چرا برای تلفن‌های قطع شده قبض صادر می‌شود؟

به گفته مسوولان مخابرات، مشترکینی که تلفنشان به دلایل گوناگون مانند خرابی، قطع شده است، براساس مصوبه ابلاغی سازمان تنظیم بازار باید یک هزینه حداقلی نگه‌داری خط را پرداخت کنند.

موبنا – افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت، تابستان امسال مورد تأیید قرار گرفت و ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد و گفته شد درصورت موافقت رگولاتوری و ابلاغ به مخابرات اعمال و اجرایی می‌شود.

طبق مصوبه مذکور کاربران تلفن‌های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، باید ماهانه ۲۰ هزار تومان، پرداخت کنند. این هزینه صرفاً هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند.

مسئولان مربوطه براین باور هستند تعرفه تلفن ثابت حدود ۱۲ سال است که علی رغم افزایش تورم تغییری پیدا نکرده است و این مسئله هم مانع پیشرفت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده و هم اینکه تمام کارکنان شرکت مخابرات و خانواده‌هایشان را تحت تاثیر قرار داده است بنابراین قصه پرغصه تعرفه تلفن ثابت باید تمام شود چون اگر مشکلات حوزه تعرفه و توسعه مخابرات حل بشود، مخابرات متحول  و اثرات مثبتی بر زندگی مردم و کیفیت خدمات می‌گذارد. 

اما با وجود اطلاع‌رسانی منظم و پی در پی، همچنان ابهاماتی برای برخی مشترکین در این زمینه وجود دارد؛ به طور مثال مشترکان تلفن ثابت اعلام کرده اند با وجود قطع بودن تلفن، دو دوره قبض ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی برایشان صادر شده است و سوال می‌کنند چرا باید این هزینه را پرداخت کنند؟ در این باره داوود زارعیان – معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران – با حضور در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری در این زمینه، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۹ میلیون تلفن دایر داریم که مشترکان استفاده می‌کنند و تعداد مشترکینی که در شرایط مذکور هستند، بسیار کم است.

وی افزود: ما شرایطی را برای آنها فراهم کرده‌ایم و مشترکان می‌توانند اعلام کنند که تلفنشان جمع‌آوری شود یا مشترک می‌تواند درصورتی که از تلفن استفاده نمی‌کند، آن را در مرکز رزرو کند، بنابراین شرایط برای مشترک فراهم است. اما ما به‌عنوان اپراتور، زمانی که مشترک اعلام می‌کند که حتما می‌خواهد از تلفن استفاده داشته باشد، موظفیم خط را نگه‌داری کنیم. نگه داری خط هم به این صورت است که ۲۵ هزار تومان در تهران به پیمانکار داده می‌شود تا خط برای مشترک نگه‌داری شود.

زارعیان گفت: بنابراین این اتفاق اصلا اتفاق عجیبی نیست و شاید یکی از اقدامات خوبی باشد که هم تلفن ثابت را بهره‌ور کند و هم به سمت توسعه حرکت کند. در مصوبه ای که دولت برای افزایش یا تغییر تعرفه به مخابرات ارائه کرده است، این سازمان مکلف شده تا پایان این دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار FTTH (فیبرنوری) توسعه دهد که هزینه آن تقریبا معادل درآمدی است که از اینجا حاصل می شود. همچنین باید شبکه انتقال ۱۲ استان را توسعه دهیم، به نحوی که بتوانیم امکانات را در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار دهیم.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در ادامه بیان کرد: برآوردی که ما انجام داده‌ایم، افزایش تعرفه حتی به اندازه دو تکلیف قانونی ما نیست و ما الحاقیه پروانه را امضا کردیم، برای اینکه این توسعه را انجام دهیم و اکنون هم کار شروع شده است.

همچنین محمدرضا بیدخام – مدیر کل ارتباطات و اموربین الملل شرکت مخابرات ایران- درباره جزئیات بیشتر این موضوع به ایسنا گفت: تلفن یک فرآیند خاصی دارد و مشترکینی که تلفنشان قطع است، دلایل گوناگونی مانند خرابی تلفن دارد و اگر خود مشترک قطع مشترک انجام داده باشند، نوعی دیگری بوده و یا اگر مبلغ را پرداخت نکرده باشد هم موضوع دیگری است.

وی با بیان اینکه برای همه فرآیندهای گفته شده مشترکان محترم باید یک حداقل هزینه نگهداری پرداخت کنند و آن هم طبق مصوبات ابلاغی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات است، ادامه داد: یعنی همه این فرآیندهای گفته شده هزینه حداقلی را شامل می شود. شاید این هزینه‌ها مربوط به حداقلی مشترکین باشد.

بیدخام همچنین تأکید کرد: مشترکان باید حداقل هزینه نگه‌داری را طبق مصوبه ابلاغی سازمان تنظیم بازار، چه مکالمه داشته باشند و چه نداشته باشند، پرداخت کنند. مبلغی که برای هزینه نگهداری خط تلفن ثابت برای استان تهران در نظر گرفته شده ۲۰ هزار تومان است اما به دلیل اینکه مالیات هم به آن اضافه می شود، در نهایت همان رقم ۲۵ هزار تومان گفته شده می شود.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا