این موتورسیکلت ۱۰۰۰ تراشه و ۲۰۰ حسگر دارد! (+فیلم و عکس)

حین سواری، داوینچی دی‌سی۱۰۰ این داده ها را برای کنترل سامانه نیروی موتورسیکلت ترکیب خواهد کرد. در واقع، داوینچی موتور یک ربات هوشمند در بدنه این موتورسیکلت الکتریکی ایجاد کرده و تراشه ها و حسگرها ایمنی شایسته موتورسوار را فراهم می کنند.

موبنا داوینچی موتور (Davinci Motor)، یک شرکت چینی فعال در زمینه تولید وسایل نقلیه رباتیک، قصد دارد در نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی (CES) 2023 محصول آینده‌نگر جدید خود را در معرض دید عموم قرار دهد.

موتورسیکلت الکتریکی داوینچی دی‌سی۱۰۰ (Davinci DC100) به مجموعه ای از تراشه های کامپیوتری و حسگرهای پیشرفته مجهز شده است. این مجموعه در بدنه ای با طراحی آینده‌نگر که گویا از داستان های علمی تخیلی خارج شده، جای گرفته است.

نمایشگاه سی‌ئی‌اس ۲۰۲۳ صحنه ای برای نخستین حضور شرکت داوینچی موتور در آمریکا محسوب می شود.

 

 

داوینچی دیسی۱۰۰؛ رباتی روی دو چرخ

به لطف استفاده از بیش از ۱۰۰۰ تراشه کامپیوتری و بیش از ۲۰۰ حسگر پیشرفته، موتورسیکلت دی‌سی۱۰۰ از سوی داوینچی موتور به عنوان رباتی روی دو چرخ معرفی شده است. این تراشه ها و حسگرها به موتورسوار کمک می کنند تا اطلاعات دقیقی درباره موارد مختلف از جمله محیط اطراف خود، وضعیت حرکت موتورسیکلت، شرایط جاده، دمای باتری و پیشرانه، و زاویه حرکت داشته باشد.

حین سواری، داوینچی دی‌سی۱۰۰ این داده ها را برای کنترل سامانه نیروی موتورسیکلت ترکیب خواهد کرد. در واقع، داوینچی موتور یک ربات هوشمند در بدنه این موتورسیکلت الکتریکی ایجاد کرده و تراشه ها و حسگرها ایمنی شایسته موتورسوار را فراهم می کنند.

به عنوان نمونه، اگر موتورسوار حرکت در جاده ای سربالایی را آغاز کند، دی‌سی۱۰۰ می تواند زاویه شیب را بررسی کرده و به طور اتوماتیک ویژگی Hill Start Assist را فعال کند که با اعمال گشتاور بیشتر در سرعت کم به حرکت رو به جلوی موتورسیکلت کمک می کند. هنگام حرکت در مسیر سرپایینی نیز ویژگی Hill Descent Control به طور اتوماتیک فعال می شود و سرعت موتورسیکلت به منظور بهینه‌سازی تعادل و بازیابی انرژی تنظیم می شود.

داوینچی دی‌سی100

داوینچی دیسی۱۰۰؛ خود متعادل و قادر به بازیابی انرژی جنبشی

یکی دیگر از ویژگی های موجود در موتورسیکلت دی‌سی۱۰۰ حالت معکوس (Reverse Mode) است که در آن موتورسیکلت مناسب‌ترین مقدار گشتاور خروجی را در شرایط فعلی محاسبه کرده و آن را با توجه به وزن و مقدار چسبندگی تایر به سطح جاده به چرخ عقب منتقل می کند. با تغییرات حالت حرکت، گشتاور خروجی به طور مداوم محاسبه و تغییر می کند که چسبندگی مداوم تایر به زمین و پرهیز از لیز خوردن را موجب می شود.

همچنین، دی‌سی۱۰۰ دارای یک سامانه ترمز ترکیبی است. زمانی که موتورسوار ترمز می گیرد، چرخ جلو به طور فیزیکی درگیر می شود، در شرایطی که چرخ عقب با معکوس کردن حرکت موتور موجود در چرخ در یک سامانه خلاف جهت گردش عقربه های ساعت درگیر می شود. این مکانیزم به پیشگیری از پرتاب شدن موتورسوار از روی زین موتورسیکلت کمک می کند.

از دیگر فناوری های داوینچی دی‌سی۱۰۰ می توان به سامانه مدیریت باتری این موتورسیکلت اشاره کرد که نظارت زمان واقعی بر شرایط بسته باتری داشته و مصرف نیرو هنگام سواری را با تشخیص دمای محیطی متعادل می کند.

سامانه بازیابی انرژی جنبشی یکی دیگر از ویژگی های داوینچی دی‌سی۱۰۰ است که امکان بازیابی انرژی جنبشی موتورسیکلت هنگام ترمز گرفتن را فراهم کرده و فشار ترمز آن هنگام توقف ناگهانی را کاهش می دهد.

ویژگی Electric Power Steering نیز دی‌سی۱۰۰ را به یک ربات خود متعادل کننده روی چرخ ها تبدیل می کند. موتورسوار می تواند فرمان دی‌سی۱۰۰ را رها کرده و موتورسیکلت بدون زمین خوردن، تعادل خود را حفظ می کند.

داوینچی دی‌سی100

تبدیل گوشی هوشمند به داشبورد موتورسیکلت دیسی۱۰۰

داوینچی دی‌سی۱۰۰ بیشینه نیروی ۱۰۰ کیلووات (۱۳۴ اسب بخار)، گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر، بیشینه سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و دامنه حرکت ۴۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ کامل باتری را ارائه می کند. این موتورسیکلت می تواند طی حدود ۳ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه برساند.

بنابر ادعای داوینچی موتور، باتری موتورسیکلت دی‌سی۱۰۰ با استفاده از هر نوع شارژر سریع تنها طی ۱۵ دقیقه تا ۸۵ درصد شارژ می شود و شارژ کامل آن نیز به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. امکان شارژ با پریز برق عادی نیز وجود دارد، اما این روش مدت زمان شارژ بسیار طولانی‌تری را در پی خواهد داشت.

امکان اتصال موتورسیکلت دی‌سی۱۰۰ به گوشی هوشمند از طریق اپلیکیشین داوینچی نیز وجود دارد و با قرار دادن گوشی هوشمند روی پایه ویژه آن روی موتورسیکلت داده های مختلف در معرض دید موتورسوار قرار خواهند داشت. همچنین، امکان باز کردن قفل موتورسیکلت با استفاده از ویژگی های بلوتوث و ان‌اف‌سی دی‌سی۱۰۰ وجود دارد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا