مانیتور‌های خمیده چگونه باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند؟

نسل جدید مانیتورها طی سال‌های اخیر با ابعادی بزرگ طراحی و عرضه شده‌اند، به شکلی که امروز پیدا کردن مانیتورهای ۳۴، ۴۹ و ۵۵ اینچی کار سختی نیست و می‌توان با جست‌وجویی ساده‌ مدل‌های مختلفی از آنها را پیدا کرد.

موبنا – بزرگ‌تر شدن ابعاد مانیتور باعث شده تا اغلب این مدل‌ها با صفحه نمایشی عریض و فوق‌عریض طراحی شوند، موضوعی که در مدل‌های با پنل تخت، چالش‌هایی را به وجود می‌آورد. در اغلب مانیتورهای صفحه ‌تخت عریض، لبه‌های سمت راست و چپ مانیتور، نسبت به مرکز صفحه، دورتر از چشم کاربر قرار دارد و بیننده مجبور است که هر بار دید خود را به دو سمت بچرخاند. از آنجایی که دید طبیعی انسان‌ها به دلیل سطح کروی چشم‌، انحنا دارد، این موضوع می‌تواند باعث افزایش فشار چشم و خستگی زود هنگام شود. چالشی که خیلی زود به سراغ کارمندان و گیمرهایی می‌آید که ساعت‌های متوالی به مانیتور چشم می‌دوزند.

راهکار رفع این چالش داشتن مانیتوری با پنل منحنی یا خمیده (Curved) است. سازگاری مانیتورهای منحنی با میدان دید طبیعی انسان باعث می‌شود تا فشار کمتری به چشم بیاید و همزمان طراحی خمیده این دستگاه‌ها، جلوه زیبا و چشم‌نوازی به هر میز کاری می‌بخشد.

مانیتور‌های خمیده چگونه باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند؟

کاهش فشار چشم

هنگامی که محققان کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ مانیتورهای خمیده را با مانیتورهای تخت مقایسه کردند، متوجه شدند که مانیتورهای خمیده در عین اینکه دقت و سرعت چشم را بهبود می‌بخشند، در عین حال خستگی را کاهش می‌دهند. این نتایج مستقیماً با انحنای صفحه و تأثیر آن بر زاویه دید کاربر مطابقت دارد.

براساس مطالعه دانشکده پزشکی هاروارد در سال ۲۰۱۶ تاری دید در بین کاربران مانیتورهای تخت، چهار برابر بیشتر از کاربران مانیتورهای خمیده گزارش شد. تحقیقات بیمارستان دانشگاه ملی سئول هم در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مانیتورهای خمیده به کاهش فشار چشم ناشی از مشاهده مداوم کمک می‌کنند و محیط کار سالم‌تری ایجاد می‌کنند.

در یک مانیتور خمیده، کاربران لبه‌های میانی و کناری صفحه را در امتداد یک خط افقی می‌بینند که دید آن‌ها را بهبود می‌بخشد. مانیتورهای خمیده با ابعاد و انحنای متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند. میزان انحنای مانیتورهای خمیده با حرف R نشان داده می‌شود که به معنای مقدار شعاع هر انحناست و هر چه رقم آن کوچکتر باشد، به به میدان دید واقعی انسان نزدیک‌تر و سازگارتر است. مانیتورهای خمیده سامسونگ، طی سال‌های اخیر با انحناهای ۱۵۰۰R و ۱۸۰۰R طراحی شدند. طی یکی دو سال گذشته سامسونگ مانیتورهای گیمینگ متنوعی را با انحنای ۱۰۰۰R معرفی کرده است.

مانیتور‌های خمیده چگونه باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند؟

غرق در کار

داشتن یک مانیتور خمیده در اتاق‌ کار و بازی یک مزیت مهم برای هر شخص و گیمری محسوب می‌شود. برای آن دسته از افرادی که در مشاغلی مثل تدوین و تولید محتوای ویدئویی و… فعالیت دارند، مانیتوری که از تمامی زوایا و در تمامی نقاط به بهترین شکل دیده شود، نقش مهمی دارد.

در این زمینه مانیتور U32R59C سامسونگ با ابعاد ۳۲ اینچ و انحنایی به شعاع ۱۵۰۰R تجربه بصری کم‌نظیری را پیش روی مخاطبین قرار می‌دهد. انحنای عمیق این مانیتور سازگاری زیادی با دید طبیعی چشم دارد و ضمن کاهش فشار و خستگی چشم، تجربه بصری گسترده و فراگیری را به نمایش می‌گذارد. مانیتور U32R59C سامسونگ از وضوح تصویر ۴K UHD بهره می‌برد و از قابلیت نمایش بیش از یک میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند. ویژگی «تصویر به تصویر» (PBP) به شما امکان می دهد دو دستگاه مختلف را به مانیتور متصل کنید و تصاویر هر دو ورودی را به طور همزمان در کنار هم داشته باشید.

مانیتور‌های خمیده چگونه باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند؟

بهشت چند‌کاره‌ها

تحقیقات انجام شده از سوی بنیاد تحقیقات ملی کره در سال ۲۰۱۷ مزایای بهره‌وری مانیتورهای خمیده را تایید کرد. در این گزارش آمده است: «هنگامی که قابلیت استفاده از مانیتور خمیده مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد که افراد هنگام مشاهده محتوای متن روی نمایشگر منحنی، سریع‌تر مطالعه می‌کنند».

این یک مزیت بزرگ برای نیروی کار دیجیتال امروزی، به ویژه برای کارمندانی است که چند وظیفه را همزمان انجام می‌دهند. به طور سنتی، این کاربران یا با استفاده از میانبرهای صفحه کلید بین چندین برنامه و پنجره مرورگر کارهای خود را با هم پیش می‌برند یا دو تا سه نمایشگر را در کنار هم قرار می‌دهند.

برای این دسته از کاربران، مانیتور  C34J79سامسونگ گزینه‌ای ایده‌آل به شمار می‌رود. این مانیتور ۳۴ اینچی از سری مانیتورهای خمیده فوق عریض سامسونگ است که از پنل VA، نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۰۰ هرتز، وضوح تصویر ۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ و کنتراست بالا بهره می‌برد. این مانیتور فوق‌ عریض به کمک نسبت تصویر ۲۱:۹ خود فضای گسترده‌ای را برای کارهای مولتی‌تسکینگ فراهم می‌کند.

مانیتورهای خمیده با شکل منحصربه‌فرد پنل منحنی خود میدان دید وسیعی را پیش‌روی تماشاگران خود قرار می‌دهد و در طول ساعت‌های زیاد کاری احتمال خستگی چشم و ایجاد سر دردهای ناشی از آن را کاهش می‌دهد تا افراد با بازدهی بالاتری به کار یا بازی خود ادامه دهند.

دکمه بازگشت به بالا