هلیکوپتر جاولین دهه ۶۰ و ایده ای برای تاکسی پرنده الکتریکی(+عکس)

روتور اکس قصد دارد نسخه ای تمام الکتریکی از هلیکوپتر جاولین را با طراحی بدنه به سبک دهه ۱۹۶۰ معرفی کند.

موبنا – شرکت روتور اکس (Rotor X) مستقر در آریزونا، آمریکا در زمینه تولید کیت های ساخت هلیکوپتر فعالیت می کند. از جمله محصولات این شرکت می توان به کیت هلیکوپتر فینیکس ای۶۰۰ (Phoenix A600) اشاره کرد. در سال ۲۰۲۱، روتور اکس شرکت روتوروی اینترنشنال (RotorWay International) که در زمینه تولید کیت هلیکوپتر فعال بود را خریداری کرد. شرکت روتوروی توسط بی.جی. شرامین در سال ۱۹۶۱ تاسیس شد.

روتور اکس در ژوئن ۲۰۲۱ تصمیم خود برای ورود به بازار تاکسی های پرنده الکتریکی با ساخت یک هواگرد عمود پرواز الکتریکی را اعلام کرد. روتور اکس در این زمینه با شرکت ادونست تکتیکس (Advanced Tactics Inc.) همکاری می کند. ادونست تکتیکس تجربه بیش از ۱۰ سال فعالیت در زمینه توسعه نمونه های اولیه هواگردهای مجهز به چند روتور را دارد و روتور اکس از این تجربه برای کمک به توسعه یک هلیکوپتر الکتریکی مجهز به چهار روتور استفاده خواهد کرد.

روتور اکس قصد دارد با استفاده از فرآیندهای تولید ساده هزینه های تولید را تا حد زیادی کاهش دهد. بر همین اساس تولید کیت هلیکوپتر با قیمتی پایین‌تر و مقرون به صرفه نسبت به گذشته انتظار می رود.

ئیجاولین؛ احیای یک هلیکوپتر شخصی از دهه ۱۹۶۰

روتور اکس ساخت یک هلیکوپتر بر اساس کیت هلیکوپتر جاولین (Javelin) محصول شرکت روتوروی را نیز برنامه‌ریزی کرده است. جاولین هلیکوپتری شخصی مجهز به پیشرانه بنزینی و تک نفره بود. روتور اکس قصد دارد نسخه ای تمام الکتریکی از این هلیکوپتر را با طراحی بدنه به سبک دهه ۱۹۶۰ معرفی کند.

ئی‌جاولین (eJavelin) یک کیت هلیکوپتر برای سازندگان آماتور خواهد بود و روتور اکس تمام اجزای مورد نیاز برای مونتاژ نهایی و پرواز را در اختیار مشتری قرار خواهد داد. از آنجایی که این هلیکوپتر تمام الکتریکی خواهد بود، وزن آن احتمالا کمتر از مدل بنزینی بوده و مونتاژ آن نیز به دلیل پیشرانه تمام الکتریکی ممکن است آسان‌تر باشد.

تاریخچه هلیکوپتر جاولین

هلیکوپتر جاولین نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۶۵ انجام داد و توانایی دستیابی به بیشینه سرعت ۱۳۷ کیلومتر بر ساعت را داشت. امکان پرواز به مدت دو ساعت و پانزده دقیقه با این هلیکوپتر وجود داشت. مدل تولیدی دارای پیشرانه ۱۰۰ اسب بخاری کانتیننتال O-200 بود که پیشرانه بنزینی مورد استفاده در هواپیمای سسنا ۱۵۰ در دهه ۱۹۶۰ بود.

هلیکوپتر جاولین فقط ۲۲۷ کیلوگرم وزن داشت و دارای یک شیشه جلو با دو طرف باز بود. این هلیکوپتر به یک پروانه روتور اصلی، یک روتور دم، و ارابه فرود ثابت مجهز بود. اجزا کم آن موجب می شد تا جداسازی برای تعمیر و نگهداری به آسانی صورت بگیرد.

مشخصات هلیکوپتر جاولین دهه ۱۹۶۰:

ظرفیت: یک خلبان

بیشینه سرعت: ۱۳۷ کیلومتر بر ساعت

زمان پرواز: ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه

سقف پرواز: ۱۱۵۰۰ پا (۳۵۰۵ متر)

پیشرانه: کانتیننتال O-200، بنزینی با توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار نیرو

وزن خالی: ۲۲۷ کیلوگرم

وزن ناخالص: ۳۹۹ کیلوگرم

ظرفیت سوخت: ۱۲ گالن (۴۵.۴ لیتر)

پروانه روتور: یک پروانه روتور اصلی

قطر پروانه اصلی: ۶.۵۲ متر

روتور دم: یک روتور دم

ویژگی ایمنی: امکان چرخش خودکار برای فرود در صورت خرابی پیشرانه

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا