اطلس؛ رباتی پیچیده تر از خودرو! (+فیلم و عکس)

بوستون داینامیکس به تازگی ویدیو دیگری از نسخه پیشرفته‌تر ربات اطلس منتشر کرده که توانایی این ربات در حمل اشیا و انجام حرکات پیچیده را نشان می دهد.

موبنا اطلس (Atlas) یک ربات انسان‌نمای دوپا و محصول شرکت بوستون داینامیکس (Boston Dynamic) است. اطلس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد و از آن زمان تاکنون شاهد پیشرفت های قابل توجه در زمینه حرکاتی بوده ایم که این ربات توانایی انجام آنها را دارد.

در سال ۲۰۲۱، بوستون داینامیکس ویدیویی از دو ربات اطلس که مشغول انجام حرکات پارکور بودند را منتشر کرد که توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرد.

 

 

بوستون داینامیکس به تازگی ویدیو دیگری از نسخه پیشرفته‌تر ربات اطلس منتشر کرده که توانایی این ربات در حمل اشیا و انجام حرکات پیچیده را نشان می دهد. این می تواند اطلس را به گزینه ای کارآمدتر برای حضور در مکان هایی مانند کارخانه ها، سایت های ساخت و ساز ساختمان و حتی جابجایی چمدان های مسافران هواپیما تبدیل کند.

ربات اطلس و قابلیت های حرکتی پیچیدهتر

اگرچه مهارت های جدید ربات اطلس ممکن است برای برخی مانند ویدیوهای پیشین انجام پارکور و رقص جذاب به نظر نرسد، اما به گفته بوستون داینامیکس تسلط بر فناوری که در پس قابلیت های کنترل جدید قرار دارد، دشوارتر از حرکات آکروباتیک است.

 

 

در ویدیو جدید، ربات اطلس نه تنها یک کیف ابزار را بلند می کند، بلکه با یک تخته چوب بزرگ اتصال بین دو سطح را ایجاد می کند، از پله ها بالا می رود، بین سطوح پرش می کند، و یک جعبه چوبی بزرگ بدون این که تعادل خود را از دست بدهد از روی سکو به پایین پرت می کند که به گفته شرکت بوستون داینامیکس وظیفه بسیار پیچیده ای است.

بوستون داینامیکس تاکید می کند که انجام این وظایف با مهارت زیاد برای یک ربات نسبت به انجام رقص، جایی که ربات اساسا نسبت به محیط اطراف خود نابینا است، نیازمند درک دقیق‌تری از محیط است.

اطلس با قد ۱.۵۲ و ۸۶ کیلوگرم وزن دارای ۲۸ مفصل هیدرولیک است و موتورهای الکتریکی آن نیروی مورد نیاز خود را از باتری دریافت می کنند. تمام محاسبات مورد نیاز برای کنترل درک و برآورد در سه کامپیوتر آنبورد این ربات انجام می شوند. این ربات چنان مجموعه ای از حرکات پیچیده را ارائه می دهد که آن را می توان از ساختار یک خودرو پیشرفته هم بالاتر دانست.

دست های نسخه جدید ربات اطلس می تواند اشیا را بلند کند و سپس آن را به هر جایی که برنامه ریزی شده انتقال داده یا پرتاب کند.

دست اطلس از یک انگشت ثابت و یک انگشت متحرک تشکیل شده که بیشتر شبیه یک گیره است. حرکات نرم ربات اطلس در انجام وظایف خود جلب توجه کرده و پس از تحویل کیف نیز برخی توانایی پارکور خود را به نمایش می گذارد.

چرخش ۵۴۰ درجه چندمحوری که اطلس در انتهای ویدیو انجام می دهد، بسیار پیچیده‌تر از حرکات پارکوری است که در ویدیوهای پیشین دیده شده بود زیرا این چرخش عدم تقارنی را اضافه می کند که در یک واروی معمولی وجود ندارد.

ربات اطلس برخلاف ربات چهارپای اسپات (Spot) بوستون داینامیکس برای فروش در دسترس نیست و یک مدل پژوهشی است که از بین بردن محدودیت های رباتیک را هدف قرار داده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا