گوارانا؛ نسخه جادوئی قبایل آمازون که شبیه چشم انسان است!

گوارانا برای قرن ها به عنوان یک مقوی طبیعی معده به منظور درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال مزمن و یبوست استفاده شده است.

موبنا گوارانا یک گیاه برزیلی بومی منطقه آمازون است. این گیاه که با نام علمی Paullinia cupana شناخته می‌ شود، به خاطر میوه‌ ارزشمند خود شهرت فراوانی یافته است.

یک میوه گوارانای بالغ تقریبا به اندازه یک دانه قهوه است. این میوه با پوسته ای قرمز رنگ که یک دانه سیاه را در بر گرفته، شباهت زیادی به چشم انسان دارد. عصاره گوارانا با پردازش دانه ها و تبدیل آنها به پودر به دست می آید.

گفتنی است که قبایل آمازونی برای قرن ها از گوارانا به واسطه خواص درمانی آن استفاده می کردند. این گیاه حاوی طیف قابل توجهی از محرک ها مانند کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین است. گوارانا همچنین آنتی اکسیدان هایی مانند تانن، ساپونین و کاتچین را در خود جای داده است که از اهمیت درمانی و محافظتی بالایی برخوردار هستند.

لازم به ذکر است که تمام نکات علمی مرتبط با گوارانا با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا در اختیار علاقه مندان قرار گرفته اند:

همراه با گیاه جادویی گوارانا

سرشار از آنتی اکسیدان

گوارانا مملو از ترکیباتی است که خواص آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات عبارت اند از کافئین، تئوبرومین، انواع تانن ها، ساپونین ها و کاتچین ها. در واقع، گوارانا مشخصات آنتی اکسیدانی مشابهی با چای سبز دارد.

آنتی اکسیدان ها برای ما بسیار مهم هستند زیرا مولکول های مضری به نام رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. این مولکول‌ های مخرب باعث آسیب‌ های مرتبط با افزایش سن، بیماری‌ های قلبی و عروقی، سرطان ‌ها و سایر بیماری‌ های مزمن می شوند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که خواص آنتی اکسیدانی گوارانا ممکن است با رشد سلول های سرطانی مبارزه کند، خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد و  در عین حال روند پیری پوست را کند سازد.

تاثیر بر کاهش وزن

تخمین زده می شود که از هر سه بزرگسال آمریکایی، حداقل یک نفر مبتلا به چاقی است. چاقی یک نگرانی رو به رشد است، زیرا با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله امراض قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان در ارتباط است. به گفته محققان گوارانا ممکن است دارای خواصی باشد که به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

برای نمونه گوارانا یک منبع غنی از کافئین است که ممکن است متابولیسم را ۳ تا ۱۱ درصد طی ۱۲ ساعت افزایش دهد. متابولیسم سریعتر به این معنی است که بدن در زمان استراحت کالری بیشتری می سوزاند. علاوه بر این، مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند: گوارانا به احتمال زیاد ژن‌ هایی را که به تولید سلول ‌های چربی کمک می‌ کنند سرکوب کرده و در مقابل ژن ‌هایی را تقویت می کند که سرعت ساخت چربی را کاهش می‌ دهند.

کاهش خستگی و بهبود تمرکز

گوارانا بیشتر به عنوان یک ماده افزودنی در نوشیدنی های انرژی زا معروف شده است. این عصاره گیاهی منبعی عالی از کافئین است که به ما کمک می کند تا تمرکز و انرژی ذهنی خود را حفظ کنیم. در واقع، دانه های گوارانا ممکن است چهار تا شش برابر بیشتر از دانه های قهوه حاوی کافئین باشند.

کافئین با مسدود سازی اثرات آدنوزین، ترکیبی که به آرامش مغز کمک می کند، وارد عمل می شود. این ماده به گیرنده های آدنوزین متصل می شود و از فعال شدن آنها جلوگیری می کند. یک مطالعه معتبر نشان داد افرادی که مکمل های ویتامینی حاوی گوارانا مصرف می‌ کنند در مقایسه با گروه دارونما، حین انجام چندین آزمایش متوالی احساس خستگی کمتری دارند.

داروی شیمیایی دارای ترکیباتی از گوارانا

همراه با گیاه جادویی گوارانا

رفع اسهال مزمن و درمان یبوست

گوارانا برای قرن ها به عنوان یک مقوی طبیعی معده به منظور درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال مزمن و یبوست استفاده شده است.

این گیاه ممکن است خواص ضد اسهال داشته باشد زیرا سرشار از تانن یا آنتی اکسیدان های گیاهی است. تانن ها به واسطه قابض بودن خود شناخته می شوند، به این معنی که می توانند بافت را منقبض کنند. این عملکرد به تانن ها اجازه می دهد تا دیواره های دستگاه گوارش را به نوعی ضد آب و میزان ترشح آب در روده ها را محدود کنند.

از سوی دیگر، گوارانا سرشار از کافئین است که ممکن است به عنوان یک ملین طبیعی عمل کند. کافئین باعث تحریک حرکات پریستالتیک می شود؛ فرآیندی که انقباضات ماهیچه های روده را فعال می کند. این رویکرد با ایجاد فشار روی حرکت محتویات به سمت راست روده، یبوست را تسکین می دهد.

تقویت سلامت قلب

بیماری های قلبی و عروقی مسئول یک مورد از هر چهار مورد مرگ و میر در آمریکا هستند. گوارانا ممکن است از دو مسیر خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد:

نخست به نظر می رسد که آنتی اکسیدان های موجود در گوارانا به جریان خون کمک می کنند و ممکن است از لخته شدن خون نیز جلوگیری کنند. دوما مطالعات نشان داده اند که گوارانا به احتمال زیاد اکسیداسیون کلسترول “بد” را کاهش می دهد. کلسترول LDL اکسید شده می تواند منجر به ایجاد پلاک در شریان های مختلف شود.

در واقع بزرگسالانی که گوارانا مصرف می‌ کنند، ممکن است در مقایسه با گروه متقابل (عدم مصرف مکمل های حاوی این گیاه) تا ۲۷ درصد LDL اکسید شده کمتری داشته باشند. با این حال، بیشتر یافته ها در مورد ارتباط میان سلامت قلب و مصرف گوارانا از مطالعات آزمایشگاهی به دست آمده است. از این رو به منظور تایید قطعی این نتایج به مطالعات انسانی بیشتری نیاز خواهد بود.

تسکین درد

از نظر تاریخی، گوارانا توسط مردم قبایل آمازون به عنوان مسکن درد کاربرد داشته است. خاصیت تسکین درد گوارانا به دلیل محتوای بالای کافئین آن است. کافئین در مدیریت درد نقش دارد، زیرا گیرنده‌ های آدنوزین را می‌ بندد و مسدود می‌ کند.

دو مورد از این گیرنده ها که A1 و A2a نامیده می شوند، در تحریک احساس درد نقش دارند. هنگامی که کافئین به این گیرنده ها متصل می شود، می تواند احساس درد را کاهش دهد. به همین علت است که کافئین معمولا در بسیاری از داروهای مسکن بدون نسخه یافت می شود. مطالعات نشان داده اند که ترکیب مذکور می تواند اثرات آنها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

شباهت زیادی به چشم انسان دارد!

گوارانا؛ نسخه جادوئی قبایل آمازون که شبیه چشم انسان است! (+عکس)

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا