نخستین ساختمان انرژی صفر در هلند! (+عکس)

ساختمانی با برآیند مصرف انرژی صفر و آلاینده کربن صفر سالیانه که تیم معماری برای تکمیل این پروژه یک طرح متمایز دایره ای را انتخاب کرده است…

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – پروژه Oopen پیشنهاد برنده استودیو معماری Heatherwick و گروه معماران بارکد برای طراحی و ساخت ساختمان انرژی صفر (ساختمانی با برآیند مصرف انرژی صفر و آلاینده کربن صفر سالیانهدر میدان مرکزی اوترخت، هلند به شمار می رود.

تیم معماری برای تکمیل این پروژه یک طرح متمایز دایره ای را انتخاب کرده که توسط مجموعه‌ ای از اشکال استوانه ای احاطه می شود. این نحوه کنار هم قرار گیری حجم های مختلف هدفی مشخص را دنبال می کند و آن هم چیزی نیست جز برجسته سازی حضور ساختمان جدید در شهر و ایجاد یک مقصد فرهنگی متفاوت.

در واقع این مرکز برای حمایت از فعالیت های فرهنگی، کاری و متدهای گذران اوقات فراغت در کنار میزبانی از جشنواره های مختلف داخلی و خارجی و پذیرایی از مردم در هر سنی شکل خواهد گرفت. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته روند ساخت و ساز در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد و تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۲۸ نیز به سرانجام برسد.
نخستین ساختمان انرژی صفر در هلند!
فرم دایره ای Oopen سطح دسترسی را افزایش می دهد و با در نظر گرفتن ورودی های متعدد از هر طرف، عبور و مرور مردم را تسهیل می کند. تراس‌ های مختلف با چشم‌ انداز وسیع مرز میان فضای داخل و خارج را محو می‌ کنند و این در حالی است که شیشه‌ های سراسری نیز مناظر سخاوتمندانه در امتداد خط افق اوترخت را قاب می کنند.

فضای داخلی میزبان امکانات و خدمات متنوعی است که حس کاوش و تعامل را ترویج خواهد کرد، از فضاهای ورزشی و رویدادهای فرهنگی و دفاتر کسب و کارهای نوپا گرفته تا انواع کافه‌ ها و رستوران‌ ها.

نخستین ساختمان انرژی صفر در هلند!

نخستین ساختمان انرژی صفر در هلند!

دکمه بازگشت به بالا