پزشکان با این ربات کوچک جراحی می‌کنند (+فیلم)

دانشمندان ربات۴سانتی را تولید کردند که می‌تواند با استفاده از نور و نیروی مغناطیسی حرکت کند.

موبنا – به گزارش یونیت، تیمی از مهندسان دانشگاه واترلو ربات کوچکی ساخته اند که در نهایت می تواند به پزشکان در انجام عمل جراحی کمک کند. ساخت این ربات از نوعی مارمولک و کرم الهام گرفته شده است.

این ربات از نور فرابنفش (UV) و نیروی مغناطیسی برای مانور دادن بر روی هر سطحی، از جمله روی دیوارها و سقف ها استفاده می کند. این اولین ربات نرم در نوع خود است که نیازی به اتصال منبع تغذیه خارجی ندارد، بنابراین امکان عملیات از راه دور و تطبیق‌پذیری‌ها را فراهم می‌کند. ربات به دلیل این ویژگی ها، می تواند برای کمک به جراحان و جستجوی مکان های غیرقابل دسترس استفاده شود.

باکسین ژائو استاد مهندسی شیمی گفت: « برای اولین بار است که یک ربات نرم روی سطوح عمودی صعود می کند و نوآوری های پیشرفته رباتیک نرم را پیش می برد. ما به پتانسیل آن خوشبین هستیم.»

طول این ربات چهار سانتی‌متر، عرض سه میلی‌متر و ضخامت یک میلی‌متر است که به آن اجازه می‌دهد بدون نیاز به منبع انرژی از دیوارهای عمودی بالا برود.

محققان با توسعه ربات نرم راه را برای کاربردهای بالقوه جراحی از طریق عملیات از راه دور در داخل بدن انسان هموار می کنند. آنها همچنین به ایجاد فناوری کمک می کنند که برای سنجش یا جستجو در مکان های خطرناک یا صعب العبور در طول عملیات نجات استفاده خواهد شد.

نتایج این تحقیق در مجلهCell Reports Physical Science منتشر شد.

این تیم اکنون به دنبال توسعه یک ربات نرم کوهنوردی است که صرفاً توسط نور هدایت می شود و به میدان مغناطیسی نیاز ندارد. این ربات همچنین از اشعه نزدیک به مادون قرمز به جای نور UV استفاده خواهد کرد که می تواند زیست سازگاری را بهبود بخشد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا