نامه رایتل به وزیر ارتباطات: احتمال ورشکستگی به‌دلیل فیلترینگ!

شرکت رایتل اخیراً در نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام کرده به‌خاطر اعمال محدودیت‌ها روی پهنای باند و فیلترینگ، این اپراتور در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

موبنا – نزدیک سه ماه است که با شروع اعتراضات، شاهد اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه روی اینترنت ایران بوده‌ایم. به نظر می‌رسد فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ، محدودیت روی پهنای باند اینترنت بین‌الملل و شدیدترین کنترل روی VPNها تنها صدای کاربران را در نیاورده است! اخیراً‌ تصویر نامه رایتل سومین اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور به وزیر ارتباطات منتشر شده که نشان می‌دهد افت درآمد ناشی از فیلترینگ، رایتل را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

نامه رایتل به وزیر ارتباطات

یاسر رضاخواه مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره رایتل در این نامه از وزیر ارتباطات درخواست مساعدت و انجام اقدامات حمایتی برای جبران خسارت ناشی از اعمال محدودیت‌های اینترنت دارد. به گفته رایتل ترافیک سرویس دیتا در این اپراتور از ۳۰ شهریور به بعد ۵۰ درصد کاهش یافته است. ترافیک روزانه شبکه رایتل از حدود ۱۵۰۰ ترابایت در ابتدای شهریورماه به کمتر از ۷۰۰ ترابایت کاهش یافته است.

نامه رایتل به وزیر ارتباطات: احتمال ورشکستگی به‌دلیل فیلترینگ!

در نتیجه اعمال محدودیت‌هایی که بنا به ملاحظات امنیتی-سیاسی به اپراتورها ابلاغ شده، درآمد روزانه رایتل ۱۴ میلیارد ریال کاهش یافته و در مجموع تنها در سه هفته اول اعمال محدودیت‌ها، ۳۰۲ میلیارد ریال از درآمد این اپراتور از دست رفته است. رایتل می‌گوید از آن‌جا که اغلب درآمد این شرکت از فروش دیتا حاصل می‌شود و سهم سرویس‌های پیامک و مکالمه این اپراتور نسبت به رقبا بسیار محدود است، امکان جبران خسارت از طریق آن‌ها را هم ندارد.

به گفته رضاخواه، ادامه شرایط فعلی می‌تواند منجر به حرکت به سمت خروج اجباری رایتل از بازار ارتباطی کشور و اتلاف منابع و سرمایه‌گذاری‌های گسترده از سوی تأمین اجتماعی به عنوان سهامدار اصلی و همچنین زحمت‌های بیش از چهل میلیون بیمه‌گذار و کارگران پرتلاش ایران شود. رایتل می‌گوید تداوم و یا عدم جبران هزینه‌های مالی و تجاری ناشی از پیروی از قوانین و ابلاغیه‌های امنیتی در زمینه محدودیت‌ها منجر به ورشگستگی این شرکت و ورود زیان مالی بسیار گسترده و غیرقابل جبران به رایتل و سهامدارانش خواهد شد.

درخواست رایتل از وزیر ارتباطات صدور دستوراتی به منظور اقدامات و اعمال سازوکارهای حمایتی به منظور جبران خسارات و هزینه‌ها ناشی از اعمال محدودیت‌های اخیر است. رایتل تقاضا کرده پیش از تصویب بودجه سال ۱۴۰۲، حق‌السهم دولت از درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه تعدیل و کاهش یافته و همچنین تعهدات توسعه شهری، جاده‌ای و روستایی نیز کاهش یافته یا تعلیق شود.

وضعیت نابسامان اینترنت کماکان ادامه دارد

همان‌طور که از تاریخ نامه پیداست، نامه رایتل به وزارت ارتباطات بیش از یک ماه پیش ارسال شده است. در این مدت متأسفانه نه‌تنها شاهد رفع فیلتر هیچ‌یک از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مورد استفاده کاربران نبوده‌ایم، بلکه محدودیت‌ها روی پهنای باند و فیلترشکن‌ها نیز به نظر بیشتر شده است.

این تنها رایتل نیست که از محدودیت‌های فعلی گلایه دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد درآمد اپراتورهای دیگری مثل ایرانسل و همراه اول نیز کاهش جدی داشته است. با این‌حال به نظر می‌رسد برنامه فعلی وزارت ارتباطات، اختصاص بودجه و انرژی حتی بیشتر به پلتفرم‌های داخلی باشد. عیسی زارع پور امیدوار است کاربرانی که در دسترسی به پلتفرم‌های خارجی دچار مشکل شده‌اند سرانجام به پلتفرم‌های داخلی کوچ کنند و کسب‌وکارهای خسارت‌دیده نیز با بسته‌های تشویقی دولت انگیزه بیشتری برای ورود به این پلتفرم‌ها داشته باشند.

 منبع: فارنت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا