آیا مانیتورهای منحنی مناسب هستند؟

برای راه اندازی دفتر خانه یا محل کار خود، باید مزایا و معایب تعدادی از فناوری های جدید را در نظر بگیرید. برخی از نوآوری ها، مانند میز ایستاده یا صندلی ارگونومیک، مزایای واقعی سلامتی و بهره وری را ارائه می دهند. سایر روندهای اداری، مانند پوسترهای انگیزشی جذاب، ممکن است برای ما اهمیت چندانی نداشته باشد.

اگر با لپ تاپ کار نمی کنید، یکی از اولین تصمیمات شما هنگام سفارشی کردن فضای کار، انتخاب مانیتور کامپیوتر است. صفحه نمایش مانیتورهای خمیده از زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شدند، به یک روند فناوری بزرگ تبدیل شده اند و جایگزین مانیتورهای صفحه مسطح پیشرو شدند. در سال ۲۰۱۸، سامسونگ به تنهایی هفت میلیون مانیتور کامپیوتر منحنی فروخت .

با وجود افزایش فروش، صفحه نمایش های خمیده بدون شک گران تر از همتایان تخت خود هستند و برای مشخصات نسبتاً مساوی ۴۰ تا ۶۵ درصد هزینه بیشتری دارند. بنابراین، آیا این صفحات منحنی ارزش سرمایه گذاری را دارند یا فقط یک حقه هستند؟
آیا مانیتورهای منحنی مناسب هستند؟

دید حرفه ای: مانیتورهای منحنی فراگیرتر هستند:

به احتمال زیاد، بزرگترین دلیلی که شما حتی ممکن است به این مانیتورهای منحنی بزرگ علاقه مند شوید این است که آنها تجربه ای فراگیرتر از صفحه نمایش های تخت ارائه می دهند. صفحه نمایش ها بیشتر دید پیرامونی شما را پر می کنند و به شما این امکان را می دهند که بیشتر روی کار، فیلم یا بازی خود تمرکز کنید تا حواس پرتی دنیای واقعی اطرافتان.

فناوری صفحه نمایش منحنی از مفاهیم “ادراک چشمی” برای ایجاد این تجربه غوطه ور استفاده می کند و به طور یکپارچه تر با دید محیطی شما ترکیب می شود. به خصوص برای بازی، سرگرمی یا کارهای خلاقانه، این می تواند یک تجربه اغوا کننده باشد.

دید منفی: نمایشگرهای منحنی ممکن است درخشش بیشتری داشته باشند و باعث خستگی چشم شوند:

نقطه ضعف مانیتورهای منحنی این است که نمایشگر بزرگتر و قوس دار می تواند نور را از زوایای بیشتری جذب کند. این باعث می‌شود که تابش خیره‌کننده برای صفحه‌نمایش‌های منحنی مشکل بزرگ‌تری نسبت به صفحه‌های تخت باشد، زیرا تابش خیره‌کننده می‌تواند بخش‌هایی از صفحه را مسدود یا مبهم کند. ناگفته نماند، خیرگی یکی از دلایل خستگی چشم است که به طور بالقوه باعث سردرد یا تاری دید می شود.
آیا مانیتورهای منحنی مناسب هستند؟
البته، مانیتورهای صفحه مسطح اگر در زاویه نامناسب قرار گیرند همچنان می توانند باعث تابش خیره کننده شوند، اما جابجایی و نصب آن ها در منطقه ای با نور کمتر آسان تر است. برای هر نوع مانیتور، صفحه را تا حد امکان دور از منابع نوری قرار دهید و از نور کم و محیط اطراف رایانه خود برای کاهش تابش خیره کننده استفاده کنید.

دید حرفه ای: مانیتورهای منحنی اعوجاج کمتری دارند

وقتی سعی می‌کنید یک عکس، PDF یا ویدیو را بزرگ‌نمایی کنید، همه تجربه آزاردهنده‌ای را داشته‌اند و کیفیت آن به‌خصوص در اطراف لبه‌ها ضعیف و مخدوش می‌شود. مانیتورهای منحنی دارای مزیت اندکی در کاهش اعوجاج هستند، به خصوص برای تصاویر گسترده/بزرگ.

به بیان ساده، تفاوت بین اعوجاج صفحه منحنی و تخت به فیزیک پرتاب نور برمی گردد. با مانیتورهای تخت، تصویر در یک خط مستقیم به سمت شما نمایش داده می شود، به طوری که برای یک تصویر بزرگ، برخی از عناصر از بالای سر شما بیرون می آیند. با یک مانیتور منحنی، کل تصویر به سمت چشمان شما هدایت می‌شود و در نهایت حتی با زوم کردن، تصویری با تحریف کمتر ایجاد می‌کند.

دید منفی: ممکن است بیشتر فضای دیوار خود را به یک مانیتور منحنی از دست بدهید

نمایشگرهای خمیده معمولاً نسبت تصویر ۲۱:۹ دارند، در مقایسه با نسبت تصویر سنتی ۱۶:۹ برای صفحه‌های تخت، که به این معنی است که صفحه‌نمایش‌های خمیده به‌طور قابل‌توجهی عریض‌تر از ارتفاعشان هستند. در حالی که مشاهده اطلاعات بیشتر در فضای افقی بیشتر دارای مزایای آشکاری است، این بدان معناست که صفحه نمایش ممکن است تمام طول میز شما را اشغال کند.

شایان ذکر است که منحنی صفحه نمایش باعث عمق بیشتر صفحه می شود. یعنی صفحه نمایش فضای بیشتری در مقابل دیوار شما اشغال می کند. بیشتر مانیتورهای منحنی حدود ۴۰ میلی متر بزرگتر از صفحه نمایش های تخت هستند و می توانند فضای اداری شما را کمی تنگ تر کنند.

صحبت از فضای دیوار، یکی دیگر از نکات این است که به دلیل شکل خاص خود، نصب صفحات منحنی روی دیوار یا میز کار دشوارتر است. در حالی که صفحه‌های تخت می‌توانند روی دیوار قرار بگیرند، صفحه‌های منحنی نیاز به موقعیت و پایه‌های خاصی دارند تا روی دیوار قرار بگیرند. براکت‌ها و پایه‌های قابل تنظیم – مانند پایه بازوی خودکار – ممکن است گزینه‌های مفیدی برای کج کردن، چرخاندن و تنظیم صفحه نمایش در صورت لزوم باشند.

دید حرفه ای: مانیتورهای منحنی ممکن است برای دید چشم راحت تر باشند

اگرچه صفحه‌نمایش‌های خمیده به دلایل جذاب و زیبایی‌شناختی محبوب‌تر هستند، تولیدکنندگان نیز دوست دارند به این ببالند که چگونه صفحه نمایش‌هایشان می‌تواند فشار چشم را کاهش دهد. به طور طبیعی، شکل یک مانیتور منحنی بیشتر شبیه انحنای کره چشم است و به محتوای شما حس طبیعی تری می دهد.

در اصل، انحنای صفحه به چشم این امکان را می دهد که همه چیز را بدون فشار روی صفحه مشاهده کند. این می تواند به یک تجربه مشاهده ارگانیک تر و راحت تر منجر شود.

دید منفی: عملکرد کندتر برای بازی و استریم

از آنجایی که صفحه نمایش های منحنی یک فناوری نسبتا جدیدتر هستند، هنوز از نظر عملکرد با سرعت بالا به صفحه های تخت نرسیده اند. به طور کلی، بازبینی‌کنندگان بازی دریافته‌اند که نمایشگرهای تخت تمایل به نرخ تازه‌سازی، زمان پاسخ‌دهی و دقت رنگ‌های بالاتری دارند.

نمایشگرهای تخت معمولاً برای عملکرد پرسرعت و با قیمت مناسب بیشتر در دسترس هستند، در حالی که صفحه نمایش های خمیده با مشخصات پرسرعت مشابه قیمت بالایی دارند. برای گیمرهای مشتاق و ویرایشگرهای ویدئویی، یک مانیتور صفحه تخت بالاترین سطح نرخ تازه سازی را با تاخیر ورودی و زمان پاسخ کم ارائه می دهد.
آیا مانیتورهای منحنی مناسب هستند؟
صحبت از فضای دیوار، یکی دیگر از نکات این است که به دلیل شکل خاص خود، نصب صفحات منحنی روی دیوار یا میز کار دشوارتر است. در حالی که صفحه‌های تخت می‌توانند روی دیوار قرار بگیرند، صفحه‌های منحنی نیاز به موقعیت و پایه‌های خاصی دارند تا روی دیوار قرار بگیرند. براکت‌ها و پایه‌های قابل تنظیم – مانند پایه بازوی خودکار – ممکن است گزینه‌های مفیدی برای کج کردن، چرخاندن و تنظیم صفحه نمایش در صورت لزوم باشند.

مانیتور منحنی در مقابل مانیتور تخت

مانیتورهای تخت چندین سال است که در صنعت سلطنت کرده اند، اما صفحه نمایش های خمیده در دوران مدرن، به ویژه در صحنه بازی، کاملاً برجسته شده اند. با این حال، تفاوت های خاصی بین هر دو گزینه ممکن است آن را برای کاربران مختلف مناسب کند.

آیا مانیتورهای منحنی ارزش آن را دارند؟ این بخش به شما کمک می کند تا بهترین مانیتور را برای نیازهای خود شناسایی کنید. مانیتورهای منحنی دارای چندین مزیت از جمله صفحه نمایش خمیده قابل توجه و ظاهری براق هستند. با این حال، موارد خاصی در مورد عملکرد آنها وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را در نظر بگیرید. صفحه نمایش های تخت چندین سال است که در بازار حضور دارند و در حال حاضر استاندارد صنعت هستند.

 

در اینجا تفاوت های اصلی بین مانیتورهای گیمینگ و معمولی را به شما معرفی می کنیم.

 

تجربه همه جانبه

مانیتورهای خمیده تجربه همه جانبه تری را در اختیار کاربر قرار می دهند. این به لطف طراحی منحنی امکان پذیر است، که از ادراک چشم انسان بهره می برد تا بتوانید در حین استفاده از مانیتور، سه بعد را درک کنید.

 

عدم تحریف

یکی دیگر از مزایای نمایشگر خمیده عدم وجود اعوجاج است. صفحه نمایش شما در اکثر مواقع تصویر واضحی را نشان می دهد. از سوی دیگر، یک مانیتور تخت معمولاً در برابر این مسائل آسیب‌پذیر است، مگر اینکه بخواهید چند دلار اضافی برای یک گزینه ممتاز خرج کنید.

 

صفحه نمایش های منحنی برای بینایی شما بهتر است

یک مانیتور منحنی ممکن است برای چشمان شما راحت تر از یک گزینه تخت معمولی باشد. باز هم این صفحه نمایش ها از حرکات طبیعی چشم شما بهره می برند. از این رو، تمرکز بر روی صفحه نمایش برای شما آسان تر خواهد بود و در عین حال خطر خستگی چشم را نیز کاهش می دهد.

 

میدان دید بهبود یافته

به میدان دید وسیع تری دسترسی خواهید داشت. شما قادر خواهید بود چیزهای بیشتری را بر روی صفحه نمایش خود مشاهده کنید، به خصوص زمانی که صحبت از بازی های FPS یا حتی نمودارها می شود، اگر به تجارت مشغول هستید.

 

صفحه خیره کننده

مانیتورهای منحنی ممکن است هر از چند گاهی مشکلات فاحشی را نشان دهند. این همیشه اتفاق نمی افتد و به احتمال زیاد در زوایای خاص وجود دارد. شما می توانید این مشکل را با جلوگیری از رسیدن منابع نور از زاویه مشخص به مانیتور حل کنید.

افکار نهایی

در حالی که تفاوت های زیادی وجود دارد، هر دو مانیتور منحنی و تخت با وضوح بالا، تصویربرداری زیبا و سازگاری با سایر عناصر رایانه شما در دسترس هستند.

 

اگر یک اتاق به اندازه کافی بزرگ، شرایط نوری قابل تنظیم دارید و زمان زیادی را صرف ویرایش فیلم افقی یا بازی می کنید، احتمالا ارزش سرمایه گذاری را دارد که یک مانیتور کامپیوتر منحنی را به فضای کار خود اضافه کنید. اگر فضای کوچکی دارید، کنترل کمی روی نور اتاق دارید، و از رایانه خود برای کارهای عمومی مانند نوشتن، مرور وب و پخش جریانی معمولی استفاده می کنید، ممکن است یک صفحه نمایش مسطح بیش از اندازه کافی باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا