هزینه آب در ترکیه چقدر است؟

مردم ترکیه برای شست و شو و استحمام از آب لوله کشی شهری استفاده می کنند. همچنین بسیاری از آنها برای دم کردن چای و قهوه و پختن غذا نیز از آب شهری استفاده می کنند که البته کیفیت مناسبی هم دارد.

عصرترکیه – مردم ترکیه برای آب آشامیدنی معمولا از آب لوله کشی شهری استفاده نمی کنند و آب تصفیه شده گالنی می خرند. با این حال، تورم سال های اخیر، باعث کاهش فروش آب آشامیدنی در این کشور شده است.

به گزارش عصر ترکیه، حسین کارامحمداوغلو، رئیس انجمن تولید کنندگان آب ترکیه اعلام کرده است که در یک سال اخیر، قیمت گالن ۱۹ لیتری آب آشامیدنی در ترکیه ۱۶۰ درصد افزایش داشته است و همین امر باعث شده بسیاری از مردم از آب لوله کشی برای شرب استفاده کنند.

علت عمده گرانی آب، افزایش هزینه های مرتبط با بسته بندی این گالن های پلاستیکی است. صنعت پلاستیک ترکیه در یک سال اخیر، متاثر از تورم جاری در این کشور، شاهد افزایش قابل توجه قیمت ها بوده است.

تولید کنندگان آب ترکیه در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۲ میلیارد لیتر آب به مردم فروختند حال آن که طبق آخرین آمار موجود که مربوط به ۲۰۲۰ است، برغم افزایش جمعیت، فروش آب آشامیدنی به ۱۰.۵ میلیارد لیتر رسیده است.

گالن 19 لیتری آب
گالن ۱۹ لیتری آب

هزینه آب در ترکیه

مردم ترکیه برای شست و شو و استحمام از آب لوله کشی شهری استفاده می کنند. همچنین بسیاری از آنها برای دم کردن چای و قهوه و پختن غذا نیز از آب شهری استفاده می کنند که البته کیفیت مناسبی هم دارد.

به گزارش عصر ترکیه، برخی شهروندان هم راه میانه را انتخاب می کنند و با هزینه ای بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ لیر، دستگاه تصفیه آب خریداری می کنند تا مجبور نباشند مدام آب گالنی بخرند.

هزینه آب در ترکیه چقدر است؟
بسیاری از ترک ها ترجیح می دهند از دستگاه تصفیه آب استفاده کنند

با این حال اغلب ترجیح می دهند آب آشامیدنی خود به صورت گالن ۱۹ لیتری خریداری کنند.

در ترکیه شرکت های متعددی وجود دارند که با یک تلفن، آب را دم در خانه تحویل می دهند.

قیمت هر گالن ۱۹ لیتری خالی، ۶۶ لیر است که کافی است یک بار خریداری شود و هر بار با دادن گالن خالی، گالن پر از آب تحویل داده می شود. قیمت ۱۹ لیتر آب موجود در این گالن ها نیز بسته به برند و شرکت تولید کننده بین ۳۲ تا ۳۸ لیر است.

اما هزینه آب لوله کشی نیز بر اساس مصرف متفاوت است و معمولاً یک خانواده ۴ نفری در ماه، ۲۰۰ الی ۳۰۰ لیر هزینه آب پرداخت می کند که حدود ۳ درصد حقوق پایه در ترکیه است.

قبض آب در ترکیه به صورت ماهانه صادر می شود.

هزینه آب در ترکیه چقدر است؟
کارواش بدون متصدی و سکه ای

آب و شست و شوی خودرو

با توجه به هزینه آن در ترکیه، شهروندان این کشور معمولاً از آب لوله کشی برای شست و شوی خودروهای خود استفاده نمی کنند. به همین دلیل به ویژه شهرهای بزرگ پر است از کارواش های با متصدی و بی متصدی.

در کارواش های با متصدی، همانند ایران، خودرو توسط عوامل کارواش شسته می شود و در حال حاضر برای یک خودروی سواری به طور متوسط ۱۱۰ لیر گرفته می شود.

کارواش های بدون متصدی، با سکه کار می کنند و با حدود ۲۰ لیر، مقداری کف و میزان مشخصی آب در در اختیار خود راننده قرار می گیرد و او شخصاً خودروی خود را می شوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا