هوتامت: ابتکار ژاپنی برای کوه زباله از پوسته صدف! (+فیلم و عکس)

سالانه حدود ۴۰ هزار تن پوسته صدف در دهکده ساروفوتسو تولید می شود که از ضایعات دریایی هنگام پردازش صدف ها برای صنایع غذایی حاصل می شود.

موبنا – یک محل دفن زباله در دهکده ساروفوتسو، ژاپن با کوهی از پوسته های صدف دور ریخته شده پوشیده شده است. شرکت نوپای ژاپنی کوانتوم (Quantum) این مساله را مد نظر قرار داده و روشی را برای کاهش پوسته های دور ریخته شده ارائه کرده که شامل بازیافت آنها و تولید یک کلاه ایمنی سبک و مقاوم می شود.

بر همین اساس کلاه ایمنی هوتامت (HOTAMET)، محافظ سر ساخته شده از ترکیب پلاستیک دوستدار محیط زیست با پوسته های صدف بازیافتی معرفی شده است.

سالانه حدود ۴۰ هزار تن پوسته صدف در دهکده ساروفوتسو تولید می شود که از ضایعات دریایی هنگام پردازش صدف ها برای صنایع غذایی حاصل می شود. در سال ۲۰۲۱، صادرات پوسته های صدف به کشورهای دیگر با هدف استفاده مجدد متوقف شد. پیامد این اقدام انباشت پوسته های صدف در دهکده و تبدیل شدن آن به یک سطل زباله غول پیکر بوده است.

 

 

کلاه ایمنی هوتامت؛ سبک و مقاوم

در طراحی کلاه ایمنی هوتامت از شکل پوسته صدف ها الهام گرفته شده و ساختار دنده ای در آن دیده می شود. طراحی خاص به کاربر یادآوری می کند که این کلاه ایمنی از بازیافت پوسته های صدف شکل گرفته است. شرکت کوانتوم پلاستیک دوستدار محیط زیست را به ترکیب اضافه کرده تا هوتامت از ویژگی هایی مانند استحکام و وزن کم برخوردار باشد.

این کلاه ایمنی صدفی حدود ۴۰۰ گرم وزن دارد و تیم کوانتوم بر این باور است که استفاده از ساختار دنده ای در طراحی، دوام این کلاه ایمنی را در مقایسه با شکل عادی به میزان حدود ۳۳ درصد افزایش داده است.

این کلاه به گونه ای طراحی شده تا در شرایط مختلف مانند پیشگیری از حوادث بد، دوچرخه سواری و محل کار قابل استفاده باشد. در واقع، شکل پوسته صدف مانند کلاه ایمنی هوتامت نه تنها جذاب به نظر می رسد، بلکه کاربردی نیز است.

خطر بروز بلایایی مانند زلزله، سونامی و آسیب ناشی از برف به دلیل تغییرات آب و هوایی در ژاپن زیاد است و استفاده از این کلاه ایمنی صدفی می تواند مفید باشد. از مواد مورد استفاده تا طراحی، تولید محصولی دوستدار محیط زیست و پایدار هدف شرکت کوانتوم بوده است.

کلاه ایمنی صدفی هوتامت قرار است از ماه مارس ۲۰۲۳ روانه بازار شود و در حال حاضر قیمت ۴۸۰۰ ین (حدود ۲۵ دلار آمریکا) برای آن در نظر گرفته شده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا