زوجیان؛ راهبرد تایوان برای مهار ناوگان دریایی چین (+فیلم و عکس)

زوجیان چهارمین نمونه تکمیل شده از سری ناوچه های سبک کلاس تو چیان (Tuo Chiang-class) تایوان است. ناوچه نخست به نام تو چیان در مارس ۲۰۱۴ تحویل نیروی دریایی تایوان شد…

موبنا – نیروی دریایی تایوان به تازگی ناوچه سبک موشکی زوجیان (Xujiang) را به آب انداخته است. این ناوچه سبک مجهز به سامانه های تسلیحاتی ضد کشتی، پدافند هوایی و دفاع نزدیک دریایی، برای مقابله با کشتی های جنگی و هواپیماهای چینی طراحی شده است.

زوجیان چهارمین نمونه تکمیل شده از سری ناوچه های سبک کلاس تو چیان (Tuo Chiang-class) تایوان است. ناوچه نخست به نام تو چیان در مارس ۲۰۱۴ تحویل نیروی دریایی تایوان شد. ناوچه دوم به نام تا چیان (Ta Chiang) در سال ۲۰۲۱ و ناوچه سوم به نام فو جیان (Fu Jiang) در سپتامبر ۲۰۲۲ خدمت خود را آغاز کرده اند.

مقامات نظامی تایوان در سال ۲۰۲۲ اعلام کردند که ساخت ۱۰ ناوچه دیگر کلاس تو چیان بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده است که تعداد کلی آنها را به ۱۴ عدد می رساند.

ناوچه سبک تایوان

ناوچه سبک تایوان

ناوچه سبک تایوان

آشنایی با ناوچه سبک کلاس تو چیان

کلاس تو چیان ناوچه سبکی با طراحی بدنه کتمرن (قایق دوبدنه) و قابلیت های رادارگریزی است که در مدل اولیه ۶۰.۴ متر طول و ۱۴ متر پهنا دارد. بدنه بهبودیافته این ناوچه نیز ۶۵ متر طول و ۱۴.۸ متر پهنا دارد. تعداد خدمه این کلاس از ناوچه های سبک ۴۱ نفر است.

ناوچه های سبک کلاس تو چیان به موشک های ضد کشتی شیون فان ۳ (Hsiung Feng III) و شیون فان ۲، سامانه های پدافند هوایی شمشیر دریایی (Sea Sword)، سامانه دفاع نزدیک دریایی فالانکس و مسلسل های ۷۶ میلیمتری مجهز هستند.

 

 

این ناوچه سبک توانایی حرکت با بیشینه سرعت ۴۵ گره (۸۳ کیلومتر بر ساعت) را دارد و برد حرکتی آن تا ۱۸۰۰ مایل دریایی (۳۳۳۳ کیلومتر) گزارش شده است.

به گفته مرکز تحلیل امنیت تایوان، ناوچه های کلاس تو چیان دارای فناوری های رادارگریزی برای به حداقل رساندن احتمال شناسایی خود توسط رادار دشمن هستند. فناوری پیشرفته رادارگریزی و سطح مقطع راداری کم به افزایش قابلیت بقای ناوچه های کلاس تو چیان در جنگ دریایی کمک می کند.

تایوان از نظر قدرت نظامی توانایی رقابت با چین را ندارد، اما انجام عملیات ممانعتی دریایی با استفاده از ناوچه های کلاس تو چیان را مد نظر قرار داده است. با اتکا به این ناوچه های سبک و مجهز که امکان پنهان شدن در غارها، بندرهای کوچک یا پناهگاه های اطراف سواحل ناهموار جزیره را دارند، تایوان در حد توان خود قصد دارد ناوگان دریایی چین را مهار کند.

ناوچه سبک تایوان

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا