اوکراین و تلاش برای دستیابی به تانک اسرائیلی! (+فیلم و عکس)

زره ماژولار جدید ام‌کی.۴ امکان پیکربندی مجدد برای سازگاری با تهدیدات خاص را فراهم می کند. قسمت زیر بدنه تانک نیز تقویت شده و وی شکل است تا محافظت بهتر در برابر مین های زمینی را ارائه کند.

موبنا – مسکو طی ۱۱ ماه درگیری تقریبا ۱۶۰۰ تانک خود را از دست داده و حتی برخی از مدل های قدیمی مانند تانک تی-۶۲ را وارد خط مقدم جنگ کرده است.

بنابر گزارش نشریه فوربز، ضد حملات اوکراین نقش مهمی در افزایش شکار تانک های روسیه داشته است. اگرچه اوکراین طی چند وقت اخیر عملکرد دفاعی موفقی در برابر ارتش روسیه داشته و حتی موفق به آزادسازی برخی زمین های اشغالی خود شده است، اما برای تداوم این روند به خودروهای زرهی پیشرفته و مطمئن بیشتری نیاز دارد.

به نظر می رسد که کشورهای غربی تانک های لئوپارد ۲، ام۱ آبرامز و چلنجر ۲ را برای مبارزه با روسیه در اختیار اوکراین قرار خواهند داد. در این میان، توجهات به سمت تانک مرکاوا نیز جلب شده است.

 

 

مرکاوا؛ یکی از ۱۰ تانک برتر جهان  

مرکاوا امکی.۴ (Merkava Mk.4) یکی از قدرتمندترین تانک های حال حاضر جهان محسوب می شود. توسعه تانک مرکاوا در دهه ۱۹۷۰ آغاز شد و جدیدترین نسخه آن یعنی ام‌کی.۴ خدمت خود در ارتش رژیم صهیونیستی را از سال ۲۰۰۴ آغاز کرده است. در حال حاضر، مرکاوا ام‌کی.۴ یکی از ۱۰ تانک برتر در جهان محسوب می شود.

مرکاوا ام‌کی.۴ اندکی بزرگ‌تر از مدل پیشین ام‌کی.۳ و یکی از محافظت شده‌ترین تانک های جهان است. بدنه مرکاوا ام‌کی.۴ بازطراحی شده تا امکان نصب پیشرانه و زره جدید در آن فراهم شود. با قرار گرفتن پیشرانه و سامانه انتقال نیرو در قسمت جلو تانک، سطح محافظت از خدمه در این قسمت نیز بهبود یافته است.

زره ماژولار جدید مرکاوا ام‌کی.۴ امکان پیکربندی مجدد برای سازگاری با تهدیدات خاص را فراهم می کند. قسمت زیر بدنه تانک نیز تقویت شده و وی شکل است تا محافظت بهتر در برابر مین های زمینی را ارائه کند.

سامانه محافظت فعال تروفی امکان نابودی راکت ها و موشک های ضد تانک شلیک شده به سمت مرکاوا ام‌کی.۴ را فراهم می کند. مجموعه حفاظتی این تانک همچنین شامل سامانه پیشرفته شناسایی و هشدار تهدید می شود. مرکاوا ام‌کی.۴ محافظت خوبی در برابر موشک های هدایت شونده هوا پرتاب و تسلیحات ضد تانک حمله از بالا ارائه می کند.

مرکاوا ام‌کی.۴ دارای یک سلاح اصلی ۱۲۰ میلیمتری است. این تانک توانایی شلیک گلوله های ۱۲۰ میلیمتری مختلف از جمله موشک های ضد تانک LAHAT را دارد. همچنین، مرکاوا ام‌کی.۴ امکان شلیک گلوله های استاندارد ناتو را دارد. ده گلوله ذخیره شده در خشاب چرخان تانک که به صورت الکترونیکی عمل می کند، در هر زمان آماده شلیک هستند. هر گلوله در یک محفظه محافظ ذخیره می شود تا در صورت انفجار مهمات از خدمه محافظت شود.

مرکاوا؛ تانک پیشرفته ای که اوکراین به در اختیار داشتن آن علاقمند است

تسلیحات ثانویه تانک مرکاوا ام‌کی.۴ شامل دو مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری کواکسیال و ۷.۶۲ میلیمتری می شود. یک مسلسل ۷.۶۲ میلیمتری نیز بالای سقف نصب می شود. افزون بر این، مرکاوا ام‌کی.۴ به خمپاره انداز ۶۰ میلیمتری نیز مجهز است.

تانک مرکاوا ام‌کی.۴ به سامانه مدیریت نبرد مجهز است که خدمه را قادر می سازد تا ماموریت ها را برنامه‌ریزی کرده، ناوبری انجام دهند و آگاهی از وضعیت خود را بروزرسانی کنند. این سامانه واحدهای دوست و اهداف دشمن را نیز گزارش می کند.

مرکاوا ام‌کی.۴ از پیشرانه دیزلی ۱۲ سیلندر جنرال داینامیکس ۸۸۳ نیرو می گیرد. این پیشرانه توانایی تولید ۱۵۰۰ اسب بخار نیرو را دارد. بیشینه سرعت این تانک در جاده ۶۰ کیلومتر بر ساعت و برد حرکتی آن ۵۰۰ کیلومتر است.

با قرارگیری پیشرانه و سامانه انتقال نیرو در قسمت جلو تانک، فضای آزاد برای حمل سربازان یا بار در عقب بدنه فراهم شده است. در صورت تخلیه مهمات تانک، امکان حضور هشت سرباز یا سه برانکارد در این تانک فراهم می شود. ورود و خروج نیروها از دریچه عقب تانک صورت می گیرد. این ویژگی منحصر به فرد امکان انتقال مستقیم سربازان به میدان نبرد یا تخیله آنها را فراهم می کند.

مرکاوا ام‌کی.۴ دارای چهار خدمه شامل فرمانده، توپچی، پر کننده سلاح، و راننده است.

ویژگی های قابل توجه محافظت از خدمه و قابلیت حمل نیرو، گزینه هایی هستند که می توانند برای نیروهای نظامی اوکراین در برابر ارتش روسیه بسیار مفید باشند. با این وجود، بعید به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی تانک مرکاوا را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد زیرا واکنش روسیه در سوریه و دیگر قسمت های خاورمیانه یک نگرانی جدی برای آنها محسوب می شود.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا