اینترنتِ چند طبقاتی

اخیرا موضوع موسوم به اینترنت طبقاتی از سوی وزیر ارتباطات اینگونه تفسیر شده است که «ما چیزی به اسم اینترنت طبقاتی نداریم و همه مردم خاص هستند. بلکه منظور گروهی از متخصصان هستند که شاید نیاز به شرایط خاصی از جمله استفاده از سایت‌های تحریمی داشته باشند که ما شرایطی را فراهم کنیم که دسترسی‌هایشان بهتر و آسان‌تر شود.»

موبنا؛ علی شمیرانی – اما واقعیت این است که اینترنت ایران مدتی است چند طبقاتی شده است.
بی آنکه نامی برای هر دسته از این طبقات گذاشته شود، باید گفت، طبقه نخست مردم و کاربرانی هستند که به هر دلیلی اعم از مسایل فنی یا غیره، اصولا قید استفاده از فیلترشکن‌ها را زده‌اند و به نوعی ساکن اینترانت شده‌اند.
طبقه دومِ کاربران اینترنت، کسانی هستند که در حال استفاده از انواع و اقسام فیلترشکن‌های رایگان هستند تا به هر ترتیب به نوع دیگری از اینترنت دسترسی داشته باشند.
طبقه سوم کاربرانی هستند که با صرف هزینه‌های گاه بالا و خرید فیلترشکن‌های اختصاصی و پولی، در طبقه بالاترِ دارندگان دسترسی به اینترنت قرار می‌گیرند که البته گاها از خدمات دریافتی نیز شاکی هستند و دستشان هم قاعدتا به جایی بند نیست.
در طبقه چهارم نیز کاربرانی قرار دارند که چون به زعم وزیر ارتباطات، متخصص هستند، دسترسی‌های خاص و ویژه به اینترنت دارند یا قرار است داشته باشند.
اما در طبقه پنجم نیز بر اساس اخبار و آمار، کاربرانی قرار دارند که ظاهرا از اینترنت ماهواره‌ای برخوردار شده‌اند و با صرف بیشترین هزینه، نوع دیگری از اینترنت را تجربه می‌کنند.
در این میان با اخباری که از آن سوی مرزها به گوش می‌رسد، مدل‌ها و طرح‌های زیادی برای یافتن راه‌های دسترسی به اینترنت برای کشورهای مختلف در دستور کار است و بعید نیست طبقات جدید و بیشتری نیز در آینده برای اتصال به اینترنت اضافه شود.
لذا در چنین شرایطی، این که یک مقام مسوول چه می‌گوید و چه توجیه و تفسیری برای وضعیت موجود دارد، با چیزی که مردم می‌بینند معمولا متفاوت و گاه در تعارض است و از این جهت خیلی نیازی به نقد و بررسی این اظهارات نیست. چون شاهد شرایطی هستیم که فارغ از این بگو و مگوها، در پایان روز هر کس به سمتی می‌رود که میل و توان و احتیاجش را دارد.
در این میان البته تلاش‌ها برای حذف اینترنت چند طبقاتی هم ادامه دارد، اما اینکه در نهایت «جنگِ فناوری» به کدام سمت می‌رود؟ چه طبقات جدیدی در راه است؟ و کاربران اینترنت در نهایت جذب کدام طبقه اینترنت خواهند شد، موضوعی است که مرور زمان مشخص خواهد کرد.

 منبع: فناوران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا