پدر یا مادر؛ کدامیک مقصر طاسی فرزندان هستند؟

گرچه برخی محققان در سال‌های گذشته اظهار کرده بودند که ژن‌های به دست آمده از مادران مقصر طاسی افراد هستند، اما به تازگی یک پزشک اظهار کرده اگر در ۳۰ سالگی شروع به کچل شدن کردید، تقصیر مادر شما نیست.

موبنا به گزارش دیلی میل، اگر پدربزرگ از طرف مادری کچل باشد، فرزند هم کچل می‌شود. این چیزی است که برای دهه‌ها به مردان گفته می‌شود. اما به گفته یکی از پزشکان، این فقط یک عقیده سنتی و باور اشتباه و غیرعلمی است.

دکتر «سمیر سنگوی»(Sameer Sanghvi) مدعی است که هر دو والد(هم از پدر هم از مادر) در نازک شدن مو با افزایش سن افراد مقصر هستند. او می‌گوید اگرچه نتایج یک مطالعه در دانشگاه ادینبرو در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ژن‌های مادری در این امر مقصر هستند، اما احتمال ریزش مو توسط ژن‌های هر دو طرف تعیین می‌شود.

دکتر سمیر سنگوی گفت: زمان آن فرا رسیده است که از سرزنش مادر خود برای طاسی خود دست بردارید. این تصور که ژن‌های مادرتان مسئول طاسی شما هستند، یک افسانه است.

البته او می‌پذیرد که سابقه خانوادگی در طاسی «مهمترین عامل خطر» در تعیین سرنوشت و طاس شدن افراد است.

دکتر سنگوی گفت: عادلانه است که هر دو والدین خود را مقصر بدانید. طاسی ممکن است از طرف مادر یا پدر شما باشد. شانس شما برای ریزش موهایتان توسط ترکیب پیچیده‌ای از ژن‌ها تعیین می‌شود که می‌تواند از هر دو والد منتقل شود. نمونه‌های دیگری از ویژگی‌های انسان که تحت تأثیر چندین ژن است، شامل رنگ پوست و قد است.

اگرچه کارشناسان اصرار دارند که ژن‌های مادر مقصر نیستند، اما علم در مورد این موضوع چندان واضح نیست. یک تحلیل در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که این بیانیه دقیق است. محققان دانشگاه ادینبرو ۵۲ هزار مرد بین ۴۰ تا ۶۹ سال را که در پایگاه زیست داده بریتانیا مدرک داشتند، بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند که ۸۰ درصد از طاسی مردان در ژن‌های ما منتقل می‌شود. این مطالعه نشان داد که مردان عمدتاً می‌توانند مادران خود را سرزنش کنند و نه پدران خود را، زیرا بیشتر سیگنال‌های ژنتیکی از کروموزوم X که از خط زن به ارث رسیده است، می‌آیند.

طاسی با الگوی مردانه، «آلوپسی آندروژنتیک» نام دارد و شایع‌ترین نوع ریزش مو در مردان است. داده‌ها نشان می‌دهد که این بیماری ۶.۵ میلیون مرد در بریتانیا و بیش از ۵۰ میلیون مرد در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولاً با نازک شدن مو در شقیقه‌ها و بالای سر یا عقب رفتن خط مو شروع می‌شود.

به گفته سازمان خدمات سلامت ملی انگلیس(NHS)، «آلوپسی آندروژنتیک» ریزش موی قابل توجهی را به دنبال دارد و پوست سر را در معرض دید قرار می‌دهد. برخی از مردان مبتلا به «آلوپسی آندروژنتیک» در اواخر نوجوانی شروع به ریزش موهای خود می‌کنند، در حالی که برای برخی دیگر این روند دیرتر شروع می‌شود. کارشناسان می‌گویند اکثر مردان تا ۶۰ سالگی مقداری مو از دست خواهند داد.

طاسی با الگوی مردانه ناشی از واکنش بسیار حساس به DHT یا دی هیدروتستوسترون است که نوعی تستوسترون است. طبق توصیه‌های محققان، در این موارد فولیکول‌های مو کوچک شده و در نتیجه بدن فرد توانایی رشد موهای جدید را از دست می‌دهند. علاوه بر این، این کار طول عمر فولیکول‌های مو را نیز کوتاه می‌کند، بنابراین شما سریع‌تر و مکرر مو خود را از دست می‌دهید.

طاسی مردانه ترکیبی از ریزش مو با سرعت بیشتر، با رشد و سرعت جایگزینی کندتر است.

سازمان خدمات سلامت ملی انگلیس می‌گوید، شما می‌توانید بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز از دست بدهید. طاسی با الگوی مردانه دائمی است اما با داروهای فیناستراید(finasteride) و ماینوکسیدیل(minoxidil)، تزریق یا کرم استروئید، ایمونوتراپی یا نور درمانی قابل درمان است. سایر اشکال درمان می‌تواند شامل کلاه گیس، خالکوبی برای ایجاد توهم پیوند مو یا کاشت مو باشد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا