اسانس های روغنی موثر بر هموروئید و شقاق

اسانس های روغنی با خواص ضد التهابی خود می‌ توانند به میزان چشمگیری به درمان شقاق و هموروئید کمک کنند…

موبنا هموروئید زمانی رخ می دهد که وریدهای اطراف راست روده و مقعد دچار تورم می شوند. به هموروئیدی که داخل راست روده ایجاد شود، هموروئید داخلی گفته می شود. به همین ترتیب هموروئیدهایی که خارج از راست روده دیده و احساس شوند خارجی هستند. گفتنی است که از هر چهار بزرگسال، تقریبا سه نفر در مقطع زمانی یکسان دچار هموروئید می شوند. عوامل خطر مختلفی وجود دارند که می توانند احتمال ابتلا به هموروئید را افزایش دهند، مانند بارداری و چاقی. با این حال بیشتر اوقات علت اصلی این مشکل ناشناخته است.

در مقابل شقاق معقد یا آنال فیشر وضعیتی بسیار دردناک محسوب می شود که حاصل زخم سطحی یا پارگی در ناحیه پوشش سلولی مقعد است. بیش از ۹۰ درصد شقاق‌ ها در قسمت خلفی میانی مقعد ایجاد می‌ شوند. سایر موارد در بخش قدامی میانی مقعد رخ می دهند. حدود ۱ درصد ضایعات نیز دو طرفه هستند. علت شایع تر بودن شقاق در قسمت خلفی را خونرسانی ضعیف تر این بخش در مقایسه با بخش قدامی می ‌دانند.

هر دو بیماری مذکور می توانند باعث ایجاد علائم زیر شوند:

– خونریزی حین یا بعد از اجابت مزاج

– تحریکات دردناک

در این میان اسانس های روغنی با خواص ضد التهابی خود می‌ توانند تا اندازه زیادی به درمان شقاق و هموروئید کمک کنند. این مواد قبل از استفاده روی پوست باید در روغن حامل رقیق شوند. لازم به ذکر است که اسانس های روغنی را نباید به صورت داخلی مصرف کرد. اسانس هایی که در ادامه معرفی می‌ شوند، با استناد به منبع معتبر کتابخانه ملی پزشکی آمریکا انتخاب شده اند:

 «پیش از مصرف هرگونه ترکیب گیاهی با پزشک یا داروساز مشورت کنید»

کندر

کندر در طب باستانی شرقی همواره جایگاه محبوب و قابل اطمینانی در راستای درمان درد و التهاب داشته است. این گیاه نه تنها التهاب را آرام می کند، بلکه انواع خاصی از باکتری ها را که باعث عفونت می شوند نیز از بین می برد و همچنین ممکن است خواص تسکین دهندگی درد داشته باشد.

اسانس کندر را می توان با روغن های حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا رقیق کرد و روی شقاق یا هموروئید (خارجی) مالش داد. لازم به ذکر است که اسانس های روغنی در صورت استنشاق نیز همچنان حاوی اثرات ضد التهابی هستند. بنابراین می ‌توان از آنها در رایحه درمانی هم استفاده کرد.

مورد

برخی از تحقیقات نشان می دهند که اسانس روغنی گیاه مورد می تواند درد و خونریزی ناشی از شقاق و هموروئید را درمان کند. این ترکیب حتی در افرادی که به داروهای استاندارد ضد شقاق و هموروئید پاسخ نداده بودند نیز موثر واقع شد.

اسانس روغنی مورد را می توان با نزدیک به ۳۰ گرم کلد کرم مخلوط و روی موضع آسیب دیده استعمال کرد. توجه داشته باشید که این ترکیب باید قبل از مصرف حتما رقیق شود. استفاده از اسانس های روغنی رقیق نشده اغلب باعث واکنش های آلرژیک و تحریک پوست می شود.

از اسانس های روغنی موثر برای درمان هموروئید و شقاق

شاه بلوط هندی

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ مشخص شد که عصاره دانه شاه بلوط هندی می تواند درد را بهبود ببخشد و تورم را کاهش دهد. این خصوصیات اسانس روغنی گیاه مورد نظر را تبدیل به گزینه ای مناسب برای کمک به درمان شقاق، هموروئید خارجی و رگ های واریسی کرده است.

شاه بلوط هندی می تواند لخته شدن خون را آهسته کند و به همین دلیل نباید قبل از اعمال جراحی استفاده شود. در افرادی که به لاتکس آلرژی دارند نیز ممکن است واکنش مشابهی ایجاد شود.

پوست دارچین

طبق یافته های مطالعات معتبر، اسانس روغنی پوست دارچین رشد بافت های سالم را تحریک می کند و التهاب را تسکین می دهد. استعمال اسانس روغنی پوست دارچین روی هموروئید خارجی یا شقاق باید با دقت انجام شود.

۳ تا ۵ قطره اسانس دارچین را در حدودا ۳۰ گرم روغن نارگیل ذوب شده یا روغن بادام شیرین رقیق کنید تا اثرات ضد التهابی مطلوبی ایجاد شود. با این حال، افرادی که پوست حساسی دارند نباید از اسانس روغنی دارچین به صورت موضعی استفاده کنند.

میخک

اسانس روغنی میخک را می توان به شکل خالص یا به صورت مخلوط با اجزای همراه خریداری کرد. در افرادی که دارای شقاق مزمن مقعدی هستند (گاهی اوقات هم با هموروئید همراه می شود)، تاثیر قابل توجه اسانس روغنی میخک بر بهبود فشار مقعد نشان داده شده است.

علاقه مندان می توانند با مخلوط کردن ۳ تا ۵ قطره اسانس با یک لوسیون بدون عطر و بر پایه روغن ضد حساسیت، لوسیون شخصی خود را تهیه کنند. لازم به ذکر است که اسانس روغنی میخک می تواند برای افراد با پوست حساس تحریک کننده باشد.

درخت چای

اسانس روغن درخت چای باکتری ها را از بین برده، التهاب را کاهش می دهد و باعث بهبودی بافت می شود. روغن درخت چای به تنهایی قوی تر از آن است که مستقیما روی مورد استفاده قرار بگیرد، مخصوصا پوست ملتهب و حساس اطراف هموروئید یا شقاق.

با این حال می‌ توان با استفاده از یک یا دو اسانس روغنی دیگر از این لیست و رقیق کردن آن با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل، پماد روغن درخت چای تهیه کرد. این ترکیب را در حد اعتدال روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

نعناع فلفلی

از آن جایی که مشخص شده است که اسانس روغنی نعناع فلفلی در درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) موثر است، برخی منابع علمی پیشنهاد می کنند که این محصول می تواند به درمان هموروئید و شقاق نیز کمک کند. منتول ترکیب تسکین دهنده اسانس روغنی نعناع فلفلی است و با خواص ضد التهابی خود می تواند به کاهش فشار اطراف مقعد کمک کند و درد ناشی از حرکات روده را کاهش دهد.

افرادی که پوست حساسی دارند باید از اسانس های روغنی حاوی نعناع فلفلی پرهیز کنند. به یاد داشته باشید که باید این اسانس را قبل از استفاده به خوبی رقیق کنید.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا