا و زمین‌شناسی مریخ و آماده شدن برای اکتشافات انسانی هستند.

مریخ‌نورد «کنجکاوی» یک ساختار عجیب را در مریخ کشف کرد

همچنین، این مریخ‌نورد دائما تصاویری را از چیزهای عجیب و غریبی که با آن روبه‌رو می‌شود، منتشر می‌کند که یکی از آنها همین صخره‌های دندانه‌دار هستند.

«ناتالی کابرول»(Nathalie Cabrol) اخترزیست‌شناس، عکسی از این ساختار را در توییتر به اشتراک گذاشت و نوشت: در ۲۰ سال مطالعه مریخ، این عجیب‌ترین سنگی است که دیده‌ام. من نمی‌توانم صبر کنم تا یک تصویر میکروسکوپی از این تصویر داشته باشم.

یکی از کاربران توییتر اظهار داشت: واقعا عجیب است. هرگز چنین چیزی را ندیده‌ام و این در حالی است که از زمان ماموریت مریخ‌نورد «سوجورنر»(Sojourner) در سال ۱۹۹۷، به دنبال تصاویر مریخ بوده‌ام.

مریخ‌نورد «کنجکاوی» یک ساختار عجیب را در مریخ کشف کرد

برخی باور دارند که بادهای مریخی ممکن است در مدت زمان زیاد به فرسایش سنگ‌ها منجر شده باشند. «مارتین ویل»(Martin Weil)، کاربر توییتر نوشت: اگر بادها برای مدت زیادی روی شن‌های سست بوزند، شاید در نهایت هر شکل هندسی که برای ما شناخته شده است، ایجاد شود.

حدس‌های سایر کاربران، مواردی مانند مهره ماهی، فسیل‌های ماهی و اسکلت برخی از موجودات ماقبل تاریخ را در بر دارند. یک کاربر دیگر نوشت: خوشحالم که باور کنم این ساختار از پشت یک اژدهای مریخی فسیل‌شده باقی مانده که در آخرین محل استراحت خود بوده است.

قطاری از اکتشافات عجیب

این نخستین ساختار عجیبی نیست که مریخ‌نورد کنجکاوی از آن عکس گرفته و دانشمندان را گیج کرده است.

این مریخ‌نورد در ژوئن گذشته، ساختارهای عجیب و پیچیده‌ای را کشف کرد که از سطح مریخ بیرون آمده بودند و اکنون تصور می‌شود «دودکش جن» یا «هودو»(Hoodoo) باشند که به طور طبیعی ایجاد شده‌اند.

مریخ‌نورد «کنجکاوی» یک ساختار عجیب را در مریخ کشف کرد

کارشناسان می‌گویند، این ستون‌ها احتمالا از موادی شبیه به سیمان ایجاد شده‌اند که زمانی شکاف‌های باستانی سنگ بستر مریخ را پر می‌کردند. با گذشت زمان، سنگ نرم‌تر فرسایش یافت و تنها برج‌های پیچ‌خورده‌ای از مواد فشرده‌ به جا ماندند که از شن‌های درون دهانه بیرون زده بودند.

مریخ‌نورد کنجکاوی در فوریه ۲۰۲۲، از چیزی که به نظر می‌رسید یک گل شبیه به مرجان در دهانه گیل باشد، عکس گرفت اما این گل در واقع، یک ساختار معدنی میکروسکوپی بود. دانشمندان ناسا تأیید کردند که این یک خوشه کریستالی دیاژنتیکی کوچک است که احتمال دارد از مواد معدنی رسوب‌کرده در آب تشکیل شده باشد.

مریخ‌نورد «کنجکاوی» یک ساختار عجیب را در مریخ کشف کرد

۱۰ سال کنجکاوی

اوت گذشته، ۱۰ سال از حضور مریخ‌نورد کنجکاوی در سیاره سرخ گذشت. این مریخ‌نورد از زمان پرتاب خود، به دنبال شواهدی بود که نشان دهند مریخ ممکن است زمانی از حیات پشتیبانی کرده باشد.

کنجکاوی از آن زمان، بیش از ۲۹ کیلومتر را طی کرده و در حین کاوش در دهانه گیل و دامنه‌های «کوه شارپ»(Mount Sharp) درون آن، از ارتفاع ۶۲۵ متری بالا رفته است. این مریخ‌نورد با تکیه بر مجموعه‌ای از تجهیزات علمی، حدود ۴۰ نمونه سنگ و خاک را مورد بررسی قرار داده است تا آنچه را که همتایان سنگی زمین فاش می‌کنند، بیاموزد.

موفقیت کنجکاوی به اندازه‌ای رسید که ماموریت برنامه‌ریزی‌شده برای دو سال، برای مدت نامحدودی تمدید شد و یک دهه نسبتا شلوغ را به دنبال داشت.

کنجکاوی، آسمان سیاره سرخ را مورد بررسی قرار داده و عکس‌هایی را از ابرهای درخشان و قمرهای در حال حرکت گرفته است. این در حالی است که حسگر تشعشع مریخ‌نورد به دانشمندان امکان می‌دهد که میزان قرار گرفتن فضانوردان آینده روی سطح مریخ را اندازه‌گیری کنند و همچنین، به ناسا کمک می‌کند تا بفهمد که چگونه فضانوردان را ایمن نگه دارد.

این مریخ‌نورد مشخص کرده که آب مایع، عناصر شیمیایی و مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ حیات، حداقل برای دهها میلیون سال در دهانه گیل وجود داشته‌اند.

 منبع: ایسنا
دکمه بازگشت به بالا