کمربند گرمایی ZF؛ آغوش گرم خودرو! (+عکس)

تصور این است که با استفاده از کمربند ایمنی گرمایی ZF، انرژی باتری کمتری برای گرم کردن کل کابین خودرو استفاده می شود…

موبنا کمربندهای ایمنی سه نقطه ای از زمانی که چند دهه پیش شرکت ولوو حق ثبت اختراع (پتنت) آن را به رایگان ارائه کرد، مسیری طولانی را طی کرده اند. در نمایشگاه CES امسال، شرکت زد اف (ZF) ایده ای متفاوت را برای کمربند ایمنی خودرو ارائه کرده است که به نام “کمربند گرمایی” (Heat Belt) شناخته می شود.

کمربند گرمایی زد اف

کمربند گرمایی همان گونه که از نام آن مشخص است یک کمربند ایمنی خودرو با قابلیت گرم شدن است و می تواند به عنوان یک آغوش گرم عمل کند. کمربند گرمایی در درجه نخست برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده تا کارایی و برد حرکتی این خودروها را در هوای سرد افزایش دهد. تصور این است که با استفاده از این نوع کمربند ایمنی، انرژی باتری کمتری برای گرم کردن کل کابین خودرو استفاده می شود.

شرکت زد اف تخمین می زند که برد حرکتی یک خودرو الکتریکی در دماهای پایین با استفاده از کمربند گرمایی می تواند تا ۱۵ درصد افزایش یابد. رساناهای گرمایی داخلی در کمربند ایمنی تعبیه شده اند تا احساس گرمای یکنواختی را ایجاد کنند، در شرایطی که ضخامت کمربند ایمنی حداقل افزایش ممکن را داشته باشد.

کمربند گرمایی

با استفاده از حدود ۷۰ وات نیرو، این کمربندهای ایمنی را می توان تا دمای ۴۰ درجه سلسیوس گرم کرد. به گفته شرکت زد اف، کمربند ایمنی گرمایی عملکردی همانند یک کمربند ایمنی عادی دارد و نیازی به ایجاد تغییراتی در ساختارهای موجود برای استفاده از آنها نیست.

رساناهای گرمایشی در ساختار کمربند ایمنی بافته می شوند و محل قرارگیری عناصر تماس برای مدارهای الکتریکی به گونه ای انتخاب شده است که در عملکرد کمربند یا بازگشت به سر جای خود اختلالی ایجاد نکند. بر همین اساس، سطح ایمنی با یک کمربند عادی یکسان است.

باید به این نکته اشاره داشت که کمربند ایمنی گرم شونده موضوعی کاملا جدید نیست. در اواخر سال ۲۰۱۸، شرکت فورد پتنتی را در این زمینه ثبت کرد و سندی ۳۱ صفحه ای درباره چگونگی کارکرد فناوری کمربند ایمنی گرم شونده منتشر کرد. حدود یک سال بعد، شرکت مرسدس بنز خودرو ایمنی تجربی (Experimental Safety Vehicle) مبتنی بر مدل جی‌ال‌ئی (GLE) را معرفی کرد که این خودرو نیز دارای کمربندهای ایمنی گرم شونده بود.

هنوز مشخص نیست که آیا خودروسازان قصد استفاده از این فناوری را دارند یا خیر، اما اگر مزایایی واقعی وجود داشته باشند، انتظار می رود در آینده شاهد استفاده از کمربند ایمنی گرم شونده در خودروهای الکتریکی لوکس باشیم.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا