انتشار یک ویدئوی مفهومی عجیب از چگونگی بارداری در آینده

یک ویدئوی مفهومی که توسط یک مرکز زایمان منتشر شده است، ایده بارداری در آینده را نشان می‌دهد که با کمک رحم مصنوعی انجام می‌شود.

موبنا به گزارش دیلی میل، یک مرکز زایمان که می‌گوید، می‌تواند سالانه ۳۰ هزار نوزاد را در رحم مصنوعی پرورش دهد، ممکن است نرخ پایین زاد و ولد در جهان را که “ایلان ماسک”(Elon Musk) آن را مهم‌ترین تهدید برای تمدن بشری می‌داند، حل کند.

یک ویدیوی مفهومی جدید، بینندگان را به سفری در “مرکز رحم مصنوعی اکتولایف”(The EctoLife Artificial Womb Facility) می‌برد. در این ویدئو، صدها جنین که دارای بند ناف برای دریافت اکسیژن و مواد مغذی هستند، در غلاف‌های شفافی قرار دارند که دمای آنها کنترل می‌شود.

“هاشم الغیلی”(Hashem Al-Ghaili)، تهیه‌کننده فیلم و بیوتکنولوژیست، فیلمی شبه واقعی را ارائه داده است تا گفت‌وگویی را درباره فناوری‌هایی آغاز کند که امکان زایمان را برای زنانی که رحم خود را برداشته‌اند، فراهم می‌کند. این فناوری، میزان زایمان‌های زودرس را کاهش می‌دهد و با کاهش جمعیت مبارزه می‌کند.

انتشار یک ویدئوی مفهومی عجیب از چگونگی بارداری در آینده

در این فرآیند، از لقاح برون‌تنی استفاده می‌شود و به والدین امکان می‌دهد تا بادوام‌ترین و برترین رحم از نظر ژنتیکی را انتخاب کنند. این رحم را می‌توان طوری مهندسی ژنتیکی کرد که برای سفارشی‌سازی ویژگی‌هایی مانند قدرت بدنی و از بین بردن بیماری‌های ارثی آماده شود.

اگرچه این ویدئو فقط یک مفهوم است اما الغیلی گفت که این کار براساس ۵۰ سال تحقیقات علمی پیشگامانه پژوهشگران سراسر جهان انجام شده است و توسعه چنین غلاف‌های زایمانی را می‌توان از هم اکنون آغاز کرد تا طی چند دهه آینده گستردش یابند.

این ویدیو که مانند یک آگهی تبلیغاتی برای اکتولایف است، نشان می‌دهد زوج‌های نابارور هم می‌توانند بچه‌دار شوند. در این ویدئو عنوان می‌شود که مرکز دارای ۷۵ آزمایشگاه است. هر کدام از آزمایشگاه‌ها دارای ۴۰۰ غلاف رشد هستند که برای تقلید از شرایط واقعی رحم مادر طراحی شده‌اند و حسگرهایی دارند که بر زندگی نوزاد نظارت می‌کنند.

انتشار یک ویدئوی مفهومی عجیب از چگونگی بارداری در آینده

این سیستم شامل ضربان قلب، اعتدال و اشباع اکسیژن است. همچنین، غلاف‌ها مجهز به دوربینی هستند که با هوش مصنوعی کار می‌کند، جنین را از نظر ناهنجاری‌های ژنتیکی بالقوه به طور مداوم مورد بررسی قرار می‌دهد و روند کلی رشد را زیر نظر دارد.

به والدین اپلیکیشنی داده می‌شود که فیلم زنده از نوزاد را پخش می‌کند و موارد حیاتی را نمایش می‌دهد. این ویدئو نشان می‌دهد که والدین می‌توانند پیام‌هایی را برای پخش شدن در رحم مصنوعی ضبط کنند و یک فهرست پخش موسیقی برای نوزادان خود داشته باشند.

انتشار یک ویدئوی مفهومی عجیب از چگونگی بارداری در آینده

اگرچه این ویدئو بر بهبود نرخ تولد متمرکز است اما همچنین نشان می‌دهد که این سیستم مانند یک مزرعه زایمان برای زنانی است که به دلیل درد و دوره بهبودی مورد نیاز پس از زایمان، از بارداری می‌ترسند. غلاف‌های زایمان می‌توانند جایگزینی برای زوج‌های مبتلا به ناباروری و کسانی باشند که می‌خواهند خودشان نوزاد را حمل کنند.

راوی ویدیو می‌گوید: با درد زایمان و انقباض‌های عضلانی خداحافظی کنید. اکتولایف، یک جایگزین ایمن و بدون درد را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا نوزاد خود را بدون استرس به دنیا بیاورید.

والدین برای فرآیند تحویل باید دکمه‌ای را که روی غلاف قرار دارد، فشار دهند. سپس، مایع آمنیوتیک از داخل غلاف تخلیه می‌شود، رحم مصنوعی باز می‌شود و به والدین امکان می‌دهد تا نوزاد خود را برای نخستین بار در آغوش بگیرند.

انتشار یک ویدئوی مفهومی عجیب از چگونگی بارداری در آینده

ماسک در جریان رویداد “وال استریت ژورنال”(Wall Street Journal) در دسامبر ۲۰۲۱ گفت: اگر کاهش نرخ زاد و ولد ادامه یابد، تمدن فرو خواهد ریخت.

این اظهار نظر زمانی مطرح شد که جمعیت جهان به ۷.۹ میلیارد نفر رسیده بود و جمعیت اخیرا به هشت میلیارد رسیده است. این غول فناوری هشدار داد که جهان به شدت به انسان نیاز دارد.

نرخ زاد و ولد در کشورهای توسعه‌ یافته سال‌هاست که به شدت کاهش یافته و همین موضوع، نرخ کلی زاد و ولد را پایین آورده است. تا سال ۲۰۲۰، هر زن به طور میانگین دو و نیم فرزند داشت. این در حالی است که ۵۰ سال پیش، هر زن پنج فرزند داشت.

نرخ زاد و ولد در بریتانیا و آمریکا حتی پایین‌تر است. این آمار در بریتانیا به ۱.۷۴ و در آمریکا به ۱.۷۷ می‌رسد. تصور می‌شود که تحصیلات عالی، پیشگیری از بارداری و افزایش ورود زنان به محل کار، از دلایل این روند نگران‌کننده باشند.

این ویدیوی جدید، یک پیشرفت به نظر می‌رسد. رحم مصنوعی از سال ۱۹۲۳ که برای نخستین بار در یک سخنرانی توسط یک زیست‌شناس انگلیسی معرفی شد، بحث جامعه علمی بوده است. سپس در سال ۱۹۵۵، دانشمندان از مخزنی رونمایی کردند که به رشد جنین کمک می‌کرد. این طرح شامل مایع آمنیوتیک، دستگاه اتصال به بند ناف، پمپ‌های خون، کلیه مصنوعی و سیستم گرمایش آب بود. در هر حال، این فناوری هنوز در حال پیشرفت است و دانشمندان به گزینه‌های بیشتری فکر می‌کنند که از یک غلاف یا مخزن تشکیل می‌شوند.

در سال ۲۰۲۰، پژوهشگران موفق شدند یک رحم مصنوعی زنده را در خرگوش ایجاد کنند. “آنتونی آتالا”(Anthony Atala)، پژوهشگر “موسسه پزشکی ترمیمی ویک فارست” (WFIRM) و همکارانش، بافت رحم را از سلول‌های رحم خرگوش‌ها ساختند و آنها را روی یک چارچوب زیست‌تخریب‌پذیر پرورش دادند. این روش پیشگامانه پیشتر در انسان استفاده شده است تا عملکرد اندام‌های لوله‌ای مانند مجرای ادرار و اندام‌های توخالی ویژه از جمله مثانه را بازگرداند.

 

 

پژوهشگران موسسه ویک فارست با کاشت چارچوب‌های مهندسی‌شده زیستی در ۱۴ خرگوش، نشان دادند که رحم مصنوعی می‌تواند ساختارهای مورد نیاز را برای حمایت از تولید مثل طبیعی ایجاد کند. شش ماه پس از کاشت چارچوب‌ها در بدن خرگوش‌های ماده، این حیوانات اجازه یافتند تا به طور طبیعی با خرگوش‌های نر بارور جفت‌گیری کنند.

“رناتا ماگالهاس”(Renata Magalhaes)، از پژوهشگران این پروژه گفت: خرگوش‌های دارای این ساختارهای سلولی، توانایی بارداری طبیعی را در بخش‌های بازسازی‌شده رحم داشتند. این پژوهش، روزنه‌های جدیدی را برای ایجاد جایگزین‌های بافتی مشتق‌شده از سلول‌های بیمار می‌گشاید که می‌توانند به درمان نقص‌های رحم کمک کنند.

نوزادان طراحی‌شده نیز یک موضوع علمی-تخیلی نیستند زیرا کارشناسان به طور خستگی‌ناپذیری برای تکمیل این روش کار کرده‌اند. دانشمندان چینی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ اعتراف کردند که ژن مسئول تالاسمی بتا را که یک اختلال خونی کشنده است، با استفاده از یک روش ویرایش ژن به نام “کریسپر/کَس۹”(CRISPR/Cas9) تغییر داده‌اند.

فناوری کریسپر دقیقا بخش‌های مورد نظر را در کد ژنتیکی تغییر می‌دهد اما پژوهشگران گفتند که نتایج آنها، موانع جدی را در استفاده از این روش روی جنین انسان نشان داد.

این موضوع، شایعات مبنی بر انجام شدن آزمایش‌های ژنتیکی مشکوک از نظر اخلاقی توسط برخی از پژوهشگران را تایید کرد. برخی از دانشمندان با وحشت به این ایده واکنش نشان دادند زیرا نگران سوءاستفاده از آن توسط والدین برای انتخاب ژن‌هایی که به نوه‌های خود منتقل می‌کنند، بودند.

ویدئوی منتشرشده توسط اکتولایف که شبیه به صحنه‌ای از فیلم “ماتریکس”(The Matrix) محصول سال ۱۹۹۹ است، در حال حاضر فقط یک مفهوم به شمار می‌رود اما می‌توان از آن در آینده استفاده کرد زیرا جهان با کاهش جمعیت روبه‌رو است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا