رونمایی رسمی از نخستین هواپیمای نسل ششم جهان(+فیلم و عکس)

بی-۲۱ ریدر؛ این بمب افکن طبقه بندی شده به نوعی سنگ بنای تلاش های پنتاگون برای بهبود قدرت دفاعی خود در واکنش به مدرن‌سازی سریع نظامی چین است.

موبنا – شرکت نورثروپ گرومن و نیروی هوایی آمریکا سرانجام از نخستین هواپیمای نسل ششم جهان رونمایی کردند.

بمب افکن هسته ای دوربرد بی-۲۱ ریدر (B-21 Raider) روز جمعه در تاسیسات نورثروپ گرومن در پالم‌دیل، کالیفرنیا در معرض دید عموم قرار گرفت.

 

 

به گفته کیتی واردن، مدیرعامل و رئیس نورثروپ گرومن، بمب افکن بی-۲۱ ریدر دوران جدیدی را در فناوری تعریف کرده و نقش آمریکا در برقراری صلح از طریق بازدارندگی را تقویت می کند.

بمب افکن بی-۲۱ اکنون عضوی از سه‌گانه راهبردی ارتش آمریکا به عنوان یک عنصر بازدارنده قابل مشاهده و انعطاف‌پذیر محسوب می شود.

ویژگی های نسل ششمی بمب افکن بی-۲۱ ریدر

به عنوان رهبر خانواده قدرتمندی از سامانه ها که دوران جدیدی از قابلیت ها و انعطاف‌پذیری را از طریق داده ها، حسگرها و ترکیب سلاح های پیشرفته آغاز می کند، بی-۲۱ ریدر پایه و اساس آینده نیروی هوایی آمریکا را شکل می دهد.

مزیت اطلاعاتی، رادارگریزی، و معماری باز از ویژگی های نسل ششمی بی-۲۱ ریدر محسوب می شوند. این هواپیمای پیشرفته توانایی شبکه‌سازی در سراسر فضای نبرد به چندین سامانه و در همه دامنه ها را دارد.

 

رونمایی رسمی از نخستین هواپیمای نسل ششم جهان(+فیلم و عکس)

با پشتیبانی یک زیست‌بوم دیجیتالی در طول چرخه حیات خود، بی-۲۱ ریدر می تواند به سرعت از طریق بروزرسانی های فناوری که قابلیت های جدید را برای پیشی گرفتن از تهدیدات آینده فراهم می کنند، تکامل یابد.

معماری سامانه باز این امکان را فراهم می کند تا سلاح های جدید که هنوز اختراع نشده اند نیز امکان به کارگیری در بمب افکن بی-۲۱ ریدر را داشته باشند.

بی-۲۱ ریدر به عنوان جانشینی برای بمب افکن های بی-۱ (B-1) و بی-۲ (B-2) معرفی شده و برآورد می شود توسعه، خرید و بهره‌برداری از ناوگان آن طی دوره ای ۳۰ ساله هزینه ای ۲۰۳ میلیارد دلاری به همراه داشته باشد. به گفته نورثروپ گرومن، بی-۲۱ سامانه های ضد دسترسی و منع منطقه ای که با آنها مواجه خواهد شد را شکست خواهد داد.

استفاده از فناوری های جدید پیشرانش و همچنین استفاده از مواد پیشرفته در پوشش بدنه هواپیما موجب می شود تا تشخیص بی-۲۱ ریدر هرچه بیشتر دشوار شود. فناوری های جدید برای کنترل انتشار الکترونیکی برای فریب دشمن از دیگر ویژگی های این هواپیما هستند.

 

رونمایی رسمی از نخستین هواپیمای نسل ششم جهان(+فیلم و عکس)

این بمب افکن طبقه بندی شده به نوعی سنگ بنای تلاش های پنتاگون برای بهبود قدرت دفاعی خود در واکنش به مدرن‌سازی سریع نظامی چین است.

شش هواپیما در حال حاضر در خط تولید قرار دارند و انتظار می رود نخستین پرواز بمب افکن بی-۲۱ ریدر در سال ۲۰۲۳ انجام شود. نیروی هوایی آمریکا خرید حداقل ۱۰۰ فروند از این هواپیما را برنامه‌ریزی کرده است.

بمب افکن بی-۲۱ ریدر به افتخار حمله دولیتل (Doolittle Raid) در جنگ جهانی دوم نامگذاری شده است. در این حمله که به رهبری سرهنگ جیمز “جیمی” دولیتل انجام شد، ۱۶ بمب افکن بی-۲۵ میچل عازم ماموریتی شدند که مسیر جنگ جهانی دوم را تغییر داد.

 

رونمایی رسمی از نخستین هواپیمای نسل ششم جهان(+فیلم و عکس)

رقابت دفاعی آمریکا و چین

بمب افکن بی-۲۱ ریدر با تلاش های پنتاگون برای بروزرسانی سه گانه هسته ای خود شامل موشک های بالستیک هسته ای سیلو پرتاب و تسلیحات زیردریایی پرتاب می شود، مرتبط است.

معرفی بی-۲۱ ریدر سیگنالی قوی به چین که در پی ساخت رقیبی برای آن است، ارسال می کند.

بمب افکن رادارگریز اچ-۲۰ (H-20) یکی از گزینه هایی است که به نظر می رسد ارتش چین برای رقابت با بی-۲۱ در حال توسعه آن بوده و ممکن است در آینده نزدیک شاهد رونمایی از آن باشیم.

این در شرایطی است که پیش بینی می شود چین تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۵۰۰ سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد.

در شرایطی که دیدار اخیر بین سران دو کشور آمریکا و چین ممکن است تنش را تا حدی کاهش داده باشد، اما رقابت تسلیحاتی و دفاعی همچنان ادامه دارد.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا