فناوری جالب و مفید ژاپنی برای رانندگی با خیال راحت! (+عکس)

مزدا با افتخار به مصرف سوخت “ام اکس-۳۰ اسکای اکتیو آر-ئی وی” در چرخه ترکیبی اشاره می کند که تنها ۱ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر رانندگی…

موبنا – ژاپن علاوه بر خودروهای استاندارد و باکیفیتی که دارد، منزلگاه برترین تیونرهای جهان و ارائه دهنده پروژه های بسیار حرفه ای در زمینه تیونینگ است که همین ویژگی جذابیت رویدادهای خودرویی این کشور را به شدت بالا برده است.

از مهمترین رویدادهای خودرویی سرزمین آفتاب تابان باید به موارد زیر اشاره کنیم:

 نمایشگاه خودروی توکیو یکی از مهمترین رویدادهای تقویم بین المللی صنعت خودرو است که از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۳ و از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ بصورت سالانه و از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۹ و از ۲۰۰۷ تا کنون به شکل هر دو سال یک بار برگزار می شود.

یکی دیگر از رویدادهای بسیار مهم خودرویی در ژاپن، توکیو اتو سالن نام دارد. این نمایشگاه سالانه در ماه ژانویه برگزار می شود و به طور تخصصی به خودروهای پرفورمنس، تجهیزات جانبی و فناوری های مرتبط اختصاص دارد.

ام اکس-۳۰ اسکای اکتیو آر-ئی وی

یکی از محصولاتی که در توکیو اتو سالن ۲۰۲۳ به نمایش در می آید، کراس اوور جدید مزدا با نام ام اکس-۳۰ اسکای اکتیو آر-ئی وی است. البته این کراس کوچک خیلی از یک خودروی پرفورمنس فاصله دارد اما موتورهای روتاری مزدا همیشه یک فناوری جالب برای مخاطبان رویدادهای خودرویی بوده است.

در رابطه با پیشرانه ام اکس-۳۰ ابتدا باید به حضور تپنده ۸۳۰ سی سی بنزینی با ۷۵ اسب بخار خروجی و گشتاور ۱۱۶ نیوتن متر اشاره کنیم. اما این پیشرانه اثری بر حرکت چرخ ها ندارد! بلکه وظیفه اصلی برعهده یک موتور الکتریکی با ۱۶۷ اسب بخار خروجی و گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر است.

مزدا روتاری

اما موتور روتاری مزدا در واقع یک ژنراتور است که برای افزایش برد حرکتی ام اکس-۳۰ به بیش از ۶۰۰ کیلومتر عمل می کند. باک بنزین ۵۰ لیتری که نزدیک محور عقب قرار دارد انرژی لازم برای موتور روتاری را فراهم می کند و انرژی مورد نیاز موتور الکتریکی نیز از بسته باتری ۱۷.۸ کیلوولت ساعت لیتیم-یون تامین می شود که کف خودرو جانمایی شده است.

البته مزدا معتقد است که مالکان این کراس اوور صرفا آن را به عنوان یک الکتریکی خالص مورد استفاده قرار خواهند داد زیرا برد بخش تمام الکتریکی پیشرانه برای یک روز تا ۸۵ کیلومتر کفایت می کند که این عدد حتی بیشتر از نرمال استفاده یک خودروی شهری خواهد بود.

باتری مزدا طی یک ساعت و ۴۰ دقیقه توسط شارژ دیواری ۱۱ کیلوواتی تکمیل ظرفیت می شود. با استفاده از پورت دی سی(۳۶ کیلووات) می توان طی ۲۵ دقیقه ظرفیت باتری را از ۲۰ به ۸۰ رساند.

مزدا ام اکس-۳۰ اسکای اکتیو آر-ئی وی طی ۹.۱ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می رسد. بیشینه سرعت نیز به طور الکتریکی روی ۱۴۰ کیلومتر محدود شده است.

این پلاگین هیبرید جذاب با موتور روتاری حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد که در نوع خود با توجه به ابعاد، یک سنگین وزن محسوب می شود. بازشدن درب های عقب در حالت خودکشی مهمترین جذابیت طراحی بدنه را شامل می شود.

مزدا با افتخار به مصرف سوخت ام اکس-۳۰ جدید در چرخه ترکیبی اشاره می کند که تنها ۱ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر رانندگی و میزان انتشار CO2 نیز تنها ۲۱ گرم بر کیلومتر اندازه گیری شده است.

مهم‌ترین تفاوت موتور روتاری با پیستونی، عدم استفاده از پیستون و جایگزینی آن با یک روتور مثلثی، داخل سیلندر است. پیشرانه‌ روتاری از منظر وزن کمتر و اندازه‌ی کوچک‌تر بر موتور پیستونی برتری دارد که در نتیجه‌، طی مقایسه با نمونه‌ پیستونی با اندازه‌ مشابه، قدرتمندتر خواهد بود. بدین ترتیب استفاده فناوری روتاری موجب می شود در قدرت و دور موتور استاندارد، مصرف سوخت کاهش یافته و راندمان بالاتری حاصل می‌شود.

قیمت پایه کراس اوور جذاب مزدا در آلمان از ۳۵۹۹۰ یورو آغاز می شود و در گرانترین تریم پلاگین هیبرید به ۴۵ هزار یورو می رسد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که مزدا ام اکس-۳۰ در برخی بازارها مانند استرالیا و ژاپن با پیشرانه هیبرید ملایم ۲ لیتری عرضه شده که این تپنده برابر با ۱۵۳ اسب بخار خروجی و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا