«صیانت» نیازمند صیانت

باز هم طرح صيانت از فضاي مجازي حاشيه‌ساز شد.

موبنا – پس از حدس و گمان‌هاي فراوان در مورد اينکه آيا طرح جديدي در مجلس در خصوص فضاي مجازي تهيه مي‌شود و بعد از تکذيب‌هاي بسيار اعضاي کميسيون مشترک بررسي طرح صيانت، درمورد اينکه اين طرح در دستور کار مجلس است يا خير، برخي از اعضاي اين کميسيون که بيشتر موافقان اين طرح‌‌اند، اعلام مي‌کنندکه طرح در همين کميسيون بررسي و تصويب شده و به زودي تعيين تکليف مي‌شود اما اظهارات آنها با واکنش نمايندگان ديگر مواجه شد.

چراغ خاموشي که خاموش ماند

«طرح صيانت از دستور کار مجلس خارج شده است و هيچ طرحي بدون تصويب در صحن علني نمي‌تواند به شوراي نگهبان ارسال شود.» اين پاسخ سيدنظام‌الدين موسوي عضو هيات رئيسه مجلس به نمايندگاني است که روز دوشنبه و پيش از آن خبر از تصويب طرح صيانت داده بودند. ۱۷بهمن عضو کميسيون مشترک طرح صيانت از فضاي مجازي از تصويب طرح صيانت از فضاي مجازي خبر داد. حسن نوروزي اعلام کرد: براساس مصوبه کميسيون مشترک اين طرح تصويب شده و همين روزها به شوراي نگهبان ارسال مي‌شود. عضو کميسيون مشترک طرح صيانت در پاسخ به سوالي مبني بر شفافيت برگزاري جلسات مربوط به اين طرح عنوان کرد: طرح صيانت ذيل اصل ۸۵ است و جزئياتش نيز در کميسيون مشترک بررسي شد. اين اظهارات سبب واکنش‌هايي شد. غلامرضا نوري قزلجه، از ديگر اعضاي کميسيون مشترک طرح صيانت تکذيب اين موضوع که مجلس به دنبال تصويب طرح صيانت است، گفت که اگر قرار به بررسي دوباره طرح است؛ اين‌کار بايد در کميسيون مشترک انجام شود، اما کميسيون ديگر جلسه ندارد. صحبت‌هاي نوروزي در حالي است که نوري قزلجه تشکيل جلسات کميسيون را تکذيب کرده بود و حالا نوروزي مي‌گويد که او در جلسات حضور نداشته است. نايب‌رئيس کميسيون مشترک همچنين در پاسخ به سوال ديگري که اين طرح اشکالات بسياري داشت و آيا در طرح جديد اين مشکلات برطرف شد، تاکيد کرد که مشکلات تعديل شده است و توضيح داد: «در کميسيون بحث‌هاي بسياري شد و آقاي مصري، نايب‌رئيس مجلس هم حضور داشتند و نماينده‌هاي عضو کميسيون هم امضا کردند و اين مشکلات تعديل شد.» او افزود: «پيام رسان‌هاي خارجي هم بايد نمايندگي داشته باشند. نمي‌توانند بدون نمايندگي فعاليت کنند. اگر ما پايگاه‎هاي داخلي را تقويت کنيم، آنها هم نماينده‌هاي خود را معرفي خواهند کرد.» در حاليکه نوروزي اعلام کرد که اين طرح مشمول اصل ۸۵ است و در کميسيون مشترک هم جزئياتش بررسي شده و به‌خاطر همين به شوراي نگهبان ارسال مي‌شود، بيژن نوباوه، دبير کميسيون مشترک بررسي طرح صيانت در گفت‌و‌گو با کارنگ اعلام مي‌کند که اين طرح بايد به صحن علني ارسال شود تا درمورد اجراي آزمايشي آن تصميم‌گيري شود. براساس اصل ۸۵ «سمت نمايندگي قائم به شخص است و قابل واگذاري به ديگري نيست. مجلس نمي‌تواند اختيار قانون‌گذاري را به شخص يا هياتي واگذار کند، ولي در موارد ضروري مي‌تواند اختيار وضع بعضي از قوانين را با رعايت اصل هفتاد و دوم به کميسيون‌هاي داخلي خود تفويض کند، در اين صورت اين قوانين در مدتي که مجلس تعيين مي‌نمايد به صورت آزمايشي اجرا مي‌شود و تصويب نهايي آنها با مجلس خواهد بود.» بنابراين طرح صيانت هم چون مشمول اصل ۸۵ است و در کميسيون مشترک بررسي شده بايد به صورت آزمايشي چندسال اجرا شود. حالا نوباوه دراين مورد گفت: «کميسيون مشترک کليات را تصويب کرد. چون دقيقا اين کميسيون وظيفه صحن علني را به عهده دارد. بعد کميسيون مشترک چند کميته داشت و در اين کميته‌ها جزئيات طرح مورد بحث و بررسي کارشناسي قرار گرفت و تصويب شد. حالا بايد براي تصميم نهايي به صحن علني بيايد.» رشيدي کوچي هم روز دوشنبه اخبار مبني بر تصويب شدن طرح صيانت را موضوعي براي به هم زدن امنيت رواني جامعه عنوان کرد و گفت: «برخي از نمايندگان دوست دارند با پرداختن به حواشي با امنيت رواني جامعه بازي کنند و ايجاد حساسيت کنند.»

چالش دو نماينده بر سر صيانت

در جريان در جلسه صحن علني ديروز مجلس شوراي اسلامي و در حالي که بررسي ايرادات شوراي نگهبان به طرح بانکداري جمهوري اسلامي در دستورکار صحن قرار داشت، جلال رشيدي کوچي نماينده مردم مرودشت با حضور مقابل صندلي حسن نوروزي با صدايي بلند خطاب به وي بيان کرد: شما داريد جامعه را به هم مي‌ريزيد و مي‌خواهيد مردم را به کف خيابان بکشيد، حتي رئيس کميسيون نيز اظهارات شما را (درباره طرح صيانت) تکذيب کرده است. در مقابل نوروزي از رشيدي کوچي درخواست مي‌کرد که با صداي آرام‌تر مطالب خود را مطرح کند که در نهايت رشيدي کوچي با عصبانيت به صحبت خود با نوروزي خاتمه داد. اشاره رشيدي کوچي به مصاحبه ۱۷بهمن نوروزي است که از تصويب نهايي طرح صيانت و آمادگي براي ارسال به شوراي نگهبان سخن گفته بود، موضوعي که البته از سوي برخي اعضاي اين کميسيون و همين‌طور سخنگوي هيات رئيسه مجلس تکذيب شد.

 منبع: آرمان ملی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا