دیوارهای امن بلوبانک

نئوبانک‌ها یا همان نسل جدید موسسات مالی و بانکی در یک تحول بزرگ موفق شدند تا شعبه بانک‌ها را با تمامی لوازم و نیروی انسانی آن به داخل گوشی‌های هوشمند کاربران منتقل کنند و یک بانک تماما دیجیتال را بسازند. بانکی که تمامی خدمات آن از باز کردن حساب تا دریافت وام و… بدون حضور فیزیکی و تنها از طریق اپلیکیشن نئوبانک‌ها انجام می‌شود.

موبنا – این تحول اما باعث نشد تا سوال تاریخی مشتریان بانک‌ها از بین برود : «حساب بانکی من چقدر امن است؟». این پرسش در دوران دیجیتال با وجود حملات سایبری مختلف و همچنین امکان سرقت گوشی‌های هوشمند شکل دیگری به خود گرفته است. حالا نئوبانک‌ها و کاربران آنها به دنبال راهکارهایی هستند که ضمن افزایش سطح امنیتی گوشی‌های هوشمندشان، دژ مستحکم و نفوذ ناپذیری را در برابر حساب بانکی دیجیتال خود بنا کنند.

بلوبانک، به عنوان یکی از استارتاپ‌های پیشرو حوزه نئوبانک ایران با بکارگیری جمعی از متخصصان جوان و باتجربه حوزه امنیت سایبری، اپلیکیشنی را در دسترس کاربران خود گذاشته است که در عین داشتن رابط کاربری راحت و سریع، از امنیت بالایی برخوردار است. در اپلیکیشن بلوبانک راهکارهای متنوعی طراحی شده تا کاربران به کمک آنها بتوانند امنیت حساب بانکی خود را افزایش دهند و حساب بانکی خود را به یک دیوار بلند و غیرقابل نفوذ در برابر افراد بیگانه تبدیل کنند. در ادامه بخشی از این راهکارها را معرفی کرده‌ایم.

 

رمز عبور مطمئن

یکی از اولین راهکارها و دیوارهای امن اپلیکیشن‌های مالی و بانکی مثل بلوبانک ایجاد یک رمز عبور قدرتمند است. برقراری این رمز یکی از نخستین کارهایی است که پس از باز کردن حساب و نصب اپلیکیشن انجام می‌دهید. برای ایجاد رمز عبوری مطمئن و قوی باید به چند نکته توجه کرد. نخستین موضوع این است که رمز عبوری که ایجاد می‌کنید باید غیرقابل حدس باشد و در عین حال بتوانید آن را حفظ کنید و به خاطر بسپارید.

نوشته های مشابه

رمز عبوری که برای ورود به اپلیکیشن بلوبانک ایجاد می‌کنید، باید شامل حداقل ۸ کاراکتر، حروف کوچک و بزرگ انگلیسی و اعداد باشد. بهتر است که از علائم اختصاری هم استفاده کنید. مورد بعدی آن ‌که تحت هیچ شرایطی رمز عبور خود را در جایی یادداشت نکنید. چنانچه احساس کردید فرد یا شخصی به رمز شما پی‌ برده، سریعا آن را تغییر دهید. با رعایت این نکات به ظاهر ساده، ریسک‌ها و خطرات احتمالی زیادی را از بین می‌برید.

چنانچه رمز عبور خود را فراموش کنید، از شما درخواست ضبط و ارسال ویدئویی سلفی می‌شود تا از هویت شما اطمینان حاصل شود. این ویدئو به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا علاوه بر تایید هویت شما، هر گونه شک و تردید در مورد ضبط آن در شرایط زور و اجبار برطرف شود. پس از آن رمز یکبار مصرف برای گوشی‌تان ارسال می‌شود تا مراحل ایجاد رمز عبور جدید را انجام دهید.


امنیت بیومتریک

دیوار مطمئن بعدی که ضمن افزایش سرعت ورود به برنامه، امنیت آن را بالاتر می‌برد، استفاده از قابلیت ورود با اثر انگشت است. اپلیکیشن بلوبانک با قابلیت‌های بیومتریک گوشی‌ هوشمند شما سازگار می‌شود و برای برقراری آن نیازی به ایجاد تنظیمات خاصی نخواهید داشت. این قابلیت می‌تواند کمک شایانی به ورود مطمئن و سریع شما به حساب بانکی‌تان بکند و در ایجاد امنیت بیشتر برای حساب‌تان موثر واقع شود.

چنانچه احتمال سو‌ءاستفاده از این قابلیت را می‌دهید، می‌توانید با مراجعه به منوی تنظیمات اپلیکیشن بلوبانک، گزینه «ورود با اثر انگشت» را غیرفعال کنید.

 

رمز تراکنش

دیگر قابلیت امنیتی بلوبانک که با ایجاد مرحله‌ای جدید هنگام تراکنش‌ها باعث ارتقای امنیت می‌شود، قابلیت «رمز تراکنش» است. این رمز چهار رقم است و به صورت مستقل از رمز کارت و رمز ورود به حساب، توسط شخص دارنده حساب طراحی می‌شود. از آن پس، در هر تراکنشی نیاز به آن رمز است و با وارد کردن آن، تراکنش صورت می‌پذیرد. این روش با چندمرحله‌ای کردن فرایند تراکنش سطوح امنیتی بیشتری را برای حساب شما تولید می‌کند. برای بهره‌مندی از این قابلیت کافیست به منوی «تنظیمات» اپلیکیشن بلوبانک مراجعه و گزینه «رمز تراکنش» را فعال کنید. پس از ایجاد یک رمز عبور چهار رقمی، یک لایه مستحکم به لایه‌های امنیتی حساب خود اضافه می‌کنید.

 

مسدودسازی و تغییر رمز کارت

اپلیکیشن بلوبانک به منظور ارتقا سطح امنیت حساب‌ بانکی‌تان، مجموعه‌ای از قابلیت‌های پیشرفته را به شما ارائه می‌دهد. برای زمان‌هایی که کارت بانکی خود را گم کرده و برای پیدا کردن آن به چند ساعت زمان نیاز دارید، می‌توانید از قابلیت «مسدودسازی موقت» کمک بگیرید که کارت بانکی‌تان را برای مدتی غیرقابل استفاده می‌کند. پس از پیدا کردن کارت بانکی می‌توانید با خاموش کردن این گزینه، دوباره از کارت بانکی‌تان بهره ببرید.

همچنین از طریق اپلیکیشن بلوبانک می‌توانید به راحتی و در هر زمانی که بخواهید رمز اول چهار رقمی کارت بانکی خود را تغییر دهید. برای این کار کافیست در منوی «کارت» اپلیکیشن بلوبانک، به سراغ تنظیمات امنیتی رفته و گزینه «تغییر رمز اول بلوکارت» را انتخاب کنید.

 

سرویس پیامک و اعلان

اطلاع‌رسانی از تغییرات و اتفاقات جدید حساب بانکی یکی از مهم‌ترین نکات برای افزایش سطح امنیت آن به شمار می‌رود. در اپلیکیشن بلوبانک این کار به شکل ارسال پیامک و پس از هر گونه تغییر مثل زمان ورود به اپلیکیشن، مبلغ و زمان واریز و برداشت و… پیگیری می‌شود. اپلیکیشن بلوبانک با سرویس پیامک خود که به صورت رایگان و بدون دریافت کارمزد ارائه می‌شود، شما را از هر اتفاقی که برای حسابتان می‌افتد آگاه می‌کند. مثلا یک روز پیش از انجام انتقال‌های خودکاری که تعیین کرده‌اید، این موضوع از طریق پیامک به اطلاع شما می‌رسد تا چنانچه قصد حذف آن را داشتید، بتوانید مراحل آن را از طریق اپلیکیشن پی‌ بگیرید.

اگر می‌خواهید این پیام‌ها را به شکل نوتیف و اعلانات گوشی خود دریافت کنید، می‌توانید به منوی «تنظیمات» برنامه مراجعه کرده و در بخش اطلاع‌رسانی، تغییرات دلخواه خود را ایجاد کنید.

 

دستگاه‌های من

اگر در اپلیکیشن بلوبانک در قسمت تنظیمات به بخش امنیتی خوب نگاه کرده باشید حتما متوجه گزینه‌ای به نام دستگاه‌های من شده‌اید. این دیوار حدود قلمروی حساب شما را مشخص می‌کند. به این معنا که در این قسمت مشخص می‌شود که چه تعداد تفلن همراه و یا دستگاهی به حساب شما متصل است و با آگاهی از آن در مدیریت بهتر امنیت حساب‌تان به شما کمک می‌کند. بنابراین توسط این قابلیت شما می‌توانید از تعداد دستگاه‌هایی که مجوز ورود به حساب شما را دارند یا به تعبیری از حدود قلمروی حساب بلوبانک خود مطلع باشید و امکان ورود و حضور هر دستگاه غریبه‌ای را از بین ببرید.

 

به‌روز رسانی و تمام

در آخر شاید بتوان گفت مهم‌ترین و کلیدی‌ترین کاری که برای ارتقای امنیت حساب خود نیاز دارید این باشد که همیشه مجهز به آخرین نسخه اپلیکیشن بلوبانک باشید. این‌کار به این دلیل ضروریست که در نسخه‌های به‌روزرسانی شده فارغ از بررسی اینکه قابلیت یا ویژگی خاصی به اپلیکیشن اضافه شده است یا خیر، سیستم امنیتی اپلیکیشن هم در به‌روزترین حالت خود قرار می‌گیرد. در نتیجه امکان ورود مهاجمان و مجرمان حوزه سایبری به صفر می‌رسد و اپلیکیشن در انجام تراکنش‌ها، و فرآیندهای بانکی به عنوان پلتفرمی همیشه امن و مطمئن عمل می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا