ناوچه آدمیرال گورشکوف؛ ستون اصلی ناوگان نیروی دریایی روسیه(+فیلم و عکس)

ناوچه روسی آدمیرال گورشکوف برای ایفای نقش های مختلف مانند حملات دور برد علیه اهداف سطحی و کشتی ها، جنگ ضد زیردریایی، ماموریت اسکورت و استقرار در موقعیت های مختلف طراحی شده است.

موبنا آدمیرال گورشکوف (Admiral Gorshkov) کلاس جدیدی از ناوچه های چند منظوره روسیه است. آدمیرال گورشکوف جانشینی برای کلاس بوروستنیک (Burevestnik class) است که در کشورهای غربی به نام کلاس کریواک (Krivak class) شناخته می شود.

پروژه ناوچه کلاس آدمیرال گورشکوف در سال ۲۰۰۳ توسط فرماندهی نیروی دریایی روسیه تایید و ساخت و ساز آن در سال ۲۰۰۶ آغاز شد. این کلاس خدمت در نیروی دریایی روسیه را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده است. کلاس آدمیرال گورشکوف به نوعی قرار است ستون اصلی ناوگان آینده نیروی دریایی روسیه باشد. نسخه ای صادراتی از این ناوچه نیز برای مشتریان احتمالی معرفی شده است.

 

 

کلاس آدمیرال گورشکوف؛ ناوچه ای با توانایی های مختلف

آدمیرال گورشکوف نمونه کاملی از یک ناوچه چند منظوره محسوب می شود. بسیاری از ناوچه های دیگر بر وظایف خاصی مانند جنگ ضد هوایی، یا جنگ ضد زیردریایی متمرکز هستند.

اما ناوچه روسی آدمیرال گورشکوف برای ایفای نقش های مختلف مانند حملات دور برد علیه اهداف سطحی و کشتی ها، جنگ ضد زیردریایی، ماموریت اسکورت و استقرار در موقعیت های مختلف طراحی شده است. در برخی موارد، این قبیل ناوچه های چند منظوره حتی می توانند جایگزینی برای ناوشکن های بزرگ‌تر باشند.

تسلیحات و حسگرها

کلاس آدمیرال گورشکوف به بهترین تسلیحات و حسگرهایی که صنعت روسیه توانایی تولید آنها را دارد، مجهز شده است.

کلاس آدمیرال گورشکوف به یک سامانه پرتاب عمودی ۱۶ سلولی برای ترکیبی از موشک های کروز حمله زمینی کالیبر-ان‌کی (Kalibr-NK) با برد ۲۵۰۰ کیلومتر، موشک های ضد کشتی پی-۸۰۰ اونیکس (P-800 Oniks) با برد ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر، موشک های ضد کشتی و حمله زمینی ابرصوت زیرکان (Tsyrkon) با برد حداقل ۵۰۰ کیلومتر و موشک های ضد زیردریایی ۹۱آرتی‌ئی۲ (۹۱RTE2) مجهز شده است.

یک سامانه پرتاب عمودی ۳۲ سلولی دیگر نیز برای موشک های پدافند هوایی برد متوسط وجود دارد. این سامانه از موشک های رهگیر ۹ام۹۶ئی (۹M96E) و ۹ام۹۶ئی۲ (۹M96E2) که در سامانه پدافند هوایی زمینی اس-۴۰۰ (S-400) استفاده می شوند، بهره می برد. این موشک ها به ترتیب دارای برد ۴۰ و ۱۲۰ کیلومتر هستند.

احتمال موفقیت ادعایی آنها ۹۰ درصد علیه هواپیما و ۷۰ درصد علیه موشک ضد کشتی هارپون عنوان شده است. گزارش شده است که این سامانه پرتاب عمودی می تواند یک موشک کوتاه برد را نیز پرتاب کند که احتمالا نوعی از موشک ۹ام۱۰۰ (۹M100) است.

ناوچه آدمیرال گورشکوف

از دیگر قابلیت های ضد زیردریایی/ضد کشتی ناوچه کلاس آدمیرال گورشکوف می توان به دو پرتابگر اژدر ۳۳۰ میلیمتری برای اژدرهای پاکت-ان‌کی (Paket-NK) اشاره کرد. این اژدرها می توانند هم علیه زیردیایی های دشمن و هم اژدرهایی که به سمت ناوچه حرکت می کنند به کار گرفته شوند.

یک سلاح ۱۳۰ میلیمتری ای-۱۹۲ام (A-192M) نیز در ناوچه کلاس آدمیرال گورشکوف وجود دارد. این سلاح نواخت تیر ۴۵ گلوله در دقیقه را ارائه می کند. از این سلاح می توان برای درگیر شدن با اهداف سطحی و همچنین گلوله باران خشکی استفاده کرد.

آخرین خط دفاعی ناوچه کلاس آدمیرال گورشکوف را دو سامانه دفاع نزدیک دریایی پالاش (Palash Close-In Weapon Systems) شکل می دهند. این سامانه های دفاعی به سلاح گاتلینگ ۳۰ میلیمتری و هر کدام به هشت موشک سطح به هوای کوتاه برد مجهز هستند.

همچنین، دو مسلسل سنگین ۱۴.۵ میلیمتری مستقر روی پایه در این ناوچه وجود دارند.

ناوچه های کلاس آدمیرال گورشکوف دارای یک آشیانه هستند و می توانند تنها یک فروند بالگرد کاموف کا-۲۷ یا یک هلیکوپتر دریایی مشابه را حمل کنند.

پیشرانه

ناوچه های کلاس آدمیرال گورشکوف از سامانه پیشران ترکیبی دیزل و گاز استفاده می کنند. دو پیشرانه دیزلی توانایی تولید ۱۰۴۰۰ شفت اسب بخار نیرو را دارند و دو توربین گازی نیز در مجموع نیروی خروجی ۵۵۰۰۰ شفت اسب بخار را ارائه می کنند. بیشینه سرعت این ناوچه ها ۲۹.۵ گره (۵۵ کیلومتر بر ساعت) و برد حرکتی آنها ۸۹۸۰ کیلومتر در صورت حرکت با سرعت ۱۴ گره (۲۶ کیلومتر بر ساعت) عنوان شده است.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا