شرکت مخابرات: رشد ۱۲ برابری هزینه‌ها در برابر عدم افزایش درآمد، باعث کندی رشد شده است

سلطانی با اشاره به اینکه هزینه‌های مخابرات طی این ۱۰ سال ۱۴.۳۵ درصد افزایش داشته بر کاهش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی درآمد تاکید کرد.

موبنا – «مجید سلطانی»، مدیرعامل مخابرات در نشست خبری شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه هزینه‌های شرکت مخابرات ایران حداقل ۱۲ برابر شده گفت این در حالی است که درآمد شرکت مخابرات افزایش پیدا نکرده است. به گفته سلطانی اثر درآمدی تعرفه برای توسعه شبکه به صفر رسیده است.

سلطانی در این نشست خبری با توضیح درباره اثرات تغییر تعرفه در میزان درآمد مخابرات در جمع خبرنگاران، گفت: «در سال ۱۳۹۰ حدود ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان در سال درآمد شرکت از مکالمات صوتی بوده است. سال ۱۴۰۰ این درآمد به ۱۴۷۲ میلیارد رسیده و این به معنی کاهش حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در بحث درآمدی است.»

او با اشاره به اینکه مشترکین مخابرات در سال ۱۳۹۰، حدود ۴ تا ۵ میلیون نفر بودند و در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ میلیون نفر، گفت: «این به معنی توسعه شبکه در این ۱۰ سال و افزایش تعداد مشترکین مخابرات است.»

سلطانی دلیل کاهش درآمد مخابرات را در راستای مصوبات مجلس و دولت، توصیف کرد و گفت: «ما در این راستا مجبور به اقداماتی همچون همسان‌سازی شدیم. بنا بود وضعیت درآمدی ما جبران شود که نشد.»

مدیرعامل مخابرات با توضیح درباره روند هزینه‌های مخابرات گفت: «یکی از جریان‌های مشخص کننده جریان هزینه در ایران تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و سازمان آمار است. علاوه بر این هر ساله شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران را تصویب می‌کند که طی این ۱۰ سال هم محاسبه و اجرا شد. همچنین بحث افزایش هزینه‌های ارزی – ریالی و ارزی هم به افزایش هزینه‌ها منجر می‌شود.»

او با اشاره به تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، گفت: «هزینه‌های مخابرات طی این ۱۰ سال ۱۴.۳۵ درصد افزایش داشته است. این هزینه‌ها بر اساس اعلام مرکز آمار ۱۴.۵۱ صدم و بر اساس میزان افزایش حداقل حقوق ۱۲.۶۵ درصد افزایش، نرخ ارز حدود ۳۱.۹ درصد افزایش داشته که با توجه به هزینه‌های ریالی – ارزی، هزینه‌های مخابرات در این ۱۰ سال حدود ۲۲ برابر شده است.»

سلطانی به کاهش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی درآمد مخابرات در مقابل حداقل افزایش هزینه ۱۲ برابری اشاره کرد و گفت: «با دقت به کمترین افزایش هزینه که ۱۲ برابر است، اگر بخواهیم به ازای هر مشترک هزینه‌های خود را محاسبه کنیم، با توجه به حفظ درآمد سال ۱۳۹۰ هر خط ۹۴۸۰۰ تومان باید بر هزینه‌ها اضافه می‌شد که ما حفظ شرایط کنیم.»

مدیرعامل مخابرات با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ بعد از سه سال دوندگی بحث حداقل هزینه نگهداری خط تلفن مطرح شد، گفت: «آنچه در شورای رقابت هم طرح شد، بحث حداقل هزینه نگهداری خط تلفن است. عددی که در کمیسیون مقررات به طور میانگین تصویب شد ۱۴.۸۰۰ تومان بود و آنچه بعدا ستاد تصویب کرد میانگی ۹ هزار تومان بود که این عدد میانگین اجرایی شد.»

سلطانی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار سوئیچ شبکه تلفنی در کل کشور در حال کار است به ارائه سرویس شبانه‌روزی این سویس‌ اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر در دنیا بر اساس مکالمات هزینه دریافت نمی‌کنند. به هر حال هزینه نگهداری وجود دارد و این هزینه ثابت باید انجام شود.»

به گفته او به دنبال افزایش تعرفه، درآمد شرکت مخابرات ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اما از طرفی افزایش حقوق ۲۵۰ میلیاردی در ماه به‌وجود آمد که به‌این‌خاطر اثر درآمدی تعرفه برای توسعه به صفر رسیده است.

ارتباط استفاده از VPN با سرعت اتمام بسته اینترنت

مدیرعامل شرکت مخابرات با توضیح درباره سرعت به پایان رسیدن بسته‌های اینترنت، گفت: «ما دو نوع ترافیک داخلی و بین‌المللی داریم و حجم بسته با توجه به میزان مصرف کاربر به پایان می‌رسد.»

در ادامه توضیحات او داوود زارعیان، معاون تجاری شرکت مخابرات با اعلام اینکه کاربران باید مدیریت مصرف داشته باشند تاکید کرد هیچ گونه کم‌فروشی درباره این موضوع از سوی مخابرات وجود ندارد.

زارعیان با اشاره به بررسی روند ترافیک، گفت: «این موضوع تا حدودی به استفاده از VPN هم مربوط می‌شود. تعداد بسته‌های اضافی که در اردیبهشت ماه سال جاری به مشترکین فروخته شده حدود ۸۰۰ هزار مورد بوده است. این در حالی است که در آبان‌ماه به تعداد ۱۷۳ هزار بسته افزایش پیدا کرده و حالا در بهمن ماه سال جاری به ۳۵۰ هزار بسته رسیده است.»

او با اشاره به اجرای سیاست‌های فیلترینگ از شهریور ماه تاکنون، گفت: «کنترل شبکه بیانگر آن است که بسته‌ها درست مصرف می‌شود و فیلترینگ بر این موضوع اثر داشته است.»

مخابرات: شرکت‌های پرداخت تا ۳ روز قبض را به حساب مخابرات واریز نمی‌کنند

زارعیان با توضیح درباره تاریخ صدور صورتحساب مشترکان شرکت مخابرات تاکید کرد که صورتحساب یک صورت ماهانه است و زمان آن از ماه گذشته ۲۵ام تا ۲۵ام ماه بعد تنظیم شده است. از همین رو اگر مشترکی قبل از ۳۰ام هر ماه هزینه خود را پرداخت کند، بستانکار خواهد شد.

معاون تجاری شرکت مخابرات در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا مشترکان بعد از پرداخت قبض خود همچنان پیامک بدهکاری دریافت می‌کنند، گفت: «با تغییراتی که در سامانه و صورتحساب ایجاد شد مختصر تاخیری بین زمان آماده‌سازی صورتحساب و ارسال آن وجود دارد.»

او با اشاره به تعداد زیاد مشترکین مخابرات، گفت: «اگر بعد از بسته شدن صورتحساب در فاصله ۱۲ ساعت که صورتحساب بسته شده، فقط یک درصد از مشترکین هزینه خود را بپردازند حدود ۳۰۰ تا ۲۰۰ هزار مشترک هزینه خود را پرداخت کرده‌اند. ما در تلاشیم این فاصله زمانی در با توسعه بخش IT خود از بین ببریم.»

به گفته زارعیان متاسفانه برخی شرکت‌های پرداخت زمانی که مشترک پول را واریز می‌کند، پول بلافاصله به مخابرات واریز نمی‌شود و گاهی ۲ تا ۳ روز وقفه وجود دارد: «همین موضوع منجر به تداخل می‌شود. از همین رو ما به واسطه یکی از شرکت‌های خود این موضوع را ساماندهی می‌کنیم تا روندی مثل مخابرات من و ۲۰۰۰ ایجاد شود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا