ربات‌های رستوران‌دار! (+فیلم و عکس)

از زمان همه‌گیری کووید-۱۹، ربات‌های گوناگونی جایگزین انسان‌ها در رستوران‌ها شده‌اند اما گویا این ربات‌ها قصد ندارند کار انسان‌ها را دوباره به آنها تحویل دهند.

موبنا به گزارش دیلی میل، عصر ظهور ربات‌های رستوران در راه است. زنجیره‌های بزرگ فست‌فود از ربات‌هایی برای برگرداندن همبرگر، دم کردن اسپرسو و خوشامدگویی به مشتریان استفاده می‌کنند.

رستوران «وایت کسل»(White Castle)  در حال آزمایش کردن ربات «فلیپی»(Flippy) است و «چیپتول»(Chipotle) نیز از یک ربات یک دست برای تهیه چیپس استفاده می‌کند. هر دو ربات ۳۰۰۰ دلار در ماه هزینه دارند. «استارباکس»(Starbucks) نیز دارای یک دستگاه اسپرسوساز مبتنی بر هوش مصنوعی با قیمت  ۱۸ هزار دلار است.

با افزایش هزینه‌های غذا و کمبود شدید نیروی کار در آمریکا، پرداخت اجاره ماهانه ماشین‌آلات به یک گزینه مقرون‌به‌صرفه تبدیل شده است.

«انجمن ملی رستوران‌ها» اخیرا گزارش داده است که از هر پنج رستوران، چهار مورد از آنها با کمبود کارکنان روبه‌رو هستند و از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، ربات‌ها را به کار گرفته‌اند.

با وجود این، کارشناسان هنوز قانع نشده‌اند و معتقدند چند سال زمان می‌برد تا ربات‌ها جای کارگران انسان را بگیرند. «دیوید هنکس»(David Henkes)، مدیر شرکت «تکنومیک»(Technomic) که یک شرکت تحقیقات در مورد رستوران‌ها است، گفت: من فکر می‌کنم آزمایش‌های زیادی وجود دارند که در مقطعی ما را به جایی می‌رسانند اما ما هنوز یک صنعت بسیار کارمحور هستیم.

کمبود نیروی کار، صاحبان رستوران‌ها را مجبور کرده است که دستمزدهای بالاتری را برای جذب کارکنان بیشتر ارائه دهند. این موضوع در کنار افزایش هزینه‌های غذا باعث می‌شود که مالکان، حساب‌های بانکی خود را خالی کنند تا سرپا بمانند.

اینجاست که خودکارسازی به کمک می‌آید.

استارباکس بیش از ۲۱ میلیون دلار اسپرسوساز مبتنی بر هوش مصنوعی را به کار گرفته است که روی نرم‌افزار «دیپ برو»(Deep Brew) این شرکت کار می‌کند. این ربات می‌تواند دم‌نوش‌ها را دقیقا مخلوط کند و این کار را سریع‌تر از یک باریستا انجام دهد. همین نرم‌افزار به مشتریان نیز خوشامد می‌گوید و سفارشات آنها را می‌گیرد و بدین ترتیب، تعداد کارکنان مورد نیاز در یک مکان را کاهش می‌دهد.

«میسو رباتیکس»(Miso Robotics) که یک شرکت مستقر در کالیفرنیا است، تامین‌کننده اصلی در این صنعت است. فلیپی، ربات آشپزخانه آن قادر است ۳۰۰ همبرگر بپزد و روزانه صدها سبد سیب‌زمینی سرخ‌کرده را آماده کند. این شرکت ادعا می‌کند که فناوری آن وظایف آماده‌سازی غذا را دو برابر سریع‌تر از کارگران انسان و ۳۰ درصد کارآمدتر انجام می‌دهد.

 

 

نسل دوم فلیپی نه تنها روزانه صدها همبرگر را برمی‌گرداند، بلکه می‌تواند سیب‌زمینی، پیاز حلقه‌ای و هر چیز دیگری را که در منو موجود است، سرخ کند.

 

 

میسو رباتیکس در کنار فلیپی، ربات دیگری موسوم به «چیپی»(Chippy) را نیز راه‌اندازی کرده است. این ربات چیپس تورتیلا درست می‌کند و در یکی از رستوران‌های واقع در کالیفرنیا استفاده می‌شود. میسو رباتیکس برای اطمینان از اینکه چیپس‌ها عالی درست می‌شوند، ربات را با دستور آن آموزش داد.

استارت‌آپ «آرتلی»(Artly) در سیاتل نیز کار کردن روی ربات قهوه‌ساز خود به نام «جارویس»(Jarvis) را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد. این ربات یک دست طوری آموزش دیده است که بتواند کف را با دقت روی یک لاته بریزد.

یکی دیگر از استارت‌آپ‌های مستقر در سیاتل، «پیک‌نیک»(Picnic) است که راه‌حل‌های خودکار را برای تهیه پیتزا ارائه می‌دهد.

زنجیره‌های فست‌فود نه تنها از ربات‌ها برای تولید غذا و نوشیدنی استفاده می‌کنند، بلکه هوش مصنوعی را نیز برای دریافت سفارش به کار می‌برند.

ربات «اوری»(ori) که توسط شرکت «اوپن سیتی«(Openciti) ساخته شده است نیز ۱۰۰ درصد مواقع سفارشات درست را ارائه می‌دهد.

کمبود نیروی کار به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ آغاز شد و بسیاری از رستوران‌ها به دلیل دستورات سختگیرانه قرنطینه مجبور به تعطیلی شدند اما اکنون به نظر می‌رسد که صنعت نمی‌تواند به عقب بازگردد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا