زاگاتو زله؛ یکی از مهمترین خودروهای کشور ایتالیا! (+عکس)

زاگاتو زله غیر از طراحی رادیکال خود، به دلیل پیشرانه الکتریکی در صنعت خودرو مطرح شد. برخی از منابع آن را کوچکترین و نخستین خودروی الکتریکی تولید انبوه جهان می دانند و البته جز اولین ها نیز محسوب می شود.

موبنا زاگاتو Zele خودرویی است که در فاصله سال های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ روی خط تولید قرار داشت و طی این مدت ۵۰۰ دستگاه از آن تحویل مشتریان شد. این خودرو در بازار آمریکا با نام اِلکار عرضه شد. زله در واقع پاسخی به بحران نفت در سال ۱۹۷۳ میلادی بود.

خودروی زاگاتو زله با نام الکار در آمریکا

الکار

زاگاتو زله در کلاس میکروکار قرار داشت و از منظر ابعاد برابر با ۲۱۳۳ میلیمتر در طول، ۱۳۴۶ میلیمتر در عرض و ۱۶۱۲ میلیمتر در ارتفاع توسعه داشت. فاصله بین محورها ۱۲۹۵ میلیمتر و وزن خالص آن ۴۹۵ کیلوگرم بود. رینگ های فولادی ۱۰ اینچی بسیار کوچک نیز برای زله در نظر گرفته شد.

زاگاتو زله غیر از طراحی رادیکال خود، به دلیل پیشرانه الکتریکی در صنعت خودرو مطرح شد. برخی از منابع آن را کوچکترین خودروی الکتریکی دارای فاز تولید اقتصادی جهان می دانند و البته جز اولین ها نیز محسوب می شود.

زاگاتو زله؛ یکی از مهمترین خودروهای کشور ایتالیا! (+عکس)

تمام بدنه از فایبرگلس تولید شد تا وزن نهایی خودرو تحت مدیریت باشد. این خودرو ۳ تریم مختلف با نام های ۱۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ داشت. هر ۳ تریم در واقع همان نسخه دو درب بودند و پیشرانه الکتریکی آنها با محور عقب در ارتباط بود.

زاگاتو زله ۱۰۰۰ از ۴ باتری ۱۲ ولت استفاده می کرد که برد حرکتی ۸۰ کیلومتر را در اختیار کاربر قرار می داد. مدل ۰ ۸ باتری ۱۲ ولتی نیز برای زله مورد اشاره قرار گرفته است.

Zagato Zele

بسته باتری بسیار ساده شارژ می شد زیرا فقط کافی بود که سوکت شارژی که برای باتری ها طراحی شده بود به منبع برق شهری متصل شود.

محل قرار گیری باتری ها کف خودرو به شکل یک جعبه مشکی رنگ در تصویر مشخص است.

Zagato Zele بسته باتری

محل قرار گیری باتری ها کف خودرو به شکل یک جعبه مشکی رنگ در تصویر مشخص است.

Zagato Zele بسته باتری

سرعت تریم ۱۰۰۰ با توجه به فناوری بسیار ساده موتور الکتریکی آن بسیار کم بود اما در تریم ۲۰۰۰ که از موتور مگنتیک استفاده شد، بیشینه سرعت نیز بهبود چشمگیری داشت و به حدود ۴۸ کیلومتر برساعت رسید.

برخلاف دیگر پروژه های زاگاتو، کابین زله یک فاجعه در صنعت خودرو بود! بسیار ساده و بدون هیچگونه خلاقیتی…

زاگاتو زله در قسمت شاسی و سیستم تعلیق از معماری و ساختار فیات ۵۰۰ و ۱۲۴ بهره برد.

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا