خرید و فروش موبایل رجیستر نشده تخلف است

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران تاکید کرد که خرید و فروش موبایل رجیستر نشده تخلف است.

موبنا – تقریبا از مهر ماه آیفون ۱۴ وارد ایران شد. اما این کالا رجیستر نشد و در نهایت اعلام شد که واردات آن از رویه تجاری و مسافری ممنوع است. اما همه این شرایط مانع از فروش آیفون ۱۴ در بازار ایران نشد و گزارش‌های میدانی ایسنا نشان می‌داد که قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون ۱۴ گران‌تر شده و عده‌ای هم ترجیح می‌دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند و در کنار آن با استفاده از یک موبایل ارزان قیمت سیم کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کارهای خود را پیش ببرند.

موضوع دیگری که این روزها در بازار شنیده می‌شود این است که برخی مغازه‌داران به خریداران وعده می‌دهند که آیفون ۱۴ بخرند، چرا که در آینده رجیستر خواهد شد. موضوعی که طبق استعلام از اتحادیه تخلف است.

در این رابطه محمدرضا رمضان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با تاکید بر اینکه موبایل در زمان ورود رجیستر می‌شود و اینکه بگویند موبایل را بخرید تا بعدا رجیستر شود درست نیست.

وی با بیان اینکه همه کالاهایی که از مبادی رسمی وارد می‌شود، در همان زمان رجیستر می‌شود و در غیر این صورت به شکل قاچاق وارد شده، تصریح کرد: موبایل قاچاق اعتبار ندارد و هر فروشگاهی هم که کالای غیررجیستری بفروشد تخلف کرده است.

سال گذشته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نیز هشدار داده بود که فروشندگان و مردم از خرید و فروش کالایی که از رجیستر شدن آن اطمینان ندارند و کد رجیستری ندارد، اجتناب کنند. چرا که اگر این موبایل‌ها رجیستر نشود، به عنوان دستگاه ثانویه‌ای که در شبکه ارتباطی کشور فعال نخواهد شد، قابل استفاده است.

گفتنی است موبایل‌های آیفون ۱۴ که در حال حاضر در بازار هستند به صورت قاچاق یا از طریق رویه مسافری به کشور وارد شده و رجیستر نشده است. هر چند هنوز علت این ممنوعیت اعلام نشده و مشخص هم نیست آیا تصمیم ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن دائمی است یا خیر. به عبارت دقیق‌تر مشخص نیست آیا آیفون ۱۳ آخرین مدل قانونی از این برند معروف در ایران خواهد بود؟ همچنین تکلیف کسانی که پیش از خبر قطعی ممنوعیت واردات از رویه مسافری آیفون ۱۴ به همراه خود و برای مصرف شخصی آورده‌اند، چه می‌شود. از طرف دیگر با توجه به فروش غیرقانونی این کالا در بازار و احتمال مطلع نبودن خریدار از شرایط و اینکه ممکن است به امید رجیستر شدن کالا آن را تهیه کرده باشد، تکلیف این دسته از خریداران نیز در صورت تغییر احتمالی قانون ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ مشخص نیست.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا