تاثیر آموزش بورس بر موفقیت در معاملات سهام

در این مطلب قصد داریم اهمیت دریافت آموزش بورس پیش از آغاز معاملات سهام را مورد بررسی قرار داده و نشان دهیم چگونه برخورداری از دانش بورسی می‌تواند باعث شود افراد در شرایط مختلف بازار بهترین اقدامات ممکن را انجام دهند.

طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از افراد پس از دریافت کد بورسی اقدام به خرید و فروش سهام کرده، با شکست مواجه شدند و بخش قابل ملاحظه‌ای از سرمایه خود را از دست داده‌اند. در این مطلب قصد داریم اهمیت دریافت آموزش بورس پیش از آغاز معاملات سهام را مورد بررسی قرار داده و نشان دهیم چگونه برخورداری از دانش بورسی می‌تواند باعث شود افراد در شرایط مختلف بازار بهترین اقدامات ممکن را انجام دهند.

 

آموزش بورس را از کجا شروع کنیم؟

سرمایه گذاری در بورس می‌تواند در ابتدای مسیر امری پیچیده و سوال‌برانگیر به نظر برسد. این در حالی است که اگر این راه را با آموزش‌های معتبر و البته مقدماتی شروع کنید، می‌توانید به مرور زمان ضمن افزایش دانش بورسی، حوزه مورد علاقه خود را نیز پیدا کنید؛ اما چه دوره‌ای برای شروع مناسب است و کدام مرجع برای یادگیری بهتر است؟

 

از دوره‌های ابتدایی شروع کنید

در ابتدای مسیر آموزش بورس، بهتر است سراغ دوره‌ای مانند «بورسی شو» در وبسایت آموزین، مرکز آموزش کارگزاری فارابی، بروید. این دوره آموزشی آنلاین با زبانی بسیار ساده و قابل درک، ابتدایی‌ترین مباحث مرتبط با سرمایه گذاری را توضیح می‌دهد و افراد می‌توانند با مباحثی از جمله ویژگی‌های سرمایه گذاری در بورس و روش‌های سرمایه‌گذاری در این بازار مانند دریافت کد بورسی، سرمایه‌گذاری مستقیم، سبدگردانی در بورس و سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها آشنا شوند.

آشنایی کلی با این موارد می‌تواند افراد را در خصوص تصمیم‌گیری در خصوص روش سرمایه گذاری در بورس یاری کند. علت اهمیت این موضوع از آن جهت است که برای سرمایه‌گذاری مستقیم از طریق دریافت کد بورسی و خرید و فروش سهام، آموزش بورس از طریق یادگیری مباحث تحلیل بنیادی و تکنیکال ضرورت دارد. این در حالی است که اگر تصمیم داشته باشید روشی مانند سبدگردانی در بورس را برای سرمایه‌گذاری در این بازار انتخاب کنید، دیگر نیازی به آموزش مباحثی از این دست نخواهید داشت. در ادامه این مطلب پس از بررسی اجمالی مباحث آموزشی مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بورس، روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار را نیز به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم.

 

آموزش بورس شامل چه مباحثی است؟

مباحث علمی سرمایه‌گذاری را می‌توان به صورت کلی به دو دسته تقسیم کرد. دسته نخست شامل مباحثی است که به بررسی وضعیت کلی شرکت‌ها و انتخاب یک شرکت مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌پردازد و دسته دوم مباحثی را در بر می‌گیرد که بهترین زمان و قیمت خرید سهام شرکتی را مشخص می‌کند. دسته اول این آموزش‌ها تحت عنوان «تحلیل بنیادی» و دسته دوم به صورت آموزش‌های «تحلیل تکنیکال» و «تابلوخوانی» ارائه می‌شود.

 

  • تحلیل بنیادی

در دوره آموزش تحلیل بنیادی ابتدا با یک‌سری مباحث ابتدایی از قبیل مجامع و انواع افزایش سرمایه آشنا شده و بعد چگونگی مطالعه و تفسیر اطلاعات که شرکت‌ها در «سایت کدال» قرار می‌دهند را می‌آموزید؛ بنابراین آشنایی با صورت‌های مالی و تحلیل آن‌ها، از اساسی‌ترین مباحث مطرح شده در دوره تحلیل بنیادی به‌شمار می‌رود که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند از طریق بررسی صورت وضعیت مالی شرکت‌ها، یک دید کلی نسبت به وضعیت شرکت به‌دست آورند.

 

  • تحلیل تکنیکال

پس از اینکه با بررسی صورت‌های مالی یک شرکت تشخیص دادید مجموعه مورد نظر از وضعیت مالی مناسبی برخوردار است و تصمیم گرفتید در آن سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید با استفاده از ابزارهایی که تحلیل تکنیکال در اختیارتان قرار می‌دهد، زمان و قیمت مناسب ورود به سهم و خروج از آن را تعریف کنید. درواقع آموزش تحلیل تکنیکال به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که برای خود استراتژی معاملاتی تعریف کنند.

تحلیل تکنیکال سه اصل اساسی دارد:

  1. همه چیز در قیمت‌ها لحاظ شده است،
  2. قیمت‌ها بر اساس روندها حرکت می‌کنند،
  3. تاریخ تکرار می‌شود.

این شیوه از تحلیل با در نظر داشتن اصول فوق و استفاده از ابزارهای به‌خصوص، سعی می‌کند براساس روندی که قیمت سهم‌های مختلف در گذشته طی کرده‌اند، آینده را پیش‌بینی کرده و بر این اساس بهترین زمان خرید و فروش سهم را به سرمایه‌گذاران نشان دهند.

 

  • تابلوخوانی

تابلوخوانی به آن دسته از مهارت‌هایی اشاره دارد که بررسی و تحلیل داده‌های منتشر شده در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc) را ممکن می‌کند. زمانی که به سایت tsetmc مراجعه می‌کنید، می‌توانید در صفحه نخست اطلاعاتی از قبیل وضعیت شاخص کل بورس و فرابورس را مشاهده کنید و با مراجعه به صفحه نمادهای مورد نظرتان، وضعیت سفارش‌های موجود روی آن نماد، سابقه معاملات و مواردی از این دست را مشاهده و بررسی کنید.

 

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس؛ راهی به سوی کسب سود بدون دانش مالی

اگر ترجیح می‌دهید به‌جای دریافت آموزش بورس و کسب مهارت برای معامله در این بازار بدون صرف زمان و کسب دانش، از سود این بازار بهره‌مند شوید، می‌توانید سراغ روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در این بازار بروید. سبدگردانی در بورس و استفاده از خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به‌شمار می‌روند.

 

  • سبدگردانی در بورس

خدمات سبدگردانی در بورس برای آن دسته از سرمایه‌گذاران مناسب است که می‌خواهند به شیوه‌ای اختصاصی در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. این افراد می‌توانند با مراجعه به یک شرکت سبدگردان معتبر مانند سبدگردان فارابی، پس از تکمیل فرم‌های مربوطه و عقد قرارداد سبدگردانی در بورس، برای مدتی مشخص که معمولا یک سال است، مدیریت سرمایه خود را به شرکت سبدگردان مورد نظر بسپارید. در نظر داشته باشید اختصاصی بودن این خدمات سبب می‌شود سبدگردانی در بورس امری هزینه‌بر باشد. به همین علت نیز شرکت‌های سبدگردان حداقل سرمایه‌ای را برای ارائه این سرویس مشخص می‌کنند. به‌عنوان مثال حداقل سرمایه مورد نیاز برای استفاده از خدمات سبدگردانی در بورس شرکت سبدگردان فارابی معادل یک میلیارد تومان است.

 

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها شیوه‌ای دیگر برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است. این شیوه نیز مانند سبدگردانی، نیازی به برخورداری از دانش مالی و صرف زمان ندارد و افراد می‌توانند فارغ از سطح دانش خود، در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. مهم‌ترین مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به سبدگردانی این است که شما عملا می‌توانید با هر میزان سرمایه در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. به‌عنوان مثال قیمت هر واحد از صندوق دوم اکسیر فارابی و صندوق لبخند فارابی که هر دو صندوق درآمد ثابت با بازدهی سالانه ۲۱ تا ۲۵ درصد هستند، در حال حاضر در حدود ۱۰۰۰ تومان است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با حداقل یک واحد معادل ۱۰۰۰ تومان در صندوق دوم اکسیر فارابی و با حداقل یکصد هزار تومان در صندوق درآمد ثابت لبخند فارابی سرمایه‌گذاری کنند و از سود بدون ریسک آن‌ها بهره‌مند شوند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا