شیان اچ-۶؛ بمب افکن مهم چینی با نقشه روسی! (+فیلم و عکس)

می توان به موشک سی‌جی-۱۰کی (CJ-10K) اشاره کرد که توانایی حمل کلاهک هسته ای را دارد و همچنین به عنوان یک موشک کروز قاتل ناو هواپیمابر شناخته می شود. برد این موشک حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است.

موبنا – بمب افکن شیان اچ-۶ (Xian H-6) یکی از ابزارهای نظامی قدرتمند در ارتش چین محسوب می شود. این هواپیما با برد پروازی طولانی و قابلیت حمل تسلیحات متعارف و نامتعارف گزینه ای کلیدی برای ارتش چین است.

 

 

شیان اچ-۶؛ بمب افکن چینی با دیانای روسی

بمب افکن شیان اچ-۶ بر پایه و نقشه هواپیمای روسی توپولوف تو-۱۶ شکل گرفته است. چین دارای نسخه به روز شده از اچ-۶ است. این کشور حدود ۱۵۰ فروند از انواع مختلف هواپیمای اچ-۶ را در اختیار دارد.

تعداد خدمه بمب افکن شیان اچ-۶ چهار نفر است. بیشینه سرعت این هوایپما ۱۰۵۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز آن ۷۶۸ کیلومتر بر ساعت است. سقف پروازی شیان اچ-۶ برابر با ۴۲ هزار پا (۱۲۸۰۰ متر) و برد پروازی آن ۶۰۰۰ کیلومتر (برد رزمی برابر با ۱۸۰۰ کیلومتر) است.

مجهز به موشک های قاتل ناو هواپیمابر

انواع جدید بمب افکن اچ-۶ مانند اچ-۶جی (H-6J) و اچ-۶کی در دهه ۲۰۱۰ معرفی شدند. این مدل ها توانایی حمل تسلیحات خطرناکی را دارند که می تواند تهدیدی برای کشتی های نیروی دریایی آمریکا از جمله ناوهای هواپیمابر باشد. موشک وای‌جی-۱۲ (YJ-12) یکی از این سلاح ها است که در صورت شلیک به تعداد زیاد می تواند سامانه های دفاع هوایی نیروی دریایی آمریکا را در هم بشکند.

وای‌جی-۱۲ موشکی دوربرد و سریع است که می تواند به سرعت ۳ ماخ نیز برسد. همچنین، با توجه به بهره‌مندی از یک سامانه ناوبری اینرسی پیوند خورده با هدایت ماهواره ای از دقت بالایی نیز برخوردار است.

از دیگر مهماتی که بمب افکن شیان اچ-۶ توانایی حمل آنها را دارد می توان به موشک سی‌جی-۱۰کی (CJ-10K) اشاره کرد که توانایی حمل کلاهک هسته ای را دارد و همچنین به عنوان یک موشک کروز قاتل ناو هواپیمابر شناخته می شود. برد این موشک حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است.

بروزرسانی بمب افکن شیان اچ-۶ طی دهه گذشته

مدل بروزرسانی شده اچ-۶کی به لطف مخازن سوخت بزرگ‌تر دارای برد پروازی بیشتری شده است. این مدل دارای پیشرانه های توربوفن روسی ساترن دی-۳۰کی‌پی-۲ (Saturn D-30KP-2) است که نیروی رانش و برد بیشتر را در اختیار این بمب افکن قرار می دهد.

جایگاه های سلاح ۲۳ میلیمتری نیز به سامانه های اقدام متقابل الکترونیکی اختصاص داده شده است. اچ-۶کی ارتقا کلی را تجربه کرده که از آن جمله می توان به بهبود اویونیک، رادار جستجو و حمله، ناوبری، کنترل آتش، و دقت تسلیحات اشاره کرد.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا