شنیانگ جی-۱۶ چینی پاسخی به اف-۱۵ ایگل آمریکایی (+فیلم و عکس)

جت چند منظوره جی-۱۶ محصول شرکت هواپیماسازی شنیانگ است. طراحی این هواپیما بر اساس جت جنگنده جی-۱۱بی‌اس و سوخو-۳۰ام‌کی‌کی صورت گرفت…

موبنا – به واسطه تنش های فزاینده با آمریکا و متحدانش در دریاهای جنوب و شرق چین، ارتش چین جت های جنگنده چند منظوره شنیانگ جی-۱۶ (Shenyang J-16) را در هر پنج ستاد فرماندهی مشترک (Theater commands) خود مستقر کرده است.

توسعه جنگنده جی-۱۶ در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و این هواپیما به نوعی پاسخ چین به بروزرسانی جنگنده های اف-۱۵ ایگل (F-15 Eagle) آمریکا بود.

 

 

آشنایی با جت جنگنده شنیانگ جی-۱۶

جی-۱۶ یک جت جنگنده چند منظوره مجهز به دو پیشرانه، دارای دو خدمه و با قابلیت انجام ماموریت در شرایط مختلف آب و هوایی است. این هواپیما نسخه تکامل یافته از جت جنگنده برتری هوایی شنیانگ جی-۱۱ است. این نسخه ای پیشرفته‌تر با توانایی حمله به اهداف زمینی است.

جی-۱۶ از نظر قابلیت های خود چیزی شبیه به جت جنگنده اف-۱۵ئی استرایک ایگل آمریکا است. تولید جت جنگنده جی-۱۶ در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و همچنان در خط تولید قرار دارد. این هواپیما از سال ۲۰۱۳ خدمت در نیروی هوایی چین را آغاز کرده است.

جت چند منظوره جی-۱۶ محصول شرکت هواپیماسازی شنیانگ است. طراحی این هواپیما بر اساس جت جنگنده جی-۱۱بی‌اس و سوخو-۳۰ام‌کی‌کی صورت گرفت. این هواپیما دارای اویونیک ارتقا یافته است و از پیشرانه های چینی دبلیو‌اس-۱۰بی استفاده می کند.

جی-۱۶ به رادار مدرن آرایه اسکن الکترونیکی فعال (Active Electronically-Scanned Array)، سامانه جستجو و ردیابی فروسرخ و سامانه های جدید اقدامات متقابل الکترونیکی مجهز شده است.

طراحی آیرودینامیک جت جنگنده جی-۱۶ بیشتر بر مانورپذیری تاکید دارد تا رادارگریزی. رنگ آمیزی استتار این هواپیما موجب می شود تا در آسمان و دریا به خوبی ترکیب شده و تشخیص آن با چشم غیر مسلح دشوار شود.

اگرچه جت جنگنده چنگدو جی-۲۰ پیشرفته‌ترین جت چین محسوب می شود، اما نیروی هوایی این کشور همچنان به جی-۱۶ نیز نیاز دارد زیرا این دو هواپیما می توانند مکمل یکدیگر باشند. جی-۲۰ می تواند از ویژگی های رادارگریزی خود برای نابودی تاسیسات ضد هوایی نیروهای دشمن استفاده کند و در ابتدا برتری هوایی را کسب کند، اما ظرفیت حمل سلاح به اندازه جی-۱۶ را ندارد. جنگنده جی-۲۰ برای افزایش ویژگی رادارگریزی تسلیحات خود را در محفظه هایی درون بدنه هواپیما پنهان می کند.

جت چند منظوره جی-۱۶ برد پروازی ۳۰۰۰ کیلومتر را ارائه می کند و توانایی سوختگیری در هوا را نیز دارد.

این هواپیما به یک توپ ۳۰ میلیمتری جی‌اس‌اچ-۳۰-۱ با ۱۵۰ گلوله مجهز شده است. دوازده نقطه اتصال سلاح زیر بال های این هواپیما وجود دارند و می تواند ۸۰۰۰ کیلوگرم مهمات از جمله موشک های هوا به هوا (۸ موشک میان برد پی‌ال-۱۲ و ۴ موشک کوتاه برد پی‌ال-۹)، موشک های ضد کشتی و ضد تشعشع، موشک های کروز، و بمب ها و راکت های هدایت شونده ماهواره ای و لیزری را حمل کند.

در سال ۲۰۱۸، یک فروند جی-۱۶ مسلح به موشک های هوا به هوای جدیدتر پی‌ال-۱۰ کوتاه برد و پی‌ال-۱۵ دور برد مشاهده شد. موشک پی‌ال-۱۵ از نوع هدایت شونده رادار فعال با بردی بیش از ۱۵۰ کیلومتر و سرعت ۴ ماخ (۴۹۳۹ کیلومتر) است.

بیشتر انواع تسلیحات هوا به سطح که در حال حاضر در اختیار نیروی هوایی چین قرار دارند نیز امکان نصب روی جت جنگنده جی-۱۶ را دارند.

انواع

در کنار نسخه عادی، جی-۱۶دی به عنوان یک هواپیمای جنگ الکترونیک عمل می کند. این نسخه دارای رادوم کوتاه‌تر و فاقد توپ ۳۰ میلیمتری و سامانه جستجو و ردیابی فروسرخ است. نسخه جی-۱۶دی نخستین پرواز خود را در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ انجام داد و عملکردی شبیه به ئی‌ای-۱۸جی گرولر (EA-18G Growler) آمریکا دارد.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا