نفوذ برندهای چینی به بازار گوشی‌های موبایل گران قیمت

سازندگان تلفن هوشمند چینی پس از این که یکی از بدترین سال‌های بازار را پشت سر گذاشتند، اکنون درصدد رخنه به بازار گوشی‌های بالا رده، برای به چالش کشیدن برتری اپل و سامسونگ هستند.

موبنا – در نمایشگاه “کنگره موبایل جهان” که بزرگترین نمایشگاه تلفن همراه در جهان است و هفته گذشته در بارسلون اسپانیا برگزار شد، سازندگان تلفن هوشمند چینی حضور پررنگ و پرقدرتی داشتند و از محصولات جدیدی رونمایی کردند.

اوپو که چهارمین سازنده بزرگ تلفن هوشمند جهان است، ماه گذشته تلفن هوشمند تاشو به نام “فایند ان تو فلیپ” (Find N۲ Flip) را رونمایی کرد که بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. رقیب بزرگترش، شیائومی هم گوشی‌های بالای ۱۰۰۰ دلار شیائومی ۱۳ و شیائومی ۱۳ پلاس را معرفی کرد.

شرکت “آنر” (Honor) که از هواوی جدا شده است، تلفن هوشمند تاشوی ۱۶۹۰ دلاری خود به نام “مجیک وی اس” (Magic Vc) را رونمایی کرد.

این گوشی‌های گران قیمت، نشان دهنده تغییر راهبرد شرکت‌های چینی است که طی سالهای اخیر با عرضه گوشی‌های موبایل ارزان‌تر که قابلیت‌های مشابه گوشی‌های پرچمدار را داشتند، نفوذ بیشتری پیدا کرده بودند.

بن وود، مدیر تحقیقات شرکت “سی سی اس اینسایت” به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: شرکت‌های متعددی نظیر اوپو، شیائومی، وان پلاس، ویوو، ریل‌می و برندهای دیگر تلاش خود را به کار بسته‌اند جایی در بازار، کنار اپل و سامسونگ که بزرگترین فروشندگان گوشی موبایل هستند، پیدا کنند.

این تغییر تاکتیک شرکت‌های چینی، پس از آن روی داد که فروش تلفن هوشمند در سال ۲۰۲۲، به پایین‌ترین رکورد از سال ۲۰۱۳ سقوط کرد اما سهم گوشی‌های بالا رده که قیمت بالای ۸۰۰ دلار دارند، از ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۰، به ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. این فرصت همچنان سودمند است و فروشندگان چینی تلاش می کنند درآمدشان را تقویت کنند.

اقدام سازندگان تلفن هوشمند چینی برای ورود به بازار گوشی‌های بالا رده، با بازگشایی چین از تدابیر سخت گیرانه کرونایی در دسامبر، مصادف شد و برای مدیران چینی که از اوایل سال ۲۰۲۰ در چین گیر افتاده بودند، سفر به خارج را راحت‌تر کرده است.

همچنین با تجدید انگیزه شرکت‌های چینی برای توسعه نفوذ جهانی‌شان، همزمان شده است. سهم بازار برندهای چینی ریل‌می، اوپو و شیائومی در سال ۲۰۲۲ در اروپا کاهش یافت در حالی که اپل و سامسونگ، نسبتا ثابت بودند. شرکت‌های چینی امیدوارند اکنون که اقتصاد داخلی بازگشایی شده است، این وضعیت تغییر کند.

سازندگان تلفن هوشمند چینی هنوز نتوانسته اند به بخش گوشی‌های گران قیمت بازار رخنه کنند. تنها استثنا، هواوی بود که در این بخش موفق شد و در سال ۲۰۲۰ و پیش از این که تحریم های آمریکا، کسب و کار گوشی موبایل این شرکت را فلج کند، به بزرگترین سازنده تلفن هوشمند در جهان تبدیل شد.

بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، به گفته تحلیلگران، شیائومی، اوپو، آنر و سایر برندهای چینی در بخش گوشی‌های گران قیمت، با چالش‌هایی روبرو هستند. نخستین چالش، شناخته شدن برند است اما بزرگترین چالش، سودآوری پایدار است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا