پایگاه هوایی اسمیرنیخ؛ متروکه ای از شوروی سابق (+فیلم و عکس)

اسمیرنیخ از نام فرماندهی که در نبردهای آزادسازی جزیره کشته شده بود، گرفته شد. این پایگاه میزبان هنگ هوانوردی جنگنده ۵۲۸ بود که وظیفه دفاع هوایی از جزیره ساخالین و منطقه دریایی آن را بر عهده داشت.

موبنا – پایگاه های نظامی متروکه بسیاری در جهان وجود دارند، اما به ندرت می توان مواردی را پیدا کرد که هنوز در آن هواپیمای جنگنده باقی مانده باشد.

جزیره ساخالین واقع در دریای اوخوتسک در شمال غربی اقیانوس آرام، برای چند قرن مکانی مورد مناقشه بین روسیه، چین و ژاپن بود. در سال ۱۸۵۵، روس ها و ژاپنی ها جزیره را تقسیم کردند و ۲۰ سال بعد معاهده ای را امضا کردند که به موجب آن جزیره زیر کنترل روس ها قرار گرفت.

پس از شکست روس ها در جنگ روسیه و ژاپن در سال ۱۹۰۵، ژاپن بخش جنوبی جزیره ساخالین را بار دیگر تصرف کرد. در سال ۱۹۴۵، اتحاد جماهیر شوروی در پایان جنگ جهانی دوم به این بخش حمله کرد.

زمانی که ژاپنی ها در قسمت جنوبی جزیره ساخالین حضور داشتند، ارتش این کشور یک فرودگاه در آن ساخت که به نام کتون (Keton) شناخته می شد. این فرودگاه دارای باند بتنی ۱۲۰۰ متری، خزشراه های سنگریزه ای و حدود ۲۰ پارکینگ هواپیما بود.

 

 

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پس از تسلط دوباره شوروی بر بخش جنوبی جزیره ساخالین، فرودگاه کتون در سال ۱۹۴۶ گسترش یافت و به پایگاه هوایی اسمیرنیخ (Smirnykh air base) تبدیل شد. اسمیرنیخ از نام فرماندهی که در نبردهای آزادسازی جزیره کشته شده بود، گرفته شد. این پایگاه میزبان هنگ هوانوردی جنگنده ۵۲۸ بود که وظیفه دفاع هوایی از جزیره ساخالین و منطقه دریایی آن را بر عهده داشت.

در سال ۱۹۶۶، پایگاه گسترش و بروزرسانی دیگری را تجربه کرد و باندی به طول ۲۰۰۰ متر در آن ساخته شد که بعدا به ۲۵۰۰ متر افزایش یافت. پوشش ها و آشیانه ها با استفاده از بتن مسلح ساخته شدند تا میزبان هواپیماها باشند. این آشیانه ها به شکل بادبزنی چیده شده بودند.

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

نیروهای اطلاعاتی غربی برای نخستین بار این فرودگاه را در حدود سال ۱۹۶۲ شناسایی کردند. در سال ۱۹۶۵، ۱۹ فروند هواپیمای رهگیر دوربرد یاک-۲۸پی در این پایگاه مستقر بودند.

در سال ۱۹۷۲، یک ارزیابی ماهواره ای توسط آمریکایی ها نشان داد که ۱۷ فروند هواپیمای رهگیر دوربرد یاک-۲۸پی، دو فروند هواپیمای ترابری آنتونوف ای‌ان-۲۴ و یک فروند هواپیمای ترابری لیسونوف لی-۲ در این پایگاه مستقر هستند.

در دهه ۱۹۸۰، پایگاه هوایی اسمیرنیخ میزبان یک هنگ از هواپیماهای رهگیر میگ-۲۳ بود.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش نیروی نظامی آن، هنگ جنگنده پایگاه هوایی اسمیرنیخ منحل شد و جنگنده های میگ-۲۳ به خربا (Khurba) در سرزمین اصلی روسیه منتقل شدند. این پایگاه در سال ۱۹۹۴ منحل شد. با این وجود، چند فروند میگ-۲۳ در پایگاه هوایی اسمیرنیخ باقی ماندند که یک فروند مدل تک کابین و یک فروند مدل آموزشی دو کابین از آن جمله بودند.

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پایگاه هوایی اسمیرنیخ طی زمان فعالیت خود میزبان واحدهای زیر بود:

هنگ هوانوردی بمب افکن ۱۳۲ بین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۱ با هواپیماهای توپولوف تو-۲

هنگ هوانوردی جنگنده ۳۰۱ طی سال ۱۹۷۲ با هواپیمای سوخو سو-۹

هنگ هوانوردی بمب افکن ۴۵۴ بین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۱ با هواپیماهای توپولوف تو-۲

هنگ هوانوردی جنگنده ۵۲۸ بین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۴

 

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

پایگاه هوایی اسمیرنیخ

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا