بمب «کوچک قطر زمین پرتاب» به زودی در اوکراین! (+فیلم و عکس)

بر اساس گزارشی اختصاصی که به تازگی توسط رویترز منتشر شده است، مقامات پنتاگون در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ برای ارسال بمب کوچک قطر زمین پرتاب (GLSDB) به اوکراین هستند.

موبنا – به نظر می رسد بمب کوچک قطر جیبییو-۳۹ (GBU-39) محصول شرکت بوئینگ سلاح جدیدی است که برای مقابله با روسیه در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت. این احتمال وجود دارد که نیروهای نظامی اوکراین در آینده نزدیک به بمبی کوچک، ارزان، و دقیق مجهز شوند که می تواند روی راکت های موجود نصب شود. این سلاح اوکراین را قادر می سازد تا به پشت خطوط روسیه نیز حمله کند.

 

 

ارسال بمب کوچک قطر به اوکراین

بر اساس گزارشی اختصاصی که به تازگی توسط رویترز منتشر شده است، مقامات پنتاگون در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ برای ارسال بمب کوچک قطر زمین پرتاب (GLSDB) (Ground-Launched Small-Diameter Bomb) به اوکراین هستند.

این محصول دو سامانه جنگی شامل بمب کوچک قطر جی‌بی‌یو-۳۹ محصول شرکت بوئینگ را با یک موتور راکت ام۲۶ (M26) یکپارچه می کند.

هر دو سامانه جنگی در انبارهای آمریکا موجود هستند و با توجه به پیشنهاد شرکت بوئینگ، جی‌ال‌اس‌دی‌بی می تواند در اوایل بهار آینده به اوکراین تحویل داده شود.

در حقیقت، ام۲۶ به عنوان یک مهمات خوشه ای هدایت‌ناپذیر تا حد زیادی کنار گذاشته شده است، اما موتورها همچنان در دسترس هستند.

بمب کوچک قطر زمین پرتاب می تواند به زودی در اختیار اوکراین قرار بگیرد

گزینه ای کم هزینه

بوئینگ و ساب (Saab) تولید جی‌ال‌اس‌دی‌بی را در پاییز ۲۰۱۹ و پس از انجام سومین پرتاب آزمایشی این پلتفرم آغاز کردند. در آن زمان، این دو شرکت بازار بالقوه ای برای این سلاح که بردی ۱۵۰ کیلومتری دارد، مشاهده کردند.

بوئینگ و ساب جی‌ال‌اس‌دی‌بی را به عنوان گزینه ای کم هزینه برای کشورهایی که در پی سلاحی دقیق برای جایگزینی مهمات خوشه ای هستند، مد نظر قرار داده اند. این به ویژه برای کشورهایی که دارای نیروی هوایی بزرگ با توانایی استفاده از بمب قطر کوچک هوا پرتاب نیستند، صدق می کند.

موتورهای راکت ام۲۶ فراوان در دسترس هستند، در شرایطی که هر واحد جی‌بی‌یو-۳۹ حدود ۴۰ هزار دلار قیمت دارد که یک جی‌ال‌اس‌دی‌بی تکمیل شده را به پلتفرمی ارزان تبدیل می کند.

بمب کوچک قطر زمین پرتاب می تواند به زودی در اختیار اوکراین قرار بگیرد

قابلیت های چندگانه

با وزن حدود ۶۰۰ پوند (۲۷۲ کیلوگرم)، جی‌ال‌اس‌دی‌بی طولی برابر با ۱۵۴ اینچ (۳۹۱ سانتیمتر) و قطر ۹.۵ اینچ (۲۴ سانتیمتر) دارد. این سلاح با قابلیت های پرهیز از عوارض زمین مانند کوه، نفوذ به غار، و استفاده در هر ساعت از شبانه روز و هر شرایط آب و هوایی توسعه داده شده است.

جی‌ال‌اس‌دی‌بی توانایی مقابله با تهدیدات دارای پوسته و بدنه نرم و سخت، اهداف پشت پرتابگر، و به واسطه دقت بالای خود حتی اهداف با دسترسی سخت را دارد.

جی‌ال‌اس‌دی‌بی در یک کانتینر پرتاب استاندارد نیز جای گرفته و می تواند از یک سامانه راکت‌انداز چندگانه (MLRS) که در اختیار اوکراین نیز قرار دارد، شلیک شود.

بمب کوچک قطر زمین پرتاب می تواند به زودی در اختیار اوکراین قرار بگیرد

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا