ردپای پررنگ ویروس در ابتلا به آلزایمر

نتایج مطالعه ۵۰۰هزار پرونده پزشکی بر ارتباط ویروس‌ها با بیماری آلزایمر تاکید دارد.

موبنا – به گزارش ساینس الرت، مطالعه ای روی حدود ۵۰۰هزار پرونده پزشکی نشان داده که عفونت های ویروسی شدید مانند آنسفالیت و ذات الریه خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر را افزایش می دهند.

محققان در مطالعه روی ۴۵۰هزار نفر تعداد ۲۲ ارتباط بین عفونت های ویروسی و بیماری های عصبی را پیدا کردند. احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که برای نوعی التهاب مغز به نام آنسفالیت ویروسی تحت درمان قرار گرفتند؛ ۳۱ برابر بیشتر بود.

به نظر می رسد افرادی که پس از ابتلا به آنفولانزا به دلیل ذات الریه در بیمارستان بستری شده بودند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل، بیماری پارکینسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) هستند. عفونت‌های روده‌ای و مننژیت (هر دو اغلب توسط یک ویروس ایجاد می‌شوند) و همچنین ویروس واریسلا زوستر که باعث زونا می‌شود، نیز در ایجاد چندین بیماری عصبی نقش دارند.

تأثیر عفونت های ویروسی بر مغز در برخی موارد تا ۱۵ سال ادامه داشت. حدود ۸۰درصد از ویروس‌های دخیل در بیماری‌های مغزی، نوروتروفیک در نظر گرفته می‌شوند؛ به این معنی که می‌توانند از سد خونی مغز عبور کنند.

محققان اعلام کردند که در حال حاضر واکسن هایی برای برخی از این ویروس ها، از جمله آنفولانزا، زونا (واریسلا زوستر) و ذات الریه در دسترس است. اگرچه واکسن ها از همه موارد بیماری جلوگیری نمی کنند، اما به طور چشمگیری نرخ بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهند. این شواهد نشان می دهد که واکسیناسیون ممکن است خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش دهد.

سال گذشته، مطالعه ای روی بیش از ۱۰ میلیون نفر، ویروس اپشتین بار را با افزایش ۳۲ برابری خطر ابتلا به بیماری خود ایمنی مالتیپل اسکلروزیس مرتبط دانست.

مایکل نالز نویسنده ارشد این تحقیق در این باره گفت: پس از خواندن مطالعه، متوجه شدیم که دانشمندان سال‌ها به دنبال پیوندهایی بین یک اختلال عصبی فردی و ویروسی خاص بودند.

محققان ابتدا، سوابق پزشکی حدود ۳۵هزار فنلاندی را با شش نوع مختلف بیماری عصبی تحلیل و آن را با گروهی متشکل از ۳۱۰هزار فرد که بیماری مغزی نداشتند مقایسه کردند. این تجزیه و تحلیل ۴۵ پیوند بین قرار گرفتن در معرض ویروسی و بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی به دست آورد، و این پیوند در تجزیه و تحلیل بعدی از ۱۰۰هزار پرونده پزشکی از بایوبانک انگلستان، به ۲۲ پیوند کاهش یافت.

نتایج تحقیق از این ایده حمایت می کند که عفونت های ویروسی و التهاب مرتبط در سیستم عصبی ممکن است عوامل خطر شایع و احتمالاً قابل اجتناب برای این نوع اختلالات باشند.

این مطالعه در مجله Neuron منتشر شده است.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا