بررسی تاثیر سبک معماری در قیمت طراحی نمای ساختمان

سبک معماری چه ارتباطی با هزینه طراحی نمای ساختمان دارد؟ در این مقاله تلاش کردیم دلیل اهمیت طراحی نما و تاثیر سبک های معماری در هزینه آن را شرح دهیم.

آنچه ما از نمای ساختمان می دانیم, پوشش بیرونی هر بنا است که از خارج از ساختمان دیده می‌شود. نمای بیرونی ساختمان، از گذشته تا کنون علاوه بر اینکه نقش محافظت از یک بنا را بر عهده داشته، نشانگر هویت آن نیز بوده است. نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که باید متناسب با طراحی داخلی و هر آنچه که معمار سعی در بیان آن دارد، طراحی و اجرا شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی سبک‌های طراحی نما و تاثیری که هر سبک در قیمت طراحی نمای ساختمان می‌گذارد، بپردازیم. آشنایی با سبک‌های طراحی نمای ساختمان، به شما کمک می کند که متوجه شوید کدام یک از این سبک ها به سلیقه شما نزدیکتر است و در آینده دور یا نزدیک آن را برای طراحی و اجرای نمای ساختمان خود انتخاب کنید.

اهمیت طراحی نما

اهمیت طراحی نما

در مرحله اول از این صحبت می کنیم که اصلاً طراحی نمای ساختمان به چه دلیل اهمیت دارد و چرا یکی از مراحل ضروری در ساخت یک ساختمان است؟ همانطور که در ابتدای مقاله به نقش مهم نمای ساختمان در معرفی آن اشاره کردیم، باید بگوییم طراحی نما علاوه بر این که نقشی زیبا شناختی دارد، می تواند ارزش مالی یک ساختمان را تا میزان زیادی افزایش دهد. اگر نمای یک ساختمان به شکل منحصر به فردی طراحی و اجرا شود، توانایی این را دارد که ساختمان را به بنایی شاخص تبدیل کند و در ارزش مالی آن تاثیر مستقیم می گذارد.

سبک های طراحی نما

طراحی نما در سبک های مختلفی انجام می شود. هر کدام از این سبک ها اصول خاص خود را دارند و برای اینکه نمای اجرا شده بتواند به خوبی شاخصه های یک سبک را به نمایش بگذارد، لازم است طراحی نما به دست افراد متخصص و با سابقه که کاملاً به اصول سبک های معماری آشناست صورت بگیرد. در ادامه به بررسی برخی از سبک های طراحی نما خواهیم پرداخت.

طراحی نما به سبک کلاسیک

سبک کلاسیک، سبکی است  که در طی سال‌های اخیر بین طراحان و معماران و حتی مردم به محبوبیت بسیار زیادی رسیده است. البته این سبک، مخالفان بسیاری نیز دارد که با استفاده از این سبک در خیابان‌های شهر مخالف هستند.  این مخالفت ابعاد زیادی دارد، قسمتی از آن کاملاً به جاست. یکی از مخالفت‌ها با سبک کلاسیک، این است که نباید در یک خیابان یا محلی که تمامی ساختمان ها به سبک دیگری طراحی و اجرا شده اند، نمای ساختمانی به سبک کلاسیک اجرا شود .

از مهم‌ترین اصول طراحی نما این است که به فضای شهری توجه شود و تمامی نماهای موجود در یک منطقه با یکدیگر در ارتباط باشند. به صورت کلی ساختمان هایی که در یک منطقه طراحی و اجرا می‌شوند، یک مجموعه شهری واحد را تشکیل می دهند و بهتر است که این مجموعه با یکدیگر در ارتباط باشد، برای مثال در محلی که تمامی ساختمان ها با نمای کلاسیک اجرا شده اند، نمی‌توان ساختمانی با نمای مدرن اجرا کرد، زیرا وحدت یک مجموعه را به هم می‌زند.

نمای کلاسیک

طراحی نما به سبک رومی

سبک رومی، سبک دیگری از طراحی نما است که کاملا به سبک کلاسیک نزدیک است و تنها در کشور ایران انجام می‌شود. شاخصه‌های این سبک عبارتند از:

  • استفاده از متریال‌های گران قیمت
  • تزئینات بسیار
  • استفاده از المان‌هایی مانند ستون و سرستون های پیچیده
  • استفاده از خطوط منحنی و تقارن، یکی از مهم‌ترین اصول طراحی نمای کلاسیک و رومی است که در هر دوی آن ها بسیار دیده می‌شود.

نمای رومی و کلاسیک هر دو سبک‌هایی پر هزینه هستند و معمولا افرادی به سراغ آن ها می‌روند که به تجمل گرایی علاقه زیادی دارند. درست است که این سبک‌ها ممکن است در نگاه اول پرهزینه باشند، اما با استفاده از این سبک‌ها ارزش مالی ساختمان بالاتر می‌رود.

طراحی نما به سبک مدرن

سبک مدرن در طراحی نما نسبت به سایر سبک‌ها کم هزینه‌‌تر است و ظاهر ساده ای دارد. اگر با شلوغی مخالفید و طرفدار سبک‌های مینیمال هستید، سبک مدرن به واسطه سادگی، می‌تواند گزینه مناسبی برای طراحی نمای ساختمان شما باشد. در این سبک از خطوط افقی و عمودی و چندین متریال متناسب با هیکدیگر استفاده می‌شود. نمای مدرن برای افرادی مناسب است که قصد دارند مقدار کمتری برای طراحی نما هزینه کنند.

نمای مدرن

طراحی نما با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت

مجموعه نمادیزاین با بیش از ده سال سابقه طراحی و اجرای نما به صورت تخصصی، می‌تواند وظیفه طراحی نمای شما را بر عهده بگیرد. طراحان این مجموعه با توجه به بودجه و سلیقه شما، نمای متناسب با ابعاد متریال طراحی خواهند کرد که در اجرای ان با کوچک ترین مشکلی مواجه نشوید و علاوه بر این در تمامی مراحل اجرا کنار شما خواهند بود.

در صورتی که اجرای نمای طراحی شده را نیز به همین تیم بسپارید، علاوه بر اینکه درصدی از هزینه طراحی نما به شما برگرداننده می‌شود، مشکلات اجرا نیز کمتر خواهد شد، زیرا تیم طراحی و اجرا با یکدیگر در ارتباط مستقیم هستند. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت نمادیزاین مراجعه کرده و از طریق راه های ارتباطی با این تیم در تماس باشید. از اینکه این مقاله را تا انتها مطالعه کردید از شما سپاسگزاریم.

دکمه بازگشت به بالا