سوپر هورنت؛ جنگنده مهم نیروی هوایی آمریکا که ۲۰۲۵ تمام می شود! (+فیلم و عکس)

اگر نیروی دریایی هند جنگنده های سوپر هورنت را برای ناوهای هواپیمابر خود خریداری کند، این پنجره می تواند تا سال ۲۰۲۷ باز بماند اما به نظر می رسد این کشور به خرید جنگنده داسو رافال ام (Rafale M) بیشتر علاقه دارد.

موبنا – بوئینگ اف/ای-۱۸ هورنت (Boeing F/A-18 Hornet) زمانی که در سال ۱۹۸۳ وارد خدمت شد، یکی از توانمندترین هواپیماهای نظامی در جهان بود. اما این جت جنگنده با معرفی اف/ای-۱۸ سوپر هورنت (F/A-18 Super Hornet) که در سال ۱۹۹۹ خدمت خود در ارتش آمریکا را آغاز کرد، حتی بهتر نیز شد.

سوپر هورنت بر اساس هورنت اصلی شکل گرفته است، اما به لطف نسخه های جدید مانند اف/ای-۱۸ئی (کابین تک نفره) و اف/ای-۱۸اف (کابین دو نفره)، آن را به سطح جدیدی ارتقا داده است. سوپر هورنت قابلیت حمل مهمات بیشتر و سامانه های تسلیحاتی پیشرفته‌تر را ارائه می کند.

در شرایطی که قرار است تولید سوپر هورنت در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد، این جت جنگنده بوئینگ همچنان نقش مهمی در ارتش آمریکا ایفا می کند. سوپر هورنت از جت جنگنده پیشرفته‌تر اف-۳۵ لایتنینگ ۲ پشتیبانی می کند.

 

 

اف/ای-۱۸ سوپر هورنت می تواند مهمات بیشتری نسبت به هورنت حمل کند

در شرایطی که سوپر هورنت بر اساس جنگنده هورنت شکل گرفته است، اما هواپیمایی تقریبا کاملا جدید محسوب می شود. سوپر هورنت ۲۰ درصد بزرگ‌تر از مدل پیشین خود است و از نظر وزن خالی حدود ۷۰۰۰ پوند (۳۱۷۵ کیلوگرم) سنگین‌تر است. همچنین، سوپر هورنت ۳۳ درصد سوخت بیشتر نسبت به مدل هورنت حمل می کند که ۴۱ درصد افزایش در برد ماموریت و ۵۰ درصد بیشینه توان پرواز بیشتر را ارائه می کند. سوپر هورنت می تواند بیشینه ۱۷۷۵۰ پوند (۸۰۵۱ کیلوگرم) مهمات بیرونی را حمل کند.

در شرایطی که هورنت توانایی حمل بیشینه ۱۴۰۰۰ پوند (۶۳۵۰ کیلوگرم) مهمات را داشت، این به معنای حدود ۴۰۰۰ پوند (۱۸۱۴ کیلوگرم) افزایش برای نسخه های سوپر هورنت است. توان حمل مهمات بیشتر بسیار مفید است و سوپر هورنت را به ویژه با افزایش برد پروازی و عملیاتی به هواپیمای توانمندتری تبدیل می کند.

هنگام برخاستن از زمین نیز سوپر هورنت می تواند در مسافتی تقریبا ۱۰۰۰ فوت (۳۰۵ متر) و با سرعتی در حدود ۲۰ گره (۳۷ کیلومتر بر ساعت) کمتر از هورنت به پرواز درآید.

سوپر هورنت

سوپر هورنت بارها ارزش خود را ثابت کرده است

جت جنگنده اف/ای-۱۸ سوپر هورنت از زمان آغاز به خدمت در ارتش آمریکا، چندین بار ارزش خود در میدان نبرد را ثابت کرده است. نخستین علمیاتی که سوپر هورنت به طور مستقیم در آن شرکت داشت در نوامبر ۲۰۰۲ بود. در آن زمان، دو فروند اف/ای-۱۸ئی در یک حمله علمیات واکنش شرکت کردند. این در پشتیبانی از عملیات دیده‌بان جنوبی در عراق بود.

طی جنگ عراق و همچنین نبرد علیه داعش در این کشور، جنگنده های سوپر هورنت به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند.

نخستین شکار هوایی سوپر هورنت در ژوئن ۲۰۱۷ و با سرنگونی یک فروند جنگنده سوخو سو-۲۲ نیروی هوایی سوریه ثبت شد.

سوپر هورنت همچنین توسط تیم آکروباتیک نیروی دریایی آمریکا که به نام فرشتگان آبی” (Blue Angels) شناخته می شود، استفاده می شود.

از دیگر اپراتورهای اصلی جنگنده اف/ای-۱۸ سوپر هورنت می توان به نیروی هوایی پادشاهی استرالیا اشاره کرد که از این جنگنده در ماموریت هایی بر فراز عراق استفاده کرد.

چرا بوئینگ تولید اف/ای-۱۸ سوپر هورنت را در سال ۲۰۲۵ پایان می دهد

در شرایطی که همه چیز تا به امروز برای سوپر هورنت خوب پیش رفته است، اما هر دوران خوبی نیز نقطه پایانی دارد. بنابر اعلام بوئینگ، تولید سوپر هورنت در سال ۲۰۲۵ به پایان خواهد رسید. اگر نیروی دریایی هند جنگنده های سوپر هورنت را برای ناوهای هواپیمابر خود خریداری کند، این پنجره می تواند تا سال ۲۰۲۷ باز بماند اما به نظر می رسد این کشور به خرید جنگنده داسو رافال ام (Rafale M) بیشتر علاقه دارد.

بوئینگ قصد دارد منابع بیشتری را در پروژه هایی مانند اف-۱۵ئی‌اکس (F-15EX)، تی-۷ای (T-7A) و ام‌کیو-۲۵ (MQ-25) هزینه کند و با افزایش تعداد جنگنده های رادارگریز اف-۳۵ که وارد خدمت می شوند، دیگر نیازی به نسخه های جدید سوپر هورنت احساس نمی شود.

سوپر هورنت

آشنایی بیشتر با جت جنگنده بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت

اف/ای-۱۸ سوپر هورنت یک جت جنگنده چند منظوره با قابلیت استفاده روی ناوهای هواپیمابر است که توانایی انجام عملیات در شرایط مختلف را دارد.

در سال های اخیر، سوپر هورنت نمایشگرهای جدید کابین خلبان، فناوری هدف گیری فروسرخ، مخازن سوخت کانفرومال، بروزرسانی تسلیحات، غلاف های تسلیحات بیرونی، و نرم افزار ویژه فرود روی ناو هوپیمابر به نام “فرش جادویی” (Magic Carpet) را دریافت کرده است.

همانگونه که در مورد بسترهای موفقی مانند بوئینگ بی-۵۲ یا جنرال داینامیکس اف-۱۶ رخ داده است، بدنه های اف/ای-۱۸ برای هزاران ساعت پرواز فراتر از ۶۰۰۰ ساعت ماموریت برنامه‌ریزی شده اولیه قابل استفاده باقی مانده اند. پس از یک سری بروزرسانی ها، تلاش های پایدار و برنامه های افزایش عمر خدمت، این بستر اکنون تا ۱۰ هزار ساعت ماموریت قابل استفاده است.

سوپر هورنت با ۱۱ جایگاه اتصال بیرونی توانایی حمل انواع مختلف تسلیحات از جمله موشک های هوا به هوا، هوا به سطح و ضد کشتی، بمب های هدایت شونده و غیر هدایت شونده را دارد. این جنگنده به یک توپ چرخان ام۶۱ای۲ ولکان ۲۰ میلیمتری نیز مجهز شده است.

سوپر هورنت جنگنده ای به طول ۱۸.۳۱ متر و فاصله دو نوک بال ۱۳.۶۲ متر است. وزن خالی این هواپیما ۱۴۵۵۲ کیلوگرم و وزن ناخالص آن ۲۱۳۲۰ کیلوگرم (تجهیز شده به عنوان جنگنده) است. بیشینه وزن این هواپیما هنگام برخاستن از زمین می تواند ۲۹۹۳۷ کیلوگرم باشد.

اف/ای-۱۸ سوپر هورنت از دو پیشرانه توربوفن جنرال الکتریک نیرو می گیرد که هر کدام تا ۱۷۰۰۰ پوندفوت نیروی رانش تولید می کنند. این جت جنگنده می تواند به بیشینه سرعت ۱.۶ ماخ برسد.

برد پروازی سوپر هورنت ۲۳۴۶ کیلومتر و برد رزمی آن ۸۲۲ کیلومتر است. این هواپیما می تواند تا ۵۲۳۰۰ پا (۱۵۹۴۰ متر) اوج بگیرد.

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

سوپر هورنت

 

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا