بایوهوم۳D؛ نخستین خانه چاپ سه بعدی جهان با خاک اره و ذرت! (+فیلم و عکس)

بایوهوم۳D می تواند مسائل مرتبط با کمبود نیروی کار و زنجییره تامین که موجب هزینه های بالا و محدود شدن عرضه مسکن ارزان می شوند را کاهش دهد…

موبنا – مرکز سازه ها و کامپوزیت های پیشرفته (Advanced Structures and Composites Center) دانشگاه مین رهبری ساخت بایوهوم۳D (BioHome3D) در ارونو، مین را برعهده داشته است. این نخستین خانه چاپ سه بعدی شده جهان است که به طور کامل از مواد زیستی مانند آرد چوب، یا خاک اره ریز در ترکیب با چسبی از جنس ذرت ساخته شده است.

 

 

این خانه چوبی لایه به لایه به صورت سه بعدی و با استفاده از یک چاپگر پلیمر صنعتی در مرکز سازه ها و کامپوزیت های پیشرفته دانشگاه مین چاپ شده است. با توجه به دقت بالای فرایند چاپ، این ساخت و ساز دارای ضایعات ساختمانی کمی بوده است.

این نمونه اولیه مسکونی ۶۰۰ فوت مربعی (۵۶ متر مربع) دارای کف ها، دیوارها، و سقف های چاپ سه بعدی شده از الیاف چوب و رزین های زیستی است. این خانه به طور کامل قابل بازیافت بوده و به خوبی عایق شده است.

با قدم گذاشتن به داخل خانه بایوهوم۳دی، از همان ابتدا حسی گرم به صاحبان خانه خوش آمد می گوید. چوب چاپ سه بعدی شده دیوارها و سقف ها را به هم پیوند داده و یک منحنی شیب‌دار را شکل داده است. یک اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب و یک فضای کاری اختصاصی که در قسمت خواب مشترک است در این خانه وجود دارند. تعداد پنجره ها ممکن است زیاد نباشد، اما نورپردازی داخلی می تواند آن را جبران کند.

بایوهوم۳D؛ مجهز به حسگرهای مختلف برای بررسی و آزمایش شرایط خانه

خانه بایوهوم۳دی روی شالوده ای خارج از مرکز سازه ها و کامپوزییت های پیشرفته دانشگاه مین قرار دارد و به حسگرهای نظارت بر شرایط گرمایی، محیطی و ساختاری برای بررسی این که چه عملکردی در شرایط آب و هوایی سرد و منجمد ارائه می کند، مجهز شده است.

داده های جمع آوری شده می تواند به پژوهشگران در اصلاح طراحی و مواد کمک کند تا امکان تولید خانه هایی در آینده فراهم شود که توانایی سازگاری با تغییرات آب و هوایی را دارند. بایوهوم۳دی می تواند به عنوان یک راه‌حل بالقوه برای بحران در حال رشد مسکن و کمبود نیروی کار در نظر گرفته شود.

بایوهوم۳دی؛ امکان ساخت خانه هایی کم هزینه

بایوهوم۳دی می تواند مسائل مرتبط با کمبود نیروی کار و زنجییره تامین که موجب هزینه های بالا و محدود شدن عرضه مسکن ارزان قیمت می شوند را کاهش دهد. همچنین، امکان ارائه برنامه تحویل سریع‌تر با استفاده از فناوری و مواد بکار گرفته شده در این خانه وجود دارد.

با استفاده از مواد اولیه فراوان، تجدیدپذیر و محلی و بکارگیری فرایندهای پیشرفته تولید و توسعه مواد، امکان ساخت خانه هایی کم هزینه که برای افراد کم درآمد قابل خریداری هستند، فراهم می شود. این در شرایطی است که می توان این خانه ها را مناسب با نیازها و خواسته های مالک شکل داد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا