سرمایه‌گذاری‌ میلیارد دلاری برای توسعه سریع ۵G در جهان!

گوشی‌ها و تبلت‌های متصل به اینترنت ۵G از یک میلیارد دستگاه در سال ۲۰۲۲ میلادی عبور کرد و طبق پیش‌بینی‌ها، برآورد می‌شود تا پنج سال آینده بیش از یک هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در این بخش توسط شرکت‌های مختلف – در سراسر جهان – انجام ‌شود.

موبنا – اینترنت همراه نسل پنجم که این روزها در ایران نیز توسط اپراتورهای تلفن‌همراه از جمله همراه اول ارائه می‌شود، یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های توسعه فناوری‌های ارتباطی در دنیاست؛ به‌طوری‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد از ۶۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت ارتباطات، بخش عمده‌ای از آن – برابر با ۸۵ درصد – مربوط به توسعه فناوری‌های ۵G است.

جالب است بدانید در همایش جهانی موبایل که چندی پیش در شهر بانکوک تایلند برگزار شد، استراتژی‌ شرکت‌های فعال در این حوزه – به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌ گسترده – مورد توجه قرار گرفت؛ به‌طوری‌که صنایع فعال در این بخش مشارکتی بالغ بر ۴.۵ هزار میلیارد دلار در اقتصاد جهانی دارند. همین نکته نشان می‌دهد، بخش مهمی از آینده اقتصادی کشورها درگیر فناوری‌های ارتباطی خواهد بود.

براساس گزارشی که شرکت اریکسون اخیرا ارائه کرده، با پایان سال میلادی ۲۰۲۲ یک میلیارد مشترک بی‌سیم در سراسر جهان به شبکه ۵G متصل شده‌اند.

براساس این گزارش که به تازگی ارائه شده، در پاییز سال جاری ۱۱۰ میلیون مشترک جدید در سراسر جهان به شبکه ۵G دسترسی پیدا کرده‌اند که با این وجود، تعداد کل مشترکین آن در حدود یک میلیارد نفر برآورد می‌شود. این تقریباً دو برابر بیشتر از تعداد مشترکان ۵G در پایان سال ۲۰۲۱ است.

سرمایه‌گذاری‌ میلیارد دلاری برای توسعه سریع 5G در جهان!

نکته قابل توجه، سرعت توسعه اینترنت ۵G در برخی کشورهاست؛ به‌طوری‌که در آمریکای شمالی که اپراتورها طی سه سال گذشته برتری ۵G‌ را اعلام کرده‌اند، حدود ۳۵ درصد از مشترکین موبایل تا پایان سال ۲۰۲۲ از ۵G استفاده می‌کردند. همچنین باند میانی ۵G، اکنون به ۸۰ درصد از جمعیت ایالات متحده رسیده است.

یکی از مدیران ارشد شرکت اریکسون درخصوص سرعت توسعه فناوری در این بخش معتقد است: «ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی به استقرار شبکه ۵G ادامه می‌دهند و هیجان دسترسی سریع‌ به ارتباطات پرسرعت در حال افزایش است. ترافیک داده‌های شبکه موبایل جهانی عملاً هر دو سال دو برابر می‌شود.»

هر چند لازم است بدانید کماکان تعداد مشترکین ۴G نیز همچنان در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که پاییز سال جاری سال جاری، ۴۱ میلیون مشترک جدید خدمات نسل چهارم دسترسی پیدا کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا پایان سال به۵.۲ میلیارد نفر برسد و مشترکین سرویس‌های موبایل به‌طور کلی از ۸.۴ میلیارد نفر نیز فراتر برود.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمالا تا سال ۲۰۲۸، پنج میلیارد نفر از سراسر جهان به شبکه ۵G دسترسی داشته باشند که ۵۵ درصد از کل اشتراک‌ها را شامل می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود تعداد اشتراک‌های موبایل در سال ۲۰۲۸ بیش از ۹.۲ میلیارد نفر باشد.

براساس برآوردهایی که تاکنون انجام شده، توسعه فناوری اینترنت اشیاء نیز به‌شدت وابسته به گسترش ارتباطات ۵G خواهد بود. فناوری‌ که به‌زودی صنعت خودروسازی، زندگی شهری، پزشکی و حتی تامین امنیت را نیز دستخوش تغییرات شگرفی می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا