نخستین خودرو مسابقه‌ای پرنده سرنشین‌دار جهان (+فیلم و عکس)

ایراسپیدر ام‌کی۴ از طراحی زیبایی برخوردار است و این ویژگی در مقایسه با دیگر خودروهای عمودپرواز الکتریکی بلافاصله جلب توجه می کند…

موبنا – رویای استفاده از خودروهای پرنده در حال تبدیل شدن به واقعیت است، اما در این میان یک شرکت استرالیایی به نام الودا اروناتیکس (Alauda Aeronautics) پیش از یادگیری راه رفتن گویا قصد دویدن دارد. این شرکت با معرفی ایراسپیدر ام‌کی۴ (Airspeeder MK4) نخستین خودرو مسابقه ای پرنده سرنشین‌دار جهان را معرفی کرده است.

 

 

ایراسپیدر ام‌کی۴؛ خودرو مسابقه ای پرنده سرنشین‌دار

ایراسپیدر ام‌کی۴ خودرو پرنده ای است که از هیدروژن نیرو می گیرد و بیشینه سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت و برد حرکتی ۳۰۰ کیلومتر را ارائه می کند. قرار است ایراسپیدر ام‌کی۴ در سری مسابقات ایراسپیدرر ۲۰۲۴ برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار بگیرد.

ایراسپیدر ام‌کی۴ از طراحی زیبایی برخوردار است و این ویژگی در مقایسه با دیگر خودروهای عمودپرواز الکتریکی بلافاصله جلب توجه می کند. طراحی این خودرو پرنده شباهت هایی با یک خودرو مسابقه ای فرمولا ۱ دارد. با پروانه هایی که به جای چرخ ها قرار گرفته اند، این خودرو فرم آیرودینامیکی مشابهی را ارائه کرده که با یک مونوکوک فیبرکربنی با بال هایی در جلو و عقب و یک کابین تک سرنشین بین آنها جلب توجه می کند.

ایراسپیدر ام‌کی4؛ نخستین خودرو مسابقه‌ای پرنده سرنشین‌دار جهان

پروانه های که وظیفه حرکت خودرو پرنده ایراسپیدر ام‌کی۴ را بر عهده دارند در جایی که به طور معمول شاهد حضور چرخ ها هستیم، قرار دارند. پروانه های این خودرو پرنده می توانند رو به بالا، جلو یا پهلو تغییر وضعیت داده تا به بلند شدن خودرو از زمین، حرکت رو به جلو و گردش در هوا کمک کنند.

تاندراسترایک هیدروژن توربوژنراتور قلب تپنده ایراسپیدر ام‌کی۴ محسوب شده که یک پیشرانه الکتریکی توربوژنراتور با توانایی تولید ۱۳۴۰ اسب بخار (۱۰۰۰ کیلووات) نیرو است که به طور خاص برای استفاده در خودروهای عمودپرواز الکتریکی طراحی شده است. این پیشرانه امکان دستیابی به بیشینه سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت در تقریبا ۳۰ ثانیه را فراهم می کند.

ایراسپیدر ام‌کی4؛ نخستین خودرو مسابقه‌ای پرنده سرنشین‌دار جهان

وزن برخاست از زمین ایراسپیدر ام‌کی۴ برابر با ۹۵۰ کیلوگرم اعلام شده است. زمانی که در هوا قرار دارد، یک سامانه رانش گیمبال تحت کنترل هوش مصنوعی به این خودرو پرنده امکان مانور را می دهد. هر پروانه روی یک گیمبال چاپ سه بعدی سبک وزن نصب شده که به ایراسپیدر ام‌کی۴ اجازه می دهد به سرعت در هر جهتی حرکت کرده و حتی گردش های تند در هوا انجام دهد.

نسخه پیشین این خودرو پرنده که به نام ام‌کی۳ شناخته می شد با موفقیت بیش از ۳۵۰ پرواز آزمایشی کنترل از راه دور را انجام داد و حتی در سال ۲۰۲۲ در دو مسابقه نمایشی ایراسپیدر در استرالیای جنوبی شرکت کرد. ام‌کی۴ قرار است در سری مسابقات ایراسپیدر ۲۰۲۴ به عنوان نخستین خودرو مسابقه ای پرنده سرنشین‌دار حضور داشته باشد.

ایراسپیدر ام‌کی4؛ نخستین خودرو مسابقه‌ای پرنده سرنشین‌دار جهان

ایراسپیدر ام‌کی4؛ نخستین خودرو مسابقه‌ای پرنده سرنشین‌دار جهان

ایراسپیدر ام‌کی4؛ نخستین خودرو مسابقه‌ای پرنده سرنشین‌دار جهان

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا