برکناری دسته جمعی هیات مدیره پیش از برگزاری مجمع آخرسال

اعضای هیأت مدیره یکی از بزرگترین شرکت‌های پرداخت الکترونیک کشور وابسته به بانک ملی ایران در روزهای پایانی سال، پیش از برگزاری مجمع این شرکت به صورت دسته جمعی برکنار شدند.

به گزارش ابتکار، شرکت پرداخت الکترونیک سداد که یکی بزرگترین شرکت های دولتی حوزه پرداخت کشور است و انحصار فرایند پرداخت دستگاه های دولتی زیادی را بر عهده دارد در ماه‌های گذشته با حواشی متعددی رو به رو بوده است. عزل و نصب های گسترده، بدون مدرک تحصیلی مرتبط و یا حداقلی، انعقاد قراردادهای شبهه انگیز که با افشاگری رسانه ها و ورود دستگاه های نظارتی منجر به فسخ شده و همچنین استقرار تیم بازرسی ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی گوشه ای از حواشی به وجود آمده در این مجموعه است.

عبدالله افتاده یکی از فعالان شناخته شده شبکه پرداخت کشور و مدیرمسوول ماهنامه عصر پرداخت مدتی پیش در نشستی مجازی پرده از  قراردادهایی حیرت انگیز در این شرکت برداشت که با فشار مدیرعامل و با وجود مخالفت رئیس هیات مدیره در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته بود.

این افشاگری بیش از هزار و ششصد میلیارد تومانی هرچند با شکایت پرداخت الکترونیک سداد از افتاده همراه شد اما قرارداد معروف با پیگیری رئیس هیات مدیره و ارجاع آن به یکی از دستگاه های نظارتی فسخ شد.

حالا از این شرکت خبر می رسد مهدی تکبیری رئیس هیات مدیره این مجموعه که از فشار محمد حسین کاشی پزها مدیرعامل سداد در انجام برخی امور غیر متعارف خبر داده بود با پیگیری علیرضا ماهیار معاون فناوری بانک ملی که در افشاگری های ماهنامه عصر پرداخت از او هم نام برده شد، به همراه دیگر اعضای هیأت مدیره این شرکت تنها چند روز پیش از برگزاری مجمع برکنار شده است.

در همین راستا، علی خانلرخانی، مهرداد آرمان، احسان نیکوفر و میثم عسگری در جلسه ای بدون اعلام قبلی و با حضور ماهیار، به عنوان اعضای جدید هیأت مدیره شرکت پرداخت الکترونیک سداد منصوب شده اند. به این ترتیب تنها فرد حفظ شده در هیأت مدیره، کاشی پزهاست. نکته جالب در این میان هشدار صریح بانک مرکزی به شرکت های پرداخت الکترونیک مبنی بر به کار نگرفتن اعضای هیأت مدیره در سمت مدیرعامل است. الزامی قانونی که به نظر، معاونت فناوری بانک ملی ضرورتی بر اجرای آن در یک سال گذشته ندیده است.

جدای قراردادهای منعقده در شرکت، که منجر به تشکیل پرونده های متعدد شده است در روزهای گذشته و همگام با برکناری اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران باسابقه این مجموعه دولتی نیز که مخالف رویه ها بوده اند از سوی مدیرعامل اخراج شده اند.

بر اساس گزارش ها، معاون اداری، مالی و خدمات پذیرندگان از جمله این برکنار شدگان هستند که حاضر به همراهی و امضای گزارش های ارسالی به مجمع شرکت نشده بودند.

دیگر نکته قابل توجه در این میان انتصاب یکی از نزدیکان مدیرعامل با مدرک دیپلم به عنوان یکی از مهم ترین معاونت های سداد به جای معاون خدمات پذیرندگان است. این گونه انتصاب ها در سداد در حالی صورت می گیرد که یکی از مشکلات شرکت هایی مانند سداد در ماه‌های گذشته مهاجرت نیروهای نخبه به خارج از کشور بوده است.

در همین راستا ابوالفضل نجارزاده، سرپرست بانک ملی در ماه‌های گذشته خواستار توجه جدی مدیران حوزه فناوری بانک ملی در حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آن ها شده بود.

پس از این عزل و نصب ها در هفته گذشته و بدون اطلاع سرپرست بانک ملی، سداد اقدام به برگزاری نشست دست آوردهای خود در مرکز تفریحی بانک ملی کرده است. در این نشست که احتمالا بنا بوده زمینه های لازم برای برگزاری مجمع در روزهای پایانی سال و بدون جلب توجه رسانه ها فراهم شود، مشاور عالی و دستیار ارشد سداد ضمن اعتراف به انعقاد «قراردادهای بد» در این شرکت از انتقادها نسبت به عملکرد ماهیار و کاشی پزها اظهار نارضایتی می کند!

حسام خواجه پور که از زمان کاشی پزها کنترل پروژه های چندین میلیاردی این مجموعه را به دست دارد در این نشست می گوید: «سالی که گذشت برای ما در سداد یه کم عجیب بود. واقعیت این بود که هم بالا داشت و هم پایین و پر از حاشیه. قرارداد خوب بستیم، قرارداد بد بستیم. سعی کردیم از قراردادهای بدمون درس بگیریم و خیلی سریع مسیرش رو عوض کنیم. قراردادهای خوبی بود که به دلیل همین حواشی به ثمر نرسید و باعث زیان شد. یه بخشی اعتباری و یک بخشی مالی.»

وی اضافه می کند: «فکر کنم همه ما در زندگی اشتباه کردیم و روزهای بد و خوب رو تجربه کردیم. بی رحمانه آقای علیرضا ماهیار رو کوبیدند، بی رحمانه آقای کاشی رو کوبیدند به نظرم نتیجه ای برای نظام پرداخت نداره!»

با انتشار گسترده این ویدیو در گروههای مجازی مربوط به شبکه پرداخت کشور و اعتراف به عوض کردن مسیر قراردادها، در حالی که با افشاگری عبدالله افتاده، سداد از او شکایت کرده است، وی در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: «خوبه اعتراف میکنید اشتباه کردین ولی یادتون نره هزینه اشتباهات شما رو که مردم و بیت المال نباید بدن اینکه از اشتباهات درس گرفتین و خیلی سریع مسیرش رو عوض کردین هم که مستندات ما نشون میده افراد دیگه ای ورود کردن و جلوی قراردادهای کذایی رو گرفتن و الان هم رییس هیات مدیره شرکت آقای تکبیری رو به دلیل ورود و جلوگیری از این اشتباهات برکنار کردین و نفرات خودتون رو چیدین و شخصی که تجربه کار مستقیم در صنعت پرداخت رو نداشته کردین رییس هیات مدیره شرکت که البته چقدر حیف که نشد مدیرعامل داده ورزی سداد!؟

این دوستمون که گویا قرار بوده هزینه اشتباهش رو بده از معاونت سداد استعفا داده شده مشاور و دستیار عالی مدیر عامل که گویا همچنان قدرت اجرایی لازم رو در شرکت دارن بعدشم ناجوانمردانه کی شما رو زده، وقتی مسیر شفاف سازی باز بوده و وظیفه شما هم اینه که نسبت به سوالات رسانه ها پاسخگو باشین تا جایی هم که ما می بینیم غیر از ما هیچ رسانه ای شما رو نقد نکرده اگر غیر از ما کسی بوده بگین ماهم بدونیم. طبق عکس های رو جلد و برخی خبرها تا اینجای کار که مدیران سداد و فناوری بانک ملی جزو قهرمانان صنعت پرداخت هستند.»

اشاره افتاده به عوض کردن مسیرها، احتمالا به خرید بیش از پانصد میلیارد تومان تجهیزات حوزه پرداخت ظرف مدتی کوتاه با مناقصاتی محدود حکایت می کند. وی پیشتر به اسنادی دست یافته بود که کاشی پزها در سفر به یکی از کشورهای منطقه جدای این پانصد میلیارد تومان قصد داشت نسبت به انعقاد قراردادی چند ده میلیون دلاری اقدام کند که با ورود برخی مراجع از آن باز ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا