گوگل هراسان به دنبال ChatGPT

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت گوگل مبلغ هنگفت ۴۰۰ میلیون دلار در یک شرکت توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است تا با قدرت ربات ChatGPT مقابله کند.

موبنا به گزارش لس‌آنجلس تایمز، شرکت گوگل با کمک شرکت مادر خود، الفبت(Alphabet) تقریباً ۴۰۰ میلیون دلار در استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک(Anthropic) سرمایه‌گذاری می‌کند تا با توسعه چت‌بات مخصوص خود به رقابت با ربات شرکت OpenAI موسوم به ChatGPT  بپردازد.

این معامله توسط مدیر عامل استارتاپ آنتروپیک فاش شد و بدون ذکر جزئیات مالی، در وبلاگ این شرکت به اشتراک گذاشته شد.

داریو آمودی مدیر عامل آنتروپیک گفت: ما با Google Cloud برای پشتیبانی از فاز بعدی آنتروپیک، جایی که سیستم‌های هوش مصنوعی خود را برای مجموعه بزرگتری از افراد ارائه می‌کنیم، همکاری می‌کنیم. این مشارکت عملکرد زیرساخت ابری و مقیاس مورد نیاز ما را به ما می‌دهد.

این همکاری به گونه‌ای معماری شده است که هر دو شرکت بتوانند سیستم‌های محاسباتی هوش مصنوعی را به خوبی توسعه دهند.

آمودی می‌گوید: ما مشتاق استفاده از زیرساخت Google Cloud برای ساختن سیستم‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد، قابل تفسیر و هدایت‌پذیر هستیم. این همکاری با آنها به ما این امکان را می‌دهد که یک سکوی هوش مصنوعی قوی‌تر بسازیم.

آنتروپیک در سال ۲۰۲۱ توسط رهبران سابق شرکت OpenAI تاسیس شد. این شرکت در ماه ژانویه آزمایش محدودی از یک چت‌بات جدید به نام کلود(Claude) را منتشر کرد که امیدوار بود با ChatGPT  رقابت کند.

یکی از بزرگترین محرک‌های تغییر تکنولوژیک

توماس کوریان، مدیر اجرایی Google Cloud در بیانیه‌ای گفت: هوش مصنوعی از تحقیقات آکادمیک به یکی از بزرگترین محرک‌های تغییرات تکنولوژیک تبدیل شده است و فرصت‌های جدیدی برای رشد و بهبود خدمات در تمام صنایع ایجاد می‌کند.

وی افزود: Google Cloud زیرساخت‌های باز را برای نسل بعدی استارتاپ‌های هوش مصنوعی فراهم می‌کند و همکاری ما با آنتروپیک، نمونه‌ای عالی از این است که چگونه به کاربران و کسب‌وکارها کمک می‌کنیم تا از قدرت هوش مصنوعی قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر بهره ببرند.

همکاری‌هایی از این قبیل به شرکت‌های با سابقه، فرصتی برای دسترسی به سیستم‌های هوش مصنوعی در حال توسعه می‌دهد و استارتاپ‌های هوش مصنوعی نیز به نوبه خود می‌توانند از منابع مالی و محاسبات ابری که غول‌های فناوری ارائه می‌دهند، نهایت استفاده را ببرند.

انتشار کلود در ماه‌های آینده

ربات هوش مصنوعی شرکت آنتروپیک موسوم به کلود هنوز برای عموم منتشر نشده است. با این حال، این شرکت گفته است که قصد دارد این چت‌بات را در ماه‌های آینده در دسترس عموم قرار دهد.

ساندار پیچای، مدیر عامل الفبت(شرکت مادر گوگل) روز پنجشنبه گذشته در جلسه بررسی درآمد سه ماهه چهارم این شرکت گفت: من از جهش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌خواهیم در جستجو و فراتر از آن رونمایی کنیم، هیجان‌زده هستم.

وی افزود که گوگل قصد دارد ربات‌های چت را در هفته‌ها و ماه‌های آینده به‌ عنوان همراهی برای جستجو منتشر کند.

ربات ChatGPT

ChatGPT که در نوامبر سال گذشته(۲۰۲۲) راه‌اندازی شد، تبدیل به یک دستیار کلیدی برای عموم مردم شده است تا سؤالاتی را از آن بپرسند که می‌خواهند پاسخ‌های دقیق و جزئی از آنها بگیرند. ChatGPT به ‌جای ارائه پاسخ به یک نتیجه‌ی جستجو که مثلا در موتور جستجوی گوگل در ده‌ها صفحه پدیدار می‌شود، به سؤال‌ها به سبک مکالمه‌ای پاسخ می‌دهد که کاربرپسند، به آسانی در دسترس و قابل درک است.

ربات ChatGPT یک ربات مخصوص گفتگو یا چت است که بر روی خانواده مدل‌های زبان بزرگ ساخته شده و با تکنیک‌های یادگیری نظارت شده و تقویتی به خوبی تنظیم شده است.

این ربات در دسامبر ۲۰۲۲ با نظرات مثبتی مواجه شد و به عنوان مثال نیویورک تایمز آن را «بهترین ربات چت هوش مصنوعی که تا به حال برای عموم معرفی شده» نامید و گاردین نیز گفته است که می‌تواند متنی با جزئیات چشمگیر و مانند انسان تولید کند.

ChatGPT آخرین مورد از یک مجموعه هوش مصنوعی است که شرکت سازنده از آن به عنوان GPTs یاد می‌کند و مخفف عبارت «مبدل از پیش آموزش دیده مولد»(Generative Pre-Trained Transformer) است.

یکی از ویژگی‌های کلیدی ChatGPT توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های متنی انسان‌مانند به درخواست‌ها است. این باعث می‌شود که برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مانند ایجاد ربات‌های چت برای ارائه خدمات به مشتری، ایجاد پاسخ به سؤالات در انجمن‌های آنلاین یا حتی ایجاد محتوای شخصی‌سازی‌شده برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی مفید باشد.

این ربات می‌تواند برای کارهای پردازش زبان طبیعی مانند تولید متن و ترجمه زبان استفاده شود و با مدل GPT-۳.۵ آموزش دیده است که یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های زبان موجود در حال حاضر است.

ChatGPT از زمان راه اندازی آن در نوامبر سال گذشته به یک موفقیت فوق‌العاده تبدیل شده است. این برنامه هوش مصنوعی که اساساً یک ربات گفتگوگر پیشرفته است، می‌تواند به بزرگترین و کوچک‌ترین سؤالات زندگی پاسخ دهد و مقالات دانشگاهی، داستان‌های تخیلی و حتی نامه‌های درخواست شغل را تهیه کند.

این هوش مصنوعی این کار را با استفاده از آنچه از مقدار حیرت‌ آوری از متون موجود در اینترنت به دست می‌آورد، با راهنمایی دقیق متخصصان انسانی انجام می‌دهد. میلیون‌ها نفر در هفته‌های اخیر سؤالاتی از ChatGPT پرسیده‌اند و این ربات تمام تلاش خود را برای پاسخ دادن به کار می‌گیرد، مگر اینکه بداند نمی‌تواند. پاسخ‌های آن با اعتماد به نفس بالا و روان ارائه می‌شوند، حتی اگر گاهی اوقات به طرز شگفت‌انگیزی اشتباه باشند.

این بدان معناست که اگرچه ChatGPT می‌تواند فیزیک کوانتومی را توضیح دهد یا شعری را بنا به تقاضای فرد بنویسد، اما به گفته کارشناسان، تسخیر کامل دنیا توسط هوش مصنوعی قریب‌الوقوع نیست.

گفتنی است که ربات ChatGPT در حال حاضر از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه فراتر رفته است و به سریع‌ترین برنامه در حال رشد تاریخ تبدیل شده و حتی از دوران ظهور اینستاگرام نیز پیشی گرفته است.

به نظر می‌رسد این نوع ربات‌های مبتنی بر مدل‌های زبانی طبیعی که گفتگوگر و نویسنده هستند، در آینده نزدیک، تفاوت‌های فناورانه مهمی را رقم خواهند زد و ما را با پنجره‌ای جدید از فناوری مواجه می‌کنند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا