شبکه نسل ۵ مصرف محتوای دیجیتال را افزایش می‌دهد

تجربه اپراتورهایی که شبکه نسل پنج را توسعه و در اختیار مشترکان خود قرار داده‌اند، نشان از تغییر رفتار مشترکان و افزایش جهشی در مصرف محتوای دیجیتال دارد.

موبنا – به گزارش موبنا، «تانافون ماناووتیوث» (Tanaphon Manavutiveth) مدیر ارشد بازرگانی اپراتور تایلندی True و یکی از سخنرانان مجمع جهانی پهن باند موبایل که اخیرا و به میزبانی شرکت هواوی برگزار شد، در ارایه خود به تغییر رفتار مشترکان پس از استفاده از شبکه نسل ۵ موبایل از سوی این اپراتور پرداخت و گفت: ارتقاء شبکه ما به ۵G  باعث تغییرات کاملا محسوس در رفتار مشترکان تایلندی شد و مصرف محتوای دیجیتال را به شکل فزاینده‌ای افزایش داد. به نحوی که مشاهده زنده ویدیوهای HD با ۵۷درصد، بازی‌های ابری ۳۷درصد، موسیقی HD با ۳۴درصد، اپلیکیشن‌های VR با ۳۰درصد و اپلیکیشن‌های AR با ۲۶درصد افزایش کاربری مواجه شدند.

آقای ماناووتیوث در خصوص اهمیت توسعه متوازن اکوسیستم شبکه نسل ۵ نیز گفت: ما تلاش می‌کنیم تا با ایجاد کامل اکوسیستم ۵G  نیاز تمامی مصرف کنندگان، کسب و کارها و بخش‌های مختلف و ذینفع در این فناوری را مد نظر قرار دهیم و در این اکوسیستم جدید باید به طور همزمان توسعه شبکه‌ها، ابزارها، کاربردها، مشارکت‌ها و مقررات‌گذاری‌های مرتبط با این بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

شبکه نسل 5 مصرف محتوای دیجیتال را افزایش می‌دهد

وی در بخش دیگری از ارایه خود به تاثیر استفاده از فناوری نسل پنج بر صنایع مختلف پرداخت و گفت: فناوری ۵G به علت پهنای باند به مراتب بالاتر و تاخیرهای به مراتب کمتر در دسترسی به اطلاعات و داده‌ها، باعث ارتقای فناوری‌های مرتبط با پخش زنده، نظارت آنلاین، خودران‌ها، کنترل و خدمات از راه دور، تبلیغات و … شده که همین امر عامل تحول و پیشران‌ در صنایعی نظیر پزشکی، کشاورزی، آموزش، حمل و نقل، تولید، شهرهای هوشمند و … شده است.

وی با اشاره به اینکه مزایای انتقال مشتریان از ۴G  به ۵G  شامل اتصالات داده سریعتر و مطمئن‌تر، اتوماسیون چابک و کارا است بر اهمیت ایجاد یک اکوسیستم بالغ تأکید کرد و گفت: عامل کلیدی موفقیت برای ما در تایلند این است که اکوسیستم آماده است و عوامل زیادی مانند کارایی هزینه و حمایت تنظیم‌کننده‌ها و به طور کلی دولت تایلند در این اکوسیستم جدید نقش مهمی دارند.

به گفته ماناووتیوث منطقه کشورهای جنوب شرقی آسیا در حال حاضر یکی از پذیرندگان پیشرو در جذب و به کارگیری فناوری نسل ۵ است و تاکنون ضریب نفوذ ۵G در این منطقه به ۹.۲ درصد رسیده که بعد از سنگاپور با ضریب نفوذ ۱۳.۹ درصدی، کشورهای این منطقه را در رتبه دوم قرار داده است.

مدیر ارشد این اپراتور تایلندی با بیان اینکه این شرکت مشتاق همکاری و کار روی موارد استفاده از ۵G است گفت: با توجه به کاربردهای مختلف و تحول‌ساز، ما به دنبال کمک به گسترش ۵G برای رشد هرچه سریع‌تر هستیم.

شبکه نسل 5 مصرف محتوای دیجیتال را افزایش می‌دهد

رونمایی از ۴۰۰ سایت ۵G در دهه فجر

توسعه شتابان نسل ۵ برای بهره‌گیری از مزایای متنوع و اقتصادی آن و زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی اپراتورهای کشور، نشان از آن دارد که این فرصت برای توسعه ۵G در ایران نیز فراهم است و وزارت ارتباطات باید با رفع موانع، زمینه رشد شتابان این فناوری تحول‌ساز در عرصه‌های مختلف را ایجاد کند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات برای مقطع تابستان سال ۱۴۰۱، اپراتورهای موبایل ایران در مجموع بیش از ۹۰ میلیون اشتراک مبتنی بر نسل ۴ را در کشور تحت پوشش دارند که از این میزان همراه اول به عنوان پیشران صنعت ارتباطات ایران، به تنهایی بیش از ۴۷ میلیون اشتراک از سهم بازار را در اختیار دارد.

این در حالیست که اشتراک ۳G مجموع اپراتورهای کشور نزدیک به ۱۱ میلیون اشتراک در قیاس با بیش از ۹۰ میلیون اشتراک مبتنی بر ۴G است که این مهم گویای آمادگی زیرساخت‌های کشور برای خداحافظی با نسل ۳ و اختصاص فرکانس‌های آزاد شده به نسل ۵ را دارد.

در همین راستا اخیرا عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: در حوزه افزایش سرعت اینترنت همراه نیز اقدامات خوبی انجام‌شده است و علاوه بر واگذاری فرکانس‌های جدید به اپراتورها در دهه فجر ۴۰۰ سایت ۵G در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا