سمپ؛ هدیه موشکی ایتالیا و فرانسه برای اوکراین! (+فیلم و عکس)

نقش اصلی سامانه موشکی پدافند هوایی سمپ/تی حفاظت از نیروهای مستقر و دارایی های غیرمتحرک کلیدی است…

موبنا – ایتالیا و فرانسه به تازگی از نهایی شدن ارسال سامانه موشکی سمپ/تی (SAMP/T) به اوکراین خبر داده اند.

این سامانه موشکی که به نام مامبا (MAMBA) نیز شناخته می شود، از جمله تسلیحاتی است که اوکراین به دنبال دریافت آن از کشورهای غربی بود زیرا یکی از معدود سامانه های پدافند هوایی با توانایی رهگیری موشک های خا-۲۲ روسیه است. بنا بر گزارش برخی منابع خبری، روسیه از این موشک برای هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی اوکراین نیز استفاده کرده است.

 

 

آشنایی با سامانه موشکی سمپ/تی

سامانه موشکی پدافند هوایی سمپ/تی توسط یوروسم (EUROSAM)، سرمایه گذاری مشترک بین شرکت ام‌بی‌دی‌ای (MBDA) فرانسه و ایتالیا و شرکت تالیس (Thales) توسعه یافته است. این سامانه خدمت خود در ارتش و نیروی هوایی فرانسه و همچنین ارتش ایتالیا را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد.

نقش اصلی سامانه موشکی پدافند هوایی سمپ/تی حفاظت از نیروهای مستقر و دارایی های غیرمتحرک کلیدی است. به عنوان نمونه، نیروی هوایی فرانسه از این سامانه برای حفاظت از پایگاه های هوایی خود استفاده می کند. سامانه سمپ/تی می تواند با هواپیماهای دشمن و انواع مختلف موشک ها از جمله موشک های کروز و موشک های ضد تشعشع درگیر شود.

افزون بر این، سامانه سمپ/تی توانایی خود در برابر موشک های بالستیک تاکتیکی را نشان داده است. این سامانه می تواند با هواپیماها در فاصله ۱۲۰ کیلومتری درگیر شود. برد این سامانه در برابر موشک های بالستیک و موشک های ضد تشعشع نیز برابر با ۱۵ کیلومتر است.

خودروهای پرتابگر این سامانه به موشک های امبیدیای آستر ۳۰ (MBDA Aster 30) مجهز هستند. آستر ۳۰ یک موشک دو مرحله ای است. بوستر، موشک را در جهت هدف هدایت می کند و چند ثانیه پس از پرتاب جدا می شود. با توجه به ویژگی دو مرحله ای خود، آستر ۳۰ می تواند طی ۲.۵ ثانیه به سرعت ۴.۵ ماخ برسد.

افزون بر این، موشک آستر ۳۰ بسیار مانورپذیر است. موشک تا اواسط مسیر خود با استفاده از داده های هدف ارسال شده توسط رادار چند منظوره هدایت می شود. طی مرحله آشیانه‌یابی، موشک توسط جستجوگر الکترومغناطیسی فعال خود هدایت می شود. این جستجوگر در اصل برای غلبه بر موشک های کروز رادارگریز ساخته شده بود.

موشک سمپ

موشک آستر ۳۰ به اندازه ای دقیق است که در ۷۰ درصد شلیک های آزمایشی موفق به نابودی هدف شده است. با توجه به بهره‌مندی از یک کلاهک انفجاری، برای نابودی هدف به برخورد مستقیم نیازی نیست.

موشک های آستر ۳۰ به صورت عمودی پرتاب می شوند، از این رو، درگیری می تواند به صورت ۳۶۰ درجه صورت بگیرد. هر خودرو پرتابگر دارای ۸ موشک آستر ۳۰ است. این سامانه موشکی دارای نواخت تیر بالایی است. دو پرتابگر می توانند هر کدام دو موشک را به طور همزمان در ۰.۵ ثانیه شلیک کنند.

سامانه موشکی سمپ/تی را می توان برای کار با انواع مختلف رادارهای دوربرد سازگار کرد. در زمان استفاده از رادار دوربرد تالیس جی‌ام۴۰۰، برد تشخیص ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر است. خودرو پرتابگر می تواند تا ۲۵ کیلومتر دورتر از خودرو رادار قرار داشته باشد. این سامانه موشکی از معماری ارتباطی لینک ۱۶ استفاده می کند.

یک سامانه کامل سمپ/تی متشکل از چهار خودرو پرتابگر، یک رادار چند منظوره تالیس آرابل (Thales Arabel) با سامانه تشخیص خودی یا دشمن، یک ماژول درگیری مبتنی بر خودرو فرماندهی و کنترل، و یک ژنراتور الکتریکی مبتنی بر وسیله نقلیه است. افزون بر این، پرتابگرها توسط دو کامیون دارای جرثقیل هیدرولیک و تریلرهایی همراهی می شوند که موشک های اضافی را برای پر کردن دوباره سامانه حمل می کنند.

سامانه موشکی پدافند هوایی سمپ/تی می تواند ۱۰۰ خط سیر پرتابه را ردیابی کرده و با ۱۰ مورد از آنها به طور همزمان درگیر شود.

سامانه موشکی سمپ/تی می تواند در حالت مستقل یا یکپارچه شده در یک شبکه هماهنگ کار کند. این سامانه پدافند هوایی را می توان با ساختار فرماندهی و کنترل ناتو هماهنگ کرد. این شرایط اجازه می دهد تا رادارها، و سامانه های پدافند هوایی و ضد موشک بالستیک کشورهای مختلف در یک شبکه واحد ترکیب شوند.

سامانه سمپ/تی فرانسه روی کامیون های رنو کراکس ۸ در ۸ سوار شده اند. سامانه های ایتالیایی نیز روی کامیون های ایویکو آسترا ۸ در ۸ سوار شده اند. تمامی عناصر این سامانه پدافند هوایی متحرک هستند و می توان طی مدت کوتاهی دوباره آنها را مستقر کرد. بر همین اساس، سامانه سمپ/تی می تواند چندین بار در روز موقعیت مکانی خود را تغییر دهد.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا