عجایب زنده زمین؛ از جربوآ گوش دراز تا مورچه مخملی! (+عکس)

اختاپوس دامبو نام خود را از یکی از شخصیت های انیمیشن شرکت دیزنی گرفته است. پانزده گونه در این سرده شناسایی شده اند…

موبنا – شکل زندگی در سیاره زمین به طرز شگفت انگیزی متنوع است. دانشمندان تخمین زده اند که حدود ۸.۷ میلیون گونه گیاهی و جانوری در سیاره زمین وجود دارد. این در شرایطی است که تنها حدود ۱.۲ میلیون گونه تاکنون شناسایی و توصیف شده اند که بیشتر آنها حشرات هستند. این بدان معنی است که میلیون ها موجود دیگر همچنان به صورت یک راز باقی مانده اند.

شرایط محیطی مختلف سیاره زمین موجب ایجاد ویژگی های متفاوت در موجودات با هر شکل و اندازه ای می شود. برخی در اعماق تاریک اقیانوس ها زندگی می کنند، در شرایطی که برخی دیگر در بیابان های خشک و به ظاهر تهی از حیات، ساکن هستند. در ادامه با برخی از عجیب‌ترین و بامزه‌ترین موجودات ساکن سیاره زمین بیشتر آشنا می شویم.

حیوان سیاره زمین

جربوآ گوش دراز جونده ای شبیه موش و از حیوانات شب‌زی است. دم بلند، پاهای عقبی بلند برای پریدن و گوش هایی فوق العاده بزرگ از ویژگی های این حیوان هستند.

 

حیوان سیاره زمین

ویژگی جالب توجه لاک‌پشت رودخانه مری موهای سبز شبیه مدل موهاوک آن است که در واقع نوعی جلبک است. این گونه ساکن استرالیا دارای اندام های ویژه ای در نزدیکی کلواک (منفذی در ناحیه پشتی برای دفع مواد و تولید مثل) است که امکان جذب اکسیژن از آب را فراهم کرده و می تواند تا سه روز زیر آب باقی بماند.

 

حیوان سیاره زمین

اختاپوس دامبو نام خود را از یکی از شخصیت های انیمیشن شرکت دیزنی گرفته است. پانزده گونه در این سرده شناسایی شده اند. اختاپوس دامبو به طور معمول از سخت پوستان، دو کفه ای ها و کرم ها تغذیه می کند. میانگین طول عمر گونه های مختلف اختاپوس دامبو سه تا پنج سال است.

 

حیوان سیاره زمین

ماهی Sarcastic Fringehead با نام علمی Neoclinus Blanchardi حیوانی کوچک اما بسیار تهاجمی و وحشی است. این ماهی دارای دهانی بسیار بزرگ است و به شدت از قلمرو خود محافظت می کند.

 

حیوان سیاره زمین

عنکبوت طاووسی با نام علمی Maratus Volans به واسطه رنگ های درخشان در قسمت شکم عنکبوت های نر شناخته شده است. عنکبوت های نر با بالا آوردن این قسمت از بدن خود و انجام حرکات موزون تلاش می کنند تا نظر عنکبوت های ماده را به خود جلب کنند.

 

حیوان سیاره زمین

حشره Troll-Haired یکی از جذاب‌ترین موجودات جهان است که در سال ۲۰۱۲ در جنگل های بارانی سورینام واقع در آمریکای جنوبی کشف شد. ویژگی متمایز این حشره بامزه با طول تقریبا هفت میلیمتر موهای بلند آن است.

 

حیوان سیاره زمین

بدن تیغ‌پشت (تنرک) رگه‌دار مانند جوجه تیغی با خار پوشیده شده است و در صورت تهدید شکارچی ها خود را به شکل یک توپ جمع می کند. تیغ‌پشت های رگه‌دار بومی ماداگاسکار هستند و بینی سیاه رنگ بلند و بدنی به رنگ سیاه با رگه های زرد از ویژگی های متمایز آنها محسوب می شود.

 

حیوان سیاره زمین

سالپ یا سالپا یک تونیکیت (آبدزدک دریایی) بشکه ای شکل و پلانکتونی است که از طریق منقبض کردن خود و پمپاژ آب از طریق بدن ژلاتینیش حرکت می کند. آب با کمک فیلترهای داخلی سالپ پالایش شده و این جانور دریایی از فیتوپلانکتون ها تغذیه می کند.

 

حیوان سیاره زمین

قلابچه‌ماهی با نام علمی Lophiiformes یکی از عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین موجودات دریایی شناخته شده برای انسان است. این ماهی ساکن اعماق آب برای جذب شکار خود از یک زائده نورانی استفاده می کند.

 

حیوان سیاره زمین

شب‌پره پودل ونزوئلایی در سال ۲۰۰۹ توسط دکتر آرتور انکر در منطقه گرن سابانا ونزوئلا کشف شد. ظاهر این حشره چیزی بین شب‌پره و یک سگ نژاد پودل است.

 

حیوان سیاره زمین

خفاش ماهی لب قرمز یا خفاش ماهی گالاپاگوس شناگر خوبی نیست و از باله های خود که برای راه رفتن کف اقیانوس سازگار شده اند، برای حرکت استفاده می کند.

 

حیوان سیاره زمین

اژدهای خاردار یا شیطان خاردار یک مارمولک استرالیایی است که به نام شیطان کوهی و مارمولک خاردار نیز شناخته می شود. این حیوان می تواند تا ۲۰ سانتیمتر طول داشته باشد و تا ۲۰ سال نیز زندگی کند.

 

حیوان سیاره زمین

مانتیس گلی از جمله مانتیس های شکارچی است که ظاهر آن شبیه یک گل به نظر می رسد. بیشتر گونه های مانتیس گلی در خانواده Hymenopodidae قرار دارند. اگرچه رفتار آنها متفاوت است، اما به طور معمول شامل بالا رفتن از گیاهان و رسیدن به گلی مناسب و سپس انتظار برای شکار یک حشره می شود.

 

حیوان سیاره زمین

میگوی مانتیس یک موجود آبزی با ظاهری زیبا و البته مشت هایی قدرتمند است. هر مشت این میگو می تواند به سرعت ۲۳ متر بر ثانیه برسد و نیرویی حدود ۱۰۰ برابر وزن حیوان را اعمال کند.

 

حیوان سیاره زمین

مورچه مخملی برخلاف نام خود در واقع نوعی زنبور است. در حقیقت، زنبورهای ماده بدون بال و دارای بدنی کرکی هستند. بدن کرکی این حیوان که شبیه میوه بوته قطران به نظر می رسد می تواند به گمراه کردن شکارچیان کمک کند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا